nieuws

McDonald’s moest veranderen door AH To Go

Branche & Bedrijf 2794

McDonald’s moest veranderen door AH To Go
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM – Volgens directeur Erwin Dito van McDonald’s Nederland moest de keten veranderen onder invloed van de opkomst van ketens als AH To Go en Jumbo City. Het fastfoodbedrijf moest daarom de keuze maken om meer producten vers te gaan bereiden.

Dito zegt dit in een interview met Het Parool waarin uitgebreid wordt gesproken over het veranderende eetgedrag van Nederlanders. Dito en vicepresident Manu Steijart van McDonald’s Europe benadrukken dat McDonald’s zelf ook veranderd is. ‘We worden nog altijd als eerste in verband gebracht met overgewicht, met name bij kinderen. Maar ons aanbod is heel erg veranderd; we kunnen niet meer worden geassocieerd met ‘die vette hap’. Onze kaart is verantwoord, met keuze voor calorievrije frisdrank, salades of kipburgers die lichter verteerbaar zijn. Ik denk toch echt dat we toe zijn aan een herdefiniëring van het woord fastfood’, aldus Steijart. Dito spreekt daarom liever over ‘gemakshoreca’.

Eetpatroon in recordtijd veranderd

Steijart: ‘Lunch, avondeten en daartussen was het rustig. Maar nu gaan mensen minder naar de supermarkt om zelf te koken, laten ze vaker thuis bezorgen en gaan ze vaker buiten de deur eten.’ Dito vult aan: ‘Het is in recordtijd geaccepteerd dat je op elk moment van de dag buitenshuis kunt eten.’ De komst van nieuwe ketens als Papa John’s, Dunkin’ Donuts en Foodtrucks zijn voorbeelden van de veranderende eetcultuur. ‘Maar kijk ook naar AH To Go of Jumbo City die onze rol voor de snelle gemakshap hebben overgenomen. Daarom moesten we ook wel de keuze maken voor verse bereiding. Dat kan een winkelier ons niet nadoen, dat is toch vaak voorverpakt.’

Trendbreuk in manier van werken

McDonald’s bereidt de producten tegenwoordig pas als ze besteld worden. ‘Voorheen werden onze burgers van tevoren gebakken. We voorspelden hoeveel gasten er in een bepaalde periode zouden komen, dan werd er vooruit gebakken en wat overbleef werd weggegooid’, aldus Dito. Dat kan niet meer onder invloed van de opmars van vers en de groeiende aandacht voor voedselverspilling. ‘Dat is, als je naar McDonald’s van 10, 20 jaar geleden kijkt, een trendbreuk. Vroeger werd vooral gedacht vanuit efficiëntie zodat het betaalbaar zou blijven. Maar onze klant verandert ook, die wil betaalbaar én vers’, aldus Steijart en Dito in het interview met Parool.

Reageer op dit artikel