fotoreportage

Fotorepo: Kijken, kwijlen, kopen bij AH Vos

Branche & Bedrijf 3390

Fotorepo: Kijken, kwijlen, kopen bij AH Vos

KOOG AAN DE ZAAN – ‘Kijken, kwijlen, kopen’, is het motto van familiebedrijf Albert Heijn Vos. Recht onder snelweg A8 werd vorige week de vestiging in Koog aan de Zaan heropend. Een bijzondere locatie waar vier eigenwijze ondernemers het beste uit de Albert Heijn-formule halen.

Juichend, met de armen hoog boven zijn hoofd geheven, komt Paul Vos de winkel binnen die zojuist spectaculair is geopend. Het enthousiasme spat er vanaf bij de ondernemers. Behalve Paul zijn dat zijn vrouw Natasja, broer Peter en diens vrouw Masha. De klus die ze hebben geklaard in Koog aan de Zaan is ook niet mis. Terwijl de winkel tijdens vrijwel de hele verbouwing openbleef, werd deze in oppervlakte verdubbeld. Extra complicatie: snelweg A8 waaronder de supermarkt is gesitueerd. ‘Best ingewikkeld’, zoals Paul Vos tijdens de opening van de winkel het omschreef. ‘Het dak veert alle kanten op door de vele duizenden auto’s die er overheen rijden. Ik denk dat wij het duurste dak van Nederland hebben. Van Rijkswaterstaat moest de winkel in geval van brand een uur kunnen branden. Daarom zijn ze tijdens de verbouwing wekenlang bezig geweest om een soort mortel tegen het dak aan te spuiten. In de oude winkel gingen vaak lampen stuk door de trillingen van de weg. Hier hebben we de verlichting anders opgehangen, maar ik was bang dat deze zou gaan dansen. Na het ophangen heb ik een half uur naar de lampen staan kijken, maar gelukkig bewogen ze niet.’

Busje

Voor de familie Vos is Koog aan de Zaan een speciale plaats. Toen dinsdag 5 februari de verbouwde winkel heropende, was het exact 20 jaar geleden dat het bedrijf Vos Supermarkten van start ging. Zonder een cent te makken, herinnert Masha Vos zich. ‘Peter en Paul gingen ’s nachts met een busje het hele land door langs Albert Heijn-winkels die verbouwd werden. Alles wat eruit werd gesloopt en nog bruikbaar was, namen ze mee voor onze winkel. Vrienden en kennissen hielpen met de verbouwing.’ Het bleek het begin van een klein Noord-Hollands imperium, met inmiddels vijf supermarkten.

‘Er zullen toch wel mensen komen?’

In 2006 kwam de huidige locatie op het pad van Vos. Masha: ‘Peter zag de potentie van deze ruimte onder de snelweg. We mochten er uiteindelijk zo groot gaan bouwen als we wilden. Onze toenmalige winkel was 500
meter groot, de nieuwe werd 1000. Ik weet nog dat we opengingen met Hemelvaart. De rijen stonden tot het einde van de winkel.’ Dat was deze week weer het geval. Tot opluchting van zowel Paul als Masha. ‘Ik lag ’s nachts wakker en dacht: er zullen toch wel mensen komen?’, aldus laatstgenoemde. Masha is de enige van de vier ondernemers die operationeel betrokken is bij de winkels. Paul is degene die de verbouwing in Koog aan de Zaan van begin tot eind heeft begeleid. ‘Paul heeft over zijn Vos-jasje een leeuwenjasje aangetrokken en het hele proces geleid’, zegt Masha.

‘AH vindt ons lastig, maar is blij met ons’

Eigenwijs als de familie Vos is, ging dat niet altijd zoals het bouwteam in gedachten had. Paul: ‘Het bouwteam van AH werkt volgens het principe VWO: Volgende Week Open. Bij ons is dat geworden: Vos Wekelijks Opnieuw. Het is heel leuk om op een 3D-tekening te zien hoe het gaat worden, maar als het er staat en het is niet naar onze zin, dan moet het opnieuw.’ Masha: ‘Paul zette echt zijn tanden erin. Dat maakt ook het verschil, wij zijn niet standaard. Albert Heijn vindt ons af en toe best lastig, maar is tegelijkertijd ook heel blij met ons.’ Het eigenwijze karakter van Vos leverde een winkel op van 2500 vierkante meter, met alle nieuwste formule-elementen van Albert Heijn, zoals dry misting op de agf-afdeling. De winkel oogt open, zonder plafonds en alle techniek in de grond. ‘We hebben geen stijgpijpen bij de kassa’s, ook dat gaat allemaal onder de grond’, zegt Paul Vos. ‘Dat gaf wel even paniek bij het bouwteam, want waar moesten ze dan de bordjes met kassanummers aan bevestigen…’

Wijkwinkel met regiofunctie

De Koogse vestiging zou gezien de plek een buurtwinkel moeten zijn, maar is in de loop der jaren uitgegroeid tot veel meer dan dat. ‘Door de ligging onder de A8 is het een wijkwinkel met een regiofunctie. Bovendien
waren wij de eerste supermarkt in gemeente Zaandam die op zondag de hele dag open was. De concurrentie deed dat niet. Dat heeft ons echt op de kaart gezet. We waren daardoor ook onderscheidend ten opzichte van Albert Heijn, want doordat wij gewend waren aan drukte, was in onze winkels altijd alles volop verkrijgbaar. Sindsdien weten klanten: op zondag gaan we naar Vos’, zegt Masha.

Wie kan er nog kaas snijden?

Zwager Paul geeft aan hoe Vos z’n eigen accenten legt binnen de AH-formule: ‘We staan echt achter Albert Heijn. We hebben ook maar weinig eigen assortiment. Maar er is zoveel moois te koop bij AH dat niet genoeg aandacht krijgt. Wij lichten een aantal dingen uit het assortiment eruit. Onze winkels zijn heel commercieel, wijken in lay-out ook af van de standaard met meer ruimte voor vers. We gaan voor het KKK-effect: kijken, kwijlen, kopen.’ Een medewerker van het eerste uur, Mario, doet de presentaties in de winkels. In Koog aan de Zaan is dat bijvoorbeeld een display waarop kaas en worst worden gepromoot. Ook staat er bij de winkels van Vos altijd een medewerker achter de toonbank die de klant aankijkt en vleeswaren en kaas snijdt. Paul: ‘In welke winkel kunnen ze tegenwoordig nog zelf plakken kaas snijden?’

De winkel verdubbelde in oppervlakte en meet nu 2500 m2.
Snelweg A8 loopt recht boven de supermarkt. Op de winkelvloer is niks te voelen of horen van het verkeer.
De broers Peter en Paul Vos, met rechts Masha, Peter’s vrouw. Paul’s vrouw Natasja (rode jas) staat links van Peter.
AH Vos heeft een medewerker die de parels uit het AH-assortiment uitlicht in fraaie, zelfbedachte presentaties.
De personeelsruimten en kantoren bevinden zich zwevend boven de winkel.
Huisgemaakte grillworst is een van de weinige producten die AH Vos zelf toevoegt aan het AH-assortiment.

Foto's

Reageer op dit artikel