BDO Analytics biedt nu ook AH-ondernemers 'stuurinformatie'

BDO Analytics biedt nu ook AH-ondernemers 'stuurinformatie'
Vlnr: Jan Temmink (AH), Ben Evers (BDO) en Albert Temmink (AH).

Voor Jumbo-ondernemers ontwikkelde BDO de afgelopen jaren een verfijnd dashboard dat bedrijfsresultaten op zeer korte termijn inzichtelijk maakt. Dit helpt de supermarktondernemer om dagelijks sturing te geven aan de winkel en daardoor het rendement te optimaliseren. Deze tool is nu ook voor AH-ondernemers beschikbaar. Franchiser Albert Temmink: 'We zitten nu veel korter op de bal.'

In 2016 nam BDO Accountants & Adviseurs Ecodet over, het accountingbedrijf van Jumbo dat de financieel-administratieve dienstverlening voor de ondernemers verzorgt. Voor 200 Jumbo-ondernemers heeft BDO na deze overname een nieuw dashboard ontwikkeld, waarmee de winkels veel meer stuurinformatie krijgen.

Dit nieuwe platform, BDO Analytics, biedt elke week essentieel inzicht in de resultaten van elke afdeling. Nu heeft BDO het platform ook ingericht voor de data van de franchisers van Albert Heijn.

Sneller stuurinformatie

Ben Evers, Adviseur Retail bij BDO: ‘Het voordeel voor ondernemers is dat ze veel sneller stuurinformatie ontvangen over hun winkel, zoals loonkosten, omzetaandelen, margeaandelen, dervingspercentages, kostprijs lonen en voorraad. De resultaten zien ze per week en cumulatief, uitgesplitst per assortimentsgroep (WAG). Ze hoeven nu niet meer zeven of acht weken te wachten op hun managementinformatie over een vierweekse periode, en kunnen dus veel directer reageren op de ontwikkelingen in de winkel. Het is een digitaal dashboard; ondernemers kunnen ook inloggen vanaf een telefoon, ook op vakantie. Daar waar iets uit de pas loopt, kunnen ze nu direct bijsturen.’

Ze hoeven niet meer zeven of acht weken te wachten op hun managementinformatie”

Jan en Albert Temmink, Albert Heijn-ondernemers in Neede, werken al enige tijd met BDO Analytics. Jan Temmink: 'Bijvoorbeeld met de paasomzet, of straks met de kerst, kunnen we veel beter zien wat die weken doen met ons resultaat. Voor die grote uitschieters in de cijfers blijft het belangrijk om te zien hoe je verdienmodel eruitziet. Je kunt er beter mee anticiperen. Het voordeel van dit systeem is dat we in één oogopslag alles helder hebben. Voorheen moesten we diep graven in allerlei verschillende bestanden.’

Fouten filter je er snel uit

‘We hebben negen maanden geleden onze winkel vernieuwd. Nu kunnen we continu de nodige aanpassingen doen om afdelingen te verbeteren, zoals bloemen of vegetarisch, en een week later zien we al of onze ingreep heeft gewerkt. Het is een prachtig hulpmiddel om de diepte in te gaan,’ zegt Jan Temmink.

Albert Temmink vult aan: ‘Maar niet alleen omdat wij de winkel verbouwd hebben, het is voor een ondernemer altíjd handig. Fouten filter je er nu heel snel uit. In een helikopterview zie je alles bij elkaar, we zitten veel korter op de bal. En het is heel goed bruikbaar in het overleg met het managementteam.’

Alle ondernemers van AH en Jumbo

BDO Analytics is geschikt voor alle ondernemers van Albert Heijn en Jumbo. Pakketten voor andere formules zijn in ontwikkeling. Met twintig kantoren in alle regio’s van het land kennen de adviseurs van BDO de winkels van hun klanten.

Franchiser Albert Temmink: ‘We zitten nu veel korter op de bal’”

Albert Temmink: ‘Voor ons is het erg prettig dat we een regiokantoor dicht in de buurt hebben, met een landelijke kennis en knowhow erachter.’ ‘En Ben spreekt de taal van de supermarkt. Ook dat is voor ons erg belangrijk. Hij weet wat er leeft in het land,’ besluit Jan Temmink.

Dit artikel is gesponsord door BDO Nederland.