artikel

Profiel: nieuwe AH-topvrouw nuchtere doener

Branche & Bedrijf 7341

Profiel: nieuwe AH-topvrouw nuchtere doener
Marit van Egmond, directeur merchandising en sourcing van AH, nam de award voor hoogst genoteeerde supermarkt in de Sustainable Brand Index in ontvangst. Foto; Sustainable Brand Index

ZAANDAM – Met Marit van Egmond krijgt AH een nuchtere doener aan het roer. Haar belangrijkste uitdaging: het verhaal van het nieuwe AH goed neerzetten bij klanten, franchisenemers, werknemers en toeleveranciers.

‘Suiker in hamburgers? Als kleindochter van een slager stond ik versteld.’ Het is een uitspraak die Marit van Egmond, de nieuwe ceo van Albert Heijn, karakteriseert. Van Egmond is wars van poeha en met enige regelmaat benadrukt zij haar nuchtere Brabantse achtergrond. Ze is ver van de vegan-grachtengordel opgegroeid en houd niet van niet-verantwoord knoeien met levensmiddelen. ‘Een truttige, glutenvrije voorleesmoeder ben ik niet’, schrijft zij in één van haar eerste columns voor Distrifood.

Van Egmond is eigen Ahold-kweek

Van Egmond is 100 procent eigen Ahold-kweek. Zij kwam in 1997 binnen als managementtrainee met in haar rugzak een opleiding levensmiddelentechnologie. Zij werkte met Kies & kook aan het ‘doorbraak’-concept van AH in 2008, waarmee de formule met prijs en gemak gezinnen met kinderen meer aan zich wilde binden. Ook werkte ze voor Store Operations Support, de afdeling van AH die de winkels aanstuurt. Daar kreeg ze gevoel voor de processen binnen AH. Vaak stonden die haaks op de ideeën vanuit het Zaanse ‘ministerie van levensmiddelen’.

Gall & Gall-tijd toont Van Egmonds stijl van leidinggeven

Tussendoor zat Van Egmond bij Gall & Gall, eerst als directeur commercie en daarna als algemeen directeur. Zij bouwde de drankketen om. ‘Van een, plat gezegd, Weinstube naar een frisse en aantrekkelijke winkel’, aldus insiders. Ze paste de huisstijl aan, maar – belangrijker nog – Gall & Gall kreeg een enorme opknapbeurt. De wijnen gingen niet meer op land en druif, maar op smaak en kleur de schappen in. Informatie werd niet meer toegespitst op regio en streek, maar op gebruiksmoment en op wijn-spijscombinatie. Dit alles werd simpel samengevat in de nieuwe oplossingsgerichte slogan ‘Gall & Gall, prettig weekend’. In deze transformatie zitten de ingrediënten van haar succes: innovatie, lef, en ook het nuchter en toegankelijk vertalen van ideeën naar werkende concepten. Daarin durfde ze avontuurlijk te zijn door bijvoorbeeld de tv-serie Gooische Vrouwen te sponsoren. Onder haar leiding bracht de keten zelfs een Gooische-Vrouwenwijn op de markt.

Vinger direct op zere plek

Na haar tijd bij Gall & Gall, vanaf 2014, staat Van Egmond aan het roer bij Albert Heijn als het gaat om assortimentsontwikkeling en later commercie. Daarbij legde zij de vinger meteen op de zere plek. AH dreigde na jaren kostenmanagement onder topman Sander van der Laan zijn positie als moreel marktleider kwijt te raken in kwaliteit en innovatie. Vooral ook de opening van de eerste Jumbo Foodmarkt deed Zaandam wakker schrikken. Tegenover Distrifood bij haar aantreden: ‘In alle eerlijkheid denk ik dat AH wel eens vergeten is zijn ambitie in alle gevallen helemaal 100 procent in te vullen. Dat mogen wij best uitspreken.’ Van Egmond zocht meteen ook commitment bij de industrie en organiseerde een bijeenkomst met 35 topleveranciers. ‘AH ging daar met de billen bloot. Er ligt een probleem. Ze draaien er niet omheen’, zo vertelden aanwezigen over de verandering in cultuur.

Innovatie heeft ook keerzijde

Onder Van Egmond als eindverantwoordelijke ging het totale assortiment op de schop. 37.000 producten gingen door ‘de zandloper’ waarbij er flink gesaneerd werd in middelmaat en ruim baan was voor innovatie of prijs/waarde concepten. Ook bouwde van Egmond met de afdeling ‘Food rebels’ aan een turbo op de innovatiemotor. Overigens is er ook een keerzijde aan de vernieuwingsdrang. AH dook soms te veel in de niche of omarmde te kleine, niet-volwassen spelers. Abel’s Deli, winnaar van de productpitchwedstrijd van AH, ging zelfs failliet. Ook vindt de buitenwacht dat AH wellicht te snel gaat of de koers zelfs kwijt is, getuige de kritiek op bijvoorbeeld de december-Allerhande met (te veel) aandacht voor een vegan-kerstmaaltijd. Ook de introductie van Care als eigen merk in cosmetica leidde tot rumoer, omdat de Etos-franchisers protesteerden tegen uitstraling en receptuur van de productlijn die wel erg veel leek op het eigen Etos-merk. De introductie van Deli Kitchen en Bakery Café gaat erg traag en blijft steken op een handjevol. Van Egmond in februari 2017 bij de lancering: ‘Dit is geen pilot, we gaan het direct uitrollen.’ Van Egmond heeft overigens een herkansing in foodservice-uitrol met Allerhande Kookt, de warme bezorgdienst.

Het AH verhaal handen en voeten geven

Als eindverantwoordelijke zal Van Egmond meer dan ooit de omzetmotor op gang moeten houden. Verslappen is er niet bij, Begin vorig jaar waren de eerste maanden bijvoorbeeld erg stroef voor de marktleider. Het gas moest er ineens vol op. Ook prijsinstrumenten als Hamsterweken en Bonusacties zijn aan vernieuwing toe.

Daarnaast moet Van Egmond samen met haar team het overallverhaal van AH opnieuw handen en voeten geven. Waar staat de marktleider voor? De buitenwacht heeft de neiging AH streng af te rekenen op incidenten, zoals de vegan-kerstmaaltijd of de te hoge prijzen. Een aantal van dit soort ‘relletjes’ maakt de keten in de perceptie al snel tot een dure, Randstedelijke formule die grip op de werkelijkheid kwijtraakt. Van Egmond moet de nuchtere snaar dus weer weten te raken van de kruidenier die ook op de kleintjes let. Dat is best lastig nu AH in communicatie en in winkels steeds meer van plek tot plek verschilt. Van Egmond: ‘Wat je in Amsterdam aantreft, kom je niet per se ook in Maastricht bij ons tegen.’ Daarnaast zal ze – tot slot – ook alle zeilen moeten bijzetten om de relatie met de franchisers goed te houden en de toekomst die gepaard gaat met veel ‘tech’ en ‘data’ binnen te treden. Het zijn voor haar relatief nieuwe terreinen. Ze heeft er overigens nog altijd zin in. Het roept de woorden uit haar eerste column in Distrifood in herinnering. ‘Ik ben Marit. Een van oorsprong Brabantse met een liefde voor de natuur en eindverantwoordelijk voor alle producten die bij ons in de schappen staan. Voor iemand die zoveel van eten houd als ik, is er geen prachtiger plek denkbaar.’

 

Reageer op dit artikel