Marit van Egmond (Albert Heijn): 'Beschikbaarheid was ondermaats dit jaar'

Marit van Egmond (Albert Heijn): 'Beschikbaarheid was ondermaats dit jaar'

'De beschikbaarheid van producten is het afgelopen jaar ondermaats geweest en het aantal recalls was nog nooit zo hoog. Dat wil niemand en moet beter kunnen', zegt Marit van Egmond, commercieel directeur Albert Heijn. Ze ziet ook een tweedeling: 'Ik zie een splitsing tussen meer transactionele relaties en zeer intensief samenwerken.'

Industributie gaat over de relatie tussen handel en industrie. Hoe zou u die relatie willen samenvatten het afgelopen jaar?
‘Het afgelopen jaar heeft wederom aangetoond dat de markt en de omgeving waar wij in samenwerken, snel veranderen. Door nieuwe spelers en nieuwe technologische mogelijkheden verandert ook de relatie tussen de handel en de industrie. Ik zie een splitsing tussen meer transactionele relaties en zeer intensief samenwerken, zoals bijvoorbeeld ook onze recent aangekondigde samenwerking met Tony Chocolonely.’

‘De relaties in het algemeen worden steeds kennisintensiever, waarbij informatie over inhoud van het product, de voedingswaarden, de rol in de maatschappij en bijvoorbeeld de achterliggende leveranciers steeds belangrijker wordt.’

De relaties in het algemeen worden steeds kennisintensiever”

Op welke terreinen heeft AH versneld in 2018? Waar kan de organisatie trots op zijn?
‘Op vele vlakken vond er vernieuwing en versnelling plaats. Binnen vers zien we de waardering van de klant (GfK) stijgen en in onze nieuwe winkel in Hoofddorp komt een fors aantal ontwikkelingen op het gebied van assortiment en formule bij elkaar. Deze aanpak ga je in nog veel meer winkels terugzien komend jaar, met onder meer veel vernieuwende modules in vers, zoals dry misting, en ook digitale communicatiemiddelen, zoals schermen in plaats van karton.’

‘De ketens van onder meer eieren, zuivel en sinaasappelsap zijn transparant gemaakt. Onze klanten kunnen nu op hun pak melk teruglezen waar de koe in de wei heeft gestaan en via een code op hun ei kunnen ze online zien waar de stal van onze toeleverancier is gevestigd.’

‘Ons assortiment hebben we elke dag een stapje gezonder gemaakt. We realiseerden in 2018 een besparing van meer dan 300 miljoen suikerklontjes en 250.000 kilo zout. Er is volop geïnnoveerd in gezonde, verse en lekkere gemaksproducten. Ook op het gebied van duurzaamheid zijn er mooie stappen gezet. Zo stoppen wij met zwart plastic in onze eigenmerkproducten en is het verpakkingsmateriaal van onze cereals in veel gevallen met meer dan de helft gereduceerd.’

Albert Heijn introduceert voor het eerst zijn kassaloze winkelconcept.

‘Het nieuwe distributiecentrum in Zaandam is ook een mijlpaal. In dit gemechaniseerde distributiecentrum van 43.000 m3 wordt vrijwel het complete assortiment houdbare producten vanaf ontvangst tot laden gemechaniseerd verwerkt. 400.000 producten per dag over 8,8 kilometer lopende band is indrukwekkend.‘

Op welke terreinen hebben de toeleveranciers de goede stappen gezet in 2018?
‘De meeste toeleveranciers denken steeds professioneler na over onze samenwerking en over hoe we samen klanten kunnen helpen. De kennis over de branche gaat ook elk jaar omhoog en ik ben blij om te zien dat duurzaamheid en gezondheid ook door steeds meer leveranciers worden omarmd en opgepakt, zodat we samen echt het verschil kunnen maken.’

Waar zit nog ruimte voor verbetering in de relatie met de toeleveranciers?
‘De beschikbaarheid van producten is het afgelopen jaar ondermaats geweest en het aantal recalls was nog nooit zo hoog. Dit levert teleurgestelde klanten op. Dat wil niemand en moet beter kunnen. Daarnaast blijf ik hameren op datakwaliteit en transparantie. Hier schieten we als branche nog tekort om de toekomstige uitdagingen, zoals schaarste en voedselveiligheid, goed aan te kunnen.’

Wat worden belangrijke speerpunten voor Albert Heijn in 2019 en waarom uitgerekend deze?
‘Albert Heijn gaat door op de ingeslagen koers, waarbij we continu blijven investeren in gemak, kwaliteit, keuze, innovatie en duurzaamheid. Op die manier kunnen klanten bij ons terecht voor alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen.’

Er is volop ruimte voor nieuwe concepten, innovaties en nog betere kwaliteit”

‘Daarnaast kunnen we op het gebied van een geïntegreerde media-aanpak nog veel meer klanten bereiken op de momenten en plaatsen waar zij het meest openstaan voor onze boodschappen. Het medialandschap is steeds meer versnipperd en zowel onze toeleveranciers als Albert Heijn zelf hebben de uitdaging om in dat umfelt relevant te zijn.’

Wat zouden de belangrijkste speerpunten voor de toeleveranciers moeten zijn in 2019?
‘Samen met leveranciers zouden we nog meer datagedreven en digitaal moeten gaanwerken, juist ook met een inline perspectief. Waarbij onze winkels en online integraal worden bekeken, zowel op het vlak van assortiment, communicatie als service en gemak. En met veel meer transparantie over en weer en als het aan mij ligt, altijd met het oog op de klant.’

Waar ligt de groei voor de supermarktsector in 2019?
‘In de hele markt, zowel online als offline, is er volop ruimte voor nieuwe concepten, innovaties en nog betere kwaliteit. Laten we niet alleen over producten nadenken, maar ook over kansen in services, media en data.’

Tot slot, wat wilt u toeleveranciers absoluut meegeven voor het komende jaar?
‘De waarde van voedsel is voor mens en maatschappij heel belangrijk. Laten we hier zorgvuldig en niet gedachteloos mee omgaan. Onze producten liggen elke avond op miljoenen borden in Nederland. Het lijkt mij leuk om hier in onze gesprekken over door te praten. Laten we daarnaast ook de zachte kant van de relatie die we met elkaar hebben niet vergeten. Dat geeft het plezier aan onze samenwerking, ook in 2019!’

Interviewreeks: De Top 2019

Marit van Egmond (Albert Heijn), Olaf de Boer (Jumbo), Eric Leebeek (Plus) en Gerard van Dulmen (Superunie) over samenwerking.

Lees alle interviews