Identity Games weet wat werkt

Identity Games weet wat werkt
Jelle Marcus (links) en Jeroen Nugteren adviseren retailers spellen al dan niet actiematig aan het assortiment toe te voegen. ‘Zo trek je de consument op een mooie manier van het virtuele web naar jouw fysieke winkel.’

'Het klassieke plezier thuis, maar dan nét even anders'. Identity Games zet spellen in de markt die slagen. 'Wij weten wat werkt', vertellen Managing Director Jeroen Nugteren en sales manager tailor made Jelle Marcus. 'Met herkenbare en tegelijkertijd exclusieve gezelschapsspellen, brengen we huiskamers tot leven en zorgen we voor reuring op de winkelvloer.'

De spanning van een echte Escape Room bij je thuis, zo luidt de omschrijving van Escape Room The Game. Dit is ontwikkeld door Identity Games en zowel nationaal als internationaal een groot succes. En in juist dat woordje 'thuis', zit 'm dat succes, vertelt Marcus. 'Samen thuis plezier maken is nog steeds, of juíst weer, waar men behoefte aan heeft.'

Exclusiviteit

Toch heeft een succesvol spel in de markt zetten meer nodig dan de factor gezelligheid. 'Er komt ook exclusiviteit bij kijken', aldus de sales manager tailor made. De consument moet het gevoel krijgen echt iets bijzonders in handen te hebben, dat er een goede deal wordt gescoord.

Buiten gebaande paden

Daarom ontwikkelt Identity Games speltechnieken die écht aansluiten bij een bedrijf of doelgroep, vult Marcus aan. 'Voor retailondernemers en FMCG-bedrijven om consumenten aan een winkel of merk te binden. Daarnaast ook voor bedrijven zelf, om in te zetten als gepersonaliseerd relatiegeschenk.'

'Een spel wordt altijd gecreëerd door buiten de gebaande paden te durven denken én te treden'”

Wat voor doelgroep het ook is, een spel wordt altijd gecreëerd door buiten de gebaande paden te durven denken én te treden, en door oog te hebben voor trends, vertelt hij. 'Een spelidee moet slagen, is onze visie, anders moet je het niet doen. Wij weten waar behoefte aan is en creëren met deze kennis spellen die in één oogopslag die meerwaarde aantonen; gezelschapsspellen die staan voor het klassieke plezier thuis, maar dan nét even anders.'

Binnen no-time uitverkocht

Als licentiehouder van het wereldberoemde spel Monopoly, maakt Identity Games een aantal op maat gemaakte edities per jaar. De meest recente versie werd begin december gelanceerd bij Jumbo Leussink in het Gelderse Aalten. 'Een gekkenhuis was het!', aldus Marcus. 'Ruim 1500 man stond in de rij om het spel te bemachtigen en op de parkeerplaats zagen we mensen soms wel drie, vier exemplaren inladen. Als je bedenkt dat het om een dorp met zo'n zesduizend gezinnen gaat, betekent dit dat een kwart daarvan is uitgelopen. Krankzinnig, toch?'

De spelontwikkelaars zijn iedere keer als een op maat gemaakte versie van Monopoly de winkels uitvliegt, zelf nog oprecht overdonderd, vertelt de sales manager tailor made. 'Al weten we inmiddels hoeveel mensen er op zo'n personalized spel afkomen – niet voor niets durven we ondernemers te adviseren 1000-plus exemplaren in te kopen –, het blijft een euforisch moment.'

Lokale versie van Monopoly willen mensen hebben

Omdat Identity Games haar klanten betrekt in de ontwikkeling van een spel als Monopoly en zij op hun beurt weer hún klanten, creëer je enorme binding, legt Marcus uit. 'Een lokale versie van Monopoly, waarbij de Kalverstraat de Aaltense Landstraat wordt en het Leidscheplein de Admiraal de Ruyterstraat, willen mensen gewoon hebben. Zo graag zelfs, dat een spel binnen anderhalf uur is uitverkocht. (lacht). Gelukkig hebben we de online bestelmogelijkheid nog!'

Landelijke Monopoly-actie

Momenteel zijn we op zoek naar een partij die voor 2020 een echte Olympische Spelen of een EK voetbaleditie wil maken’, aldus Marcus. ‘Nu Nederland weer meetelt op voetbalgebied zou dat voor een supermarktketen een fantastische kans zijn.’

‘Wij ontwikkelen speltechnieken die écht aansluiten bij een bedrijf of doelgroep’”

Onderscheid

Identity Games ziet in op maat gemaakte, maar ook in de traditionele gezelschapsspellen, een mooie manier om te zorgen voor onderscheid tussen supermarktketens en e-commerce, vertelt Nugteren. 'Dat onderscheid waardoor de consument juist naar jóuw winkel komt en er voor kiest om de boodschappen in de fysieke winkel te kopen, in plaats van online.

Spellen blijven altijd gespeeld worden, is onze overtuiging. De conventionele plekken waar ze te koop zijn daarentegen, verdwijnen. Steeds vaker worden de speelgoedwinkels en warenhuizen vervangen door online en low-end retail. In het buitenland verschijnt daarom al steeds vaker speelgoed in de supermarkten. Waarom dus ook in Nederland geen schap met een top 10 van de bestverkochte spellen? Door dit (actiematig) aan het assortiment toe te voegen, trek je de consument op een mooie manier van het virtuele web naar jouw fysieke winkel.'

26 jaar Identity Games

In 1992 ontwikkelden Identity Games-oprichters Albert Meuter en Emile Kalis hun eerste spel: Muntslag, voor de Nederlandsche Bank. Het door koop en verkoop van munten een winnende collectie samenstellen, werd een grote hit. Dit leidde uiteindelijk tot het fulltime ontwikkelen van spellen. De afgelopen decennia kwamen er tientallen op maat gemaakte spellen uit de koker van het Rotterdamse bedrijf. Van Monopoly stedenedities tot het Ik Hou van Holland bordspel, Escape Room The Game, Mouthguard Challenge en Het Rode Neuzen Spel voor de CliniClowns.

Dit artikel is gemaakt in samenwerking met Identity Games.