nieuws

Tabak speelt bij Lidl slechts beperkte rol

Assortiment 3121

Tabak speelt bij Lidl slechts beperkte rol

DONGEN – De ban op tabaksverkoop heeft weinig invloed op de omzet van Lidl. De druk op andere supermarkten om vergaande maatregelen te nemen, groeit door het besluit echter sterk.

Volgens research-director Joop Holla van GfK heeft Lidl een ‘extreem lage’ fair share in tabak. Zonder exacte cijfers te noemen, stelt hij dat dit cijfer bij Lidl veel lager ligt dan bij andere supermarktketens, waaronder Aldi. Fair share is het marktaandeel in een bepaalde assortimentsgroep in vergelijking met het algemene marktaandeel van de formule.

Uit het zicht van de klant

Een woordvoerder van Lidl bevestigt de beperkte tabaksverkoop bij Lidl in vergelijking met de concurrentie. ‘De verkoop van tabak daalt bij ons al sinds we sigaretten uit het zicht van de klant hebben gehaald. Het helemaal stoppen met de verkoop is een doorontwikkeling waarmee wij een bijdrage willen leveren aan een tabaksvrije samenleving.’

Markt van €1,9 miljard in omzet

Tabak blijft voor de supermarktsector als geheel een belangrijke productgroep, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI, dat geen tabaksdata over Lidl heeft. ‘Voor de overige servicesupermarkten is het nog steeds een markt van €1,9 miljard in omzet. De omzet groeit nog wel, maar het volume neemt af’, zegt Sjanny van Beekveld van IRI.

Oproepen maatschappelijke organisaties

Het besluit van Lidl leidde direct tot oproepen van maatschappelijke organisaties aan andere supers om ook te stoppen met tabaksverkoop. ‘Andere supermarkten moeten dit voorbeeld volgen’, zegt Floris Italianer van de Alliantie Nederland Rookvrij. Staatssecretaris Blokhuis wil met de supermarkten om de tafel. Brancheorganisatie CBL wil nog niet reageren op de toenemende maatschappelijke druk. ‘Het is een beslissing van een individueel lid. Verder hebben wij daar op dit moment niets over te zeggen’, laat een woordvoerder weten.

Vraagtekens bij de stap

EFMI-professor Laurens Sloot noemt het een ‘stoere beslissing’ van Lidl, waarmee de keten ook een beetje in eigen vlees snijdt. ‘Het kost omzet en wellicht ook klanten.’ Toch zet ook hij zijn vraagtekens bij de stap. ‘Natuurlijk, roken is bewezen ongezond. Maar rookwaar is ook  gewoon een legaal product. De vraag is waar dit eindigt. Gaat Lidl straks ook geen bier en wijn meer verkopen? En gaan vervolgens suikerklontjes, zout, roomboter en Unox-rookworst uit het assortiment?’

Zie ook: Lidl stopt met verkoop sigaretten

Reageer op dit artikel