Bonen: hotspot voor groei in plantaardig eten

Bonen: hotspot voor groei in plantaardig eten

Het eetpatroon van de moderne consument verandert, en die verandering komt sneller dan in de afgelopen honderd jaar. Andere eetgewoonten, andere eetmomenten en andere bronnen. In de categorie peulvruchten (bonen) is die verandering in de afgelopen jaren sterk merkbaar. Een blog van Hak.

Een klein deel van de moderne consumenten is bewust vegetariër, maar veel groter is de groep die zich steeds vaker kiest voor gezonder, duurzamer of meer diervriendelijk en als flexitariër steeds vaker een maaltijd zonder vlees eet. Met dit veranderende eetpatroon zien we een groeiend gebruik van producten op basis van plantaardige eiwitten.

Bonen staan bij verschillende instanties in de schijnwerpers. Zo werd het jaar 2016 door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het jaar van de boon, vanwege de belangrijke, duurzame en voedzame bijdrage aan voeding voor de hele wereld. In Nederland zijn bonen door het Voedingscentrum met een belangrijke plek opgenomen in de nieuwe Schijf van Vijf.

En niet ten onrechte, want peulvruchten zijn gezond én goed voor onze planeet. Bonen zitten boordevol eiwitten, vitaminen, aminozuren en zijn caloriearm, en de Nederlandse consument gebruikt de peulvrucht steeds vaker. Toch eet deze consument gemiddeld nog slechts 7 gram peulvruchten per week, waar het Voedingscentrum in de Schijf van Vijf wekelijks 100 gram adviseert. De belangrijkste oorzaak van dat verschil: de consument weet vaak niet wat ze allemaal met bonen kunnen.

Gedragsverandering ondersteunen

Hak heeft afgelopen jaren vol ingezet op de verdere ontwikkeling van de categorie bonen. In samenwerking met topkok Herman den Blijker is het bedrijf in 2015 een campagne gestart met de centrale boodschap: 'Bonen erbij'. In deze campagne is te zien hoe bonen makkelijk kunnen worden ingepast in het bestaande weekmenu. Dat hoeft niet altijd als hoofdbestanddeel te zijn: bonen passen prima in de soep, zijn heerlijk door salades, en zijn een goede eiwitleverancier voor steviger sauzen. Je kunt niet het weekmenu van de Nederlandse consument makkelijk kan veranderen, maar je kunt in de supermarkt wel ingrediënten en inspiratie bieden waarmee je je bestaande weekmenu makkelijk kunt aanvullen, lekkerder en gezonder kunt maken. Daarmee worden bonen toegankelijker voor de grote massa.
Bonen vormen een makkelijk toepasbaar ingrediënt waarmee de moderne consument een goede manier wordt geboden om zijn streven naar een meer duurzame maaltijd in te vullen.

Innovatie

Innovatie speelt een belangrijke rol bij het toegankelijk maken van bonen voor de moderne consument. Zo hebben de bonen van Hak een modern jasje gekregen, de stazak. Dit is een nieuwe vorm voor conserven en brengt additionele kopers en meer volume naar de categorie. Ook de productietechniek voor deze bonen is hierbij wezenlijk anders. Door een andere manier van verhitting houden de bonen meer beet en bevatten de porties minder vocht, waardoor ze nog eenvoudiger te verwerken zijn in de dagelijkse maaltijd.
Naast de bonen in stazak heeft de producent het eten van bonen nog toegankelijker gemaakt met een lijn met bonenschotels. Eveneens in stazak, waarbij de bonen als basis dienen, aangevuld met andere groenten, kruiden en saus, zonder toegevoegde suikers en minimaal zout.

Enkele cijfers rondom peulvruchten:

  • De totale categorie peulvruchten groeide vanaf 2014 in omzet met ruim 13 miljoen euro. (+22%).
  • Hak peulvruchten groeiden sinds 2014 zelfs met 41% in omzet.
  • Sinds 2014 is de consumptie van peulvruchten met 2,2 miljoen kilo gegroeid.
  • Er zijn 2,7 miljoen méér boodschappentrips waar peulvruchten in voorkomen. De penetratie stijgt met een index van 103 naar bijna 75% eind 2016.

Categorie met potentie

Wie de huidige consumptie van peulvruchten afzet tegen het advies van het Voedingscentrum, ziet dat er nog een enorme potentie is voor de categorie. Producenten blijven zoeken zowel binnen als buiten de categorie inzetten op innovaties die bonen lekkerder en toegankelijk maken voor een breed publiek. De recente introductie van de bonenburgers in het koelversschap is daar een voorbeeld van.
Inspiratie en gedragsverandering gaat echter ook over wat de consument tegenkomt op de winkelvloer. In de volgende blogs bespreken we hoe het veranderende eetpatroon van consumenten zo goed mogelijk kan worden ondersteund met een juiste confrontatie op de winkelvloer.

Deze tekst is afkomstig van Hak.

De blog is nummer drie in een serie over verschuivende eetgewoonten en de gevolgen voor de supermarkt. Eerder verschenen: