Winst halen met een aantrekkelijk gezondheidsschap

Winst halen met een aantrekkelijk gezondheidsschap
Auteur: Harold van Strijen

Het schap is één van de belangrijkste communicatiemiddelen naar de klant. De indeling van het schap en het aanbod van de producten hebben een directe invloed op het koopgedrag van de klant. Een duidelijke schapvisie en goed category management zijn voor supermarkten dus van essentieel belang. Zeker in het gezondheidsschap valt hier nog heel wat winst te behalen, zegt Harold van Strijen, account manager van de Smaakspecialist.

(blog onder verantwoordelijkheid van de Smaakspecialist)

De trend laat een onomkeerbare vraag naar gezonde voeding zien. Toch is de retailer vaak nog zoekende naar de juiste invulling van een verantwoord schap. En ook de klant weet nog niet altijd zijn weg te vinden naar de gezonde hoek. Wat dat betreft biedt het relatief onbekende gezondheidsschap een enorme kans om verantwoorde voeding goed op de kaart te zetten. Helaas maakt onbekend soms onbemind, dus hoog tijd om het imago van het gezondheidsschap nieuw leven in te blazen. Als totaalaanbieder in de gezondheidscategorie heeft de Smaakspecialist een jarenlange ervaring in category management opgebouwd. De biologische merken Smaakt, BioToday en RAW Organic Food bedienen diverse doelgroepen en met deze merken is een toegankelijk schap te creëren. Maar hoe doe je dat dan precies?

Visie op het gezondheidsschap
Allereerst komt natuurlijk het bepalen van de schappositie in winkel. De meest logische plaats van het gezondheidsschap is in de buurt van andere voedingsproducten. Met de trend van gezonde voeding en het volwassen worden van de categorie, sluit dit beter aan bij de behoeften van de consument.

Bij de invulling van het gezondheidsschap is het vooral belangrijk om te denken in productlijnen en een totaalassortiment. Dit heeft verschillende voordelen. Allereerst oogt het schap op deze manier rustig, overzichtelijk en herkenbaar voor de klant. Daarnaast stimuleert de shop-in-shop beleving klanten om verantwoorde producten in de supermarkt te kopen in plaats van in speciaalzaken.

Uiteraard dient een schappenplan te worden afgestemd op de retailformule en de gemiddelde doelgroep. Is het een kleine supermarkt midden in het centrum van de stad? Wonen er veel gezinnen in de omgeving? Wat zijn de bestsellers? Zo maken wij op basis van winkeldoorstroomcijfers, profiel van het verzorgingsgebied en de wensen van de retailer schapvoorstellen op maat. Er is geen one-size-fits-all antwoord wanneer het aankomt op een schappenplan.

Innovatiekracht
Als retailer is het belangrijk om de trends op het gebied van verantwoorde voeding te volgen en te luisteren naar de wensen van de klant. De volgende stap is uiteraard om hierop te acteren. Door bestsellers en gangbare producten af te wisselen met innovaties blijf je de klant prikkelen en stimuleren. Consumenten worden zo niet alleen gestimuleerd om nieuwe producten te kopen, maar ook om het gezondheidsschap op te nemen in hun vaste rondje door de winkel.

Daarnaast maken innovaties het totaalassortiment aan verantwoorde producten compleet. Je laat als retailer zien dat gezondheid een blijvende en belangrijke plek inneemt in de supermarkt, wat de loyaliteit van de klantgroep versterkt. Wij ondersteunen retailers op het gebied van innovaties en maken de vertaalslag van trend naar product, met jaarlijks zo’n 150 nieuwe producten. Bovendien draaien een aantal winkels pilots met deze innovaties, zodat we precies kunnen zien welke trends worden opgepakt. Zo blijf je vooruitlopen, met als resultaat een innovatief en aantrekkelijk gezondheidsschap voor de retailer én klant.

Beleving en inspiratie
Al met al kan het gezondheidsschap van enorme toegevoegde waarde zijn voor de retailer. Het is belangrijk om niet alleen blind te staren op omzet en rotatie. Door een mooi schap aan te bieden en daarmee in te spelen op de trend, breng je beleving en inspiratie terug in de supermarkt. Hiermee trek je jonge en trendgevoelige mensen naar de supermarkt, die vervolgens ook gewoon de dagelijkse boodschappen zoals groenten en fruit meenemen. Wij hebben we de ambitie om verantwoorde voeding voor íedereen toegankelijk te maken. De next step is daarom wanneer producten mainstream worden in het gezondheidsschap, deze cross-categorie weg te gaan zetten. Zodoende beweeg je uiteindelijk ook de massa om te kiezen voor verantwoord en biologisch.

Lees ook: Drie tips om klanten écht te prikkelen verantwoord te kopen