Industributie 2026: Op verfrissende wijze terug naar de roots

Industributie 2026: Op verfrissende wijze terug naar de roots
Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink

Op 13 januari 2026 vindt Industributie plaats, hét toonaangevende evenement voor de top van de levensmiddelenbranche. Distrifood gaat terug naar de roots van het evenement, met een inspirerend diner van topklasse.

In de aanloop naar de eerste editie van Industributie, op 9 februari 1988, schreef de geestelijk vader van het evenement in een commentaar over wat hem aanzette tot het plan. Een inkoper had hem gewezen op de machtsongelijkheid tussen retailers en leveranciers. 

‘Wij vertellen vaak genoeg hoe we over leveranciers denken’, stelt de retailer in gesprek met Jan-Willem Grievink. ‘Maar hoe die leverancier nu écht tegen ons aankijkt, daar komen we nooit helemaal achter. Tegen ons doen ze altijd heel lief en aardig en als er al kritiek is, dan is die zo voorzichtig verpakt dat we het niet eens merken. Jullie zouden daar eens onderzoek naar moeten doen.’

De gemiddelde leverancier beschouwt een inkoper als iemand die hij in de watten moet leggen, schrijft Grievink. Het zou nuttig zijn als retailers wél horen wat er bij leveranciers leeft, zo besluit hij. Industributie was geboren, met als hoofddoel: de onderlinge samenwerking versterken. 

Sindsdien veranderde het retaillandschap ingrijpend, zo bevestigt een blik op de scorelijst van 1988. Ook de relaties evolueerden; warmer werden de banden niet. Het evenement groeide al snel na de oprichting voorbij een eenvoudige prijsuitreiking, naar een netwerkdiner met scherpe sprekers. 

Distrifood zet dit jaar weer in op de roots van het evenement: retail en leveranciers dichter bij elkaar brengen tijdens een inspirerend diner”

Toen de eerste Industributie-trofee werd uitgereikt, zat ik nog in de luiers. Maar in de decennia die sindsdien verstreken, bleef de belangrijkste pijler overeind: versterking van de samenwerking is nog steeds het overkoepelende doel. Daarom zet Distrifood dit jaar weer in op de roots van het evenement: retail en leveranciers dichter bij elkaar brengen tijdens een inspirerend diner. 

Dat doen we in stijl, met een topdiner van sterrenchef Soenil Bahadoer. De keynote wordt verzorgd door China-kenner en documentairemaker Ruben Terlou. Hij schetst een prikkelend beeld van wat er gebeurt als een volledige samenleving digitaliseert en alle boodschappen via apps worden besteld. We veranderen ook een paar dingen: minder prijzen op het podium bijvoorbeeld, een onsje minder polarisatie in het programma, een nieuwe locatie en presentatrice: Welmoed Sijtsma. Ik hoop jullie allemaal te zien in het Muziekgebouw aan 't IJ op 13 januari 2026. 

Daan Heijink

Daan Heijink

Hoofdredacteur

Daan Heijink geeft leiding aan de redactie van Distrifood en is nauw betrokken bij de evenementen en doorontwikkeling van de titel.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.