Daan Heijink
Hoofdredacteur
Daan Heijink geeft leiding aan de redactie van Distrifood en is nauw betrokken bij de evenementen en doorontwikkeling van de titel.

Hoofdredacteur
Daan Heijink geeft leiding aan de redactie van Distrifood en is nauw betrokken bij de evenementen en doorontwikkeling van de titel.
Retailers pakken een aanzienlijke marge op Beemster Kaas, het A-merk van Cono Kaasmakers, stelt algemeen directeur Jerry Griep. Hij is het zat dat vaak meteen naar fabrikanten wordt gewezen als veroorzaker van hoge prijzen in de supermarkt. 'Als ik kijk naar onze business, is dat pertinent niet waar.'
Inkoopallianties zijn een effectief en noodzakelijk middel voor retailers, zegt Marcel Corstjens, emeritus hoogleraar aan Insead, een van de meest prestigieuze business schools ter wereld. De Belgische professor deed onder meer onderzoek naar de impact van inkoopallianties.
De politiek heeft grote impact op de levensmiddelenbranche. Toch schrijft Distrifood niet heel vaak over de politiek. De redactie gaat dat iets vaker doen, zegt hoofdredacteur Daan Heijink.
A-merkmultinationals zijn op dit moment onvoldoende wendbaar, zegt productinnovatiespecialist Theo Toering. 'Het is olietanker versus speedboot.' Distrifood bezocht tijdens Wheel of Retail zowel winnende olietankers als speedboten en constateerde duidelijke cultuurverschillen.
Plus introduceert deze week zes verspakketten van Mama's Maaltijden. Volgens oprichter Serdar Tolenaar is Mama's Maaltijden het eerste merk dat binnendringt in een door private label gedomineerde markt.
Supermarkten bieden klanten veel meer plantaardige eiwitproducten dan een jaar eerder. Toch aten Nederlanders in 2024 slechts een procentpunt meer plantaardige eiwitten dan in 2023.
De moeizame fusie met Coop heeft Plus nog niet afgerond, maar voorzichtig richt de formule de blik alweer op de toekomst, zegt ceo Aart van Haren. Het verlies zakte verder weg naar €53 miljoen en nog altijd staat er een bankschuld op de balans van €251 miljoen, maar Plus wil zo snel mogelijk klaar zijn om toe te slaan als een nieuwe kans op een overname of fusie zich aandient.
Plus presenteert vandaag de jaarcijfers over 2024, met daarin een verlies van €53 miljoen. Het is het derde jaar op rij dat Plus een oplopend verlies in de boeken zet.
Plus wil zo snel mogelijk klaarstaan voor een volgende overname of fusie. De formule wil daarom de fusie-operatie met Coop spoedig afronden. Zelf denken ceo Aart van Haren en financieel directeur Douwe Snel in de zomer van 2026 klaar te zijn voor een nieuwe consolidatieslag.
Lidl geeft geen vervolg aan zijn pilot met hervulbare wasmiddelverpakkingen.