Daan Heijink
Hoofdredacteur
Daan Heijink geeft leiding aan de redactie van Distrifood en is nauw betrokken bij de evenementen en doorontwikkeling van de titel.

Hoofdredacteur
Daan Heijink geeft leiding aan de redactie van Distrifood en is nauw betrokken bij de evenementen en doorontwikkeling van de titel.


Vertegenwoordigers van relatief kleine leveranciers zijn kritisch over de manier waarop supermarkten category management bedrijven. Door hoog verloop ontstaat grillig beleid, zeggen ze tegen Distrifood. Toch klinkt ook meteen tegengeluid: 'Je kan wel miepen, maar je moet verder kijken dan de startende category manager.' Distrifood zet de verschillende zienswijzen uiteen.

Jumbo heeft een nieuwe chief financial officer (cfo) gevonden. Hendrik Jan Roel was eerder cfo bij Albert Heijn en Ahold Delhaize Nederland.

Lidl verovert in Nederland met zijn duurzame koers een ijzersterke marktpositie. Met het machtige moederbedrijf Schwarz Group achter zich, is Lidl 'uniek en onverslaanbaar', zegt Peter de Roos in een interview met Distrifood. 'Hoe langer ik bij deze organisatie werk, hoe trotser me dat maakt.' Toch ziet de kersverse ceo veel ruimte voor verbetering.

Peter de Roos ontvouwt in gesprek met Distrifood zijn plannen voor de toekomst. De kersverse ceo van Lidl Nederland is trots op de groei en groene koers van zijn bedrijf, maar ziet nog veel ruimte voor verbetering.

Vivera krijgt een boete van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) voor het gebruiken van de benaming 'vegetarisch gehakt'. Het plantaardigevoedingsmerk is niet van plan om de productnaam aan te passen.

De kanshebbers voor de Industributie-trofeeën 2026 zijn bekend. Op 13 januari 2026 worden de prijzen uitgereikt in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam.

Sinds de introductie van het Jumbo's-merk eind vorig jaar lanceert Veghel doorlopend nieuwe producten in het gat tussen basishuismerk en A-merk. Ook in vers rukt Jumbo's op, deze week bijvoorbeeld met een nieuwe tapaslijn. De formule heeft met het premium private label een duidelijk doel: de klant paaien om een 'stap omhoog' te maken vanuit het basishuismerk.

In Wenen opende vorige maand 'het meest geavanceerde fulfilmentcentrum ter wereld' van Picnic-concurrent Rohlik. Dat bedrijf zet flinke stappen richting volledige automatisering en supersnelle bezorging, net als Walmart en Amazon in de VS. Bekijk boodschappenbezorging niet louter door de bril van nu, bepleit Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink.

Jumbo lanceert een lijn van 30 nieuwe, luxe tapasproducten. Tegelijkertijd stopt Veghel voorlopig met de productlijn 'smaakmakers', die een jaar geleden werd geïntroduceerd.

Kan Jumbo zonder inkoopalliantie? Dat bespreekt Distrifood met retailprofessor Laurens Sloot. 'Ik denk dat het kan, maar Jumbo moet de 'preferred retailer' worden voor veel fabrikanten.'