Daan Heijink
Hoofdredacteur
Daan Heijink geeft leiding aan de redactie van Distrifood en is nauw betrokken bij de evenementen en doorontwikkeling van de titel.

Hoofdredacteur
Daan Heijink geeft leiding aan de redactie van Distrifood en is nauw betrokken bij de evenementen en doorontwikkeling van de titel.
Bakker Goedhart, de nieuwe hofleverancier van dagvers brood voor Jumbo, gaat samenwerken met twee leden van Jumbo's huidige broodleverancier Bake Five.
Met diplomatie in plaats van activisme werkt de Vegetariërsbond al 131 jaar aan één missie: reductie van de vleesconsumptie. Dat gaat langzaam, 'héél langzaam', stelt directeur Floris de Graad. 'De proteïnehype is nu bovendien een sta-in-de-weg, heel hinderlijk.'
Rohlik, het Tsjechische online boodschappenbedrijf achter Picnic-concurrent Knuspr in Duitsland, verkoopt inmiddels zijn AI-technologie aan internationale retailers. Distrifood praat met Richard McKenzie, ex-cco bij Ocado en nu ceo bij Veloq, de technologietak van Rohlik. Hoe maak je e-commerce winstgevend?
Bun Holding experimenteert in zijn 27 Albert Heijns met anti-diefstalstickers op dure producten, zoals vlees.
Met verkiezingen voor de deur rijst de vraag: wat kan een nieuw kabinet betekenen voor de foodbranche? Volgens Distrifood-hoofdredacteur Daan Heijink is het tijd dat de overheid basale promospelregels opstelt die voor de hele branche gelden.
FNLI-directeur Cees-Jan Adema vreest dat het pad richting de allerlaagste prijs een 'doodlopende weg' is. Binnen een paar jaar gaan de discussies niet meer over bodemprijzen, maar over leveringszekerheid, voorspelt hij. Ook vindt Adema dat de branche baat heeft bij een marktmeester, een rol die de overheid zou kunnen vervullen.
Vleesvervangers zijn steeds gezonder. Dat concludeert ProVeg, een organisatie die zich inzet voor meer plantaardige voeding. Het aandeel dat voldoet aan alle criteria van de Schijf van Vijf voor kant-en-klare vleesvervangers is sinds 2023 bijna verdrievoudigd.
Jumbo maakte in juni bekend dat Bakker Goedhart, van de familie Borgesius, hofleverancier wordt van zijn dagverse brood. Belangrijke details over de deal zijn nog ongewis, maar zeker is dat de overeenkomst grote impact heeft op de broodketen. 'Je bent je eigen monopolist aan het creëren en de vraag is of Jumbo niet penny wise, pound foolish is met deze deal,' stelt retailexpert Paul Moers. Wordt Borgesius te groot?
Van Loon Group, een grote Nederlandse vlees- en gemaksleverancier, heeft een duidelijke missie: klanten - met name retailers - helpen met het behalen van hun doelstellingen. Het bedrijf zet daarom stappen in de eiwittransitie en het terugdringen van emissies. Wel bemoeilijkt de druk op prijs in de hele keten en vanuit de retailer verduurzaming.
Leveranciers zijn gefrustreerd over de betaalcultuur bij grote supermarktformules. Ze krijgen regelmatig te laat betaald voor producten die al lang zijn verkocht in de supermarkt en moeten achter hun eigen geld aan, blijkt uit gesprekken met vertegenwoordigers van meerdere kleine en middelgrote fabrikanten. 'Alles draait om dit principe: zo laat mogelijk betalen.' Branchekoepel FNLI herkent het beeld.