Distrifood
Distrifood
GranFood dubbel winnaar Marketing Award 2022

GranFood dubbel winnaar Marketing Award 2022

GranFood wint de Distrifood Magazine Marketing Award 2022 in de categorie Maaltijden, pizza’s en salades, maar is ook winnaar van de overall trofee voor de beste marketingprestatie van het afgelopen jaar. Eerder won GranFood ook al de Industributie Trofee.

GranFood dubbel winnaar Marketing Award 2022
V.l.n.r.: Mascha Ekelschot, Onno Brokke en Kyra Zonderop.

‘GranFood is de grote aanjager in ondersteuning van groeisegmenten als pesto, ovensegment en gnocchi. Het is een marktpartij die alle plannen 360 graden doorvertaalt, zowel bij de retail als in eigen kanalen. GranFood blijft succesvol bouwen binnen de Italiaanse keuken, met goede adviezen en onderzoek.’ Dit zegt de vakjury over de marketingprestaties van het bedrijf achter Grand’Italia.

Algemeen Directeur Onno Brokke: ‘Iedereen loopt hier met een lach op zijn gezicht, dat geeft positieve energie. Deze prijzen zijn een enorme stimulans en een mooie waardering voor het vele constructieve werk dat door ons team is verzet. Het is een erkenning door onze afnemers.’

Twee grote prijzen binnen één jaar. Het zijn geweldige prestaties in roerige tijden. Grondstoffen, personeel en energie zijn schaars. Veel bedrijven hebben daar hinder van. Brokke: ‘Het is erg lastig, maar niet alleen voor ons, ook voor de retail. Covid was al lastig voor leveringen in de keten, maar de oorlog in Oekraïne zorgt voor nog veel meer beperkingen. Het is zaak om samen de oplossing te zoeken, waarbij alle partijen gezond de toekomst in kunnen.’

Herkent GranFood zich in de woorden van de jury?

Kyra Zonderop, Senior Brandmanager Grand’Italia: ‘Zeker, alles waar wij ons voor inzetten komt terug in dit oordeel. Fijn dat dit ook door de retailers wordt geapprecieerd.’ Mascha Ekelschot, Trade & Shopper Marketing Manager: ‘Natuurlijk zijn er, zoals Onno zegt, veel issues die opgelost moeten worden, maar daarnaast hebben we keihard gewerkt aan een strategisch plan voor het merk en de categorie. Met een focus voor groei op de lange termijn.’

We hebben keihard gewerkt aan een strategisch plan. Met een focus voor groei op de lange termijn

Wat zijn de komende tijd daarin de belangrijkste uitdagingen?

Ekelschot: ‘Dat is om samen met de retail deze mooie maar volwassen categorie te laten groeien door innovatie, communicatie en activatie. Zoals de jury al aanstipt, zijn gnocchi en pesto daar een goed voorbeeld van. Wij bouwen al jaren aan het segment pesto en zien ook voor de toekomst veel kansen.’ Zonderop: ‘We pakken deze kansen op met een duidelijke visie. We doen gedegen onderzoek en gaan niet over een nacht ijs.’

Hoe staat Grand’Italia ervoor binnen de categorie?

Zonderop: ‘Heel goed. Als marktleider zijn we continue bezig om ons merk te versterken. We doen veel onderzoek naar innovaties en het relevant houden van de Italiaanse categorie door het bieden van inspiratie. De nieuwe Grand’Italia campagne biedt het recept voor ‘La Bella Vita’. Met onze jarenlang opgebouwde kennis van de Italiaanse keuken helpen we consumenten de Italiaanse sfeer aan hun eigen keukentafel te proeven. Onder andere met ons brede assortiment producten, gemaakt volgens authentiek Italiaans recept en de beste ingrediënten.’

Brokke: ‘Wat de jury tot slot ook noemt is onze interne 360 graden aanpak. Die aanpak werkt erg goed. (Trade)marketing en account management werken nauw samen. Dat is de basis om een goede prestatie te leveren naar onze afnemer en de consument. Daarnaast hebben we flink geïnvesteerd in digital en e-commerce.’

Dit artikel is gesponsord door GranFood.