Daily 22-12: Groen licht fusie Plus-Coop na verkoop 12 winkels

ZEIST - De kogel is door de kerk: de ACM keurt de fusie tussen Plus en Coop goed na de verkoop van 12 winkels. Het zou gaan om winkels van zowel Plus als Coop. Verder zal er rond eind 2022 een einde komen aan de samenwerking tussen Picnic en Boni.
Delen:

ACM: Fusie Coop en Plus mag na verkoop 12 winkels

AMSTERDAM – Supermarktketens Plus en Coop mogen van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) onder voorwaarden fuseren. Lees verder >>>


Voorzitter Coop-franchisers: Opmerkelijk dat Spar meeweegt in fusie

DEN HAAG – Doede Simonides, voorzitter van de vereniging van Coop-franchisers, vindt het opmerkelijk dat het belang van Plus in Spar is meegewogen in de beslissing van de ACM over de fusie tussen Plus/Coop. Lees verder >>>


Picnic: Samenwerking Boni eindigt rond eind 2022

AMSTERDMAM – Picnic bouwt de samenwerking met leverancier Boni eind 2022 grotendeels af. Lees verder >>>


Kerstdinerboxen van topchefs bij Albert Heijn

ZAANDAM – Albert Heijn gaat tijdens kerst een samenwerking aan met vijf topchefs. Klanten kunnen in ruim 30 steden terecht voor een sterrenwaardig kerstmenu. Lees verder >>>


Limburgse Jumbo-ondernemers werken samen met sterrenchef

SITTARD – De Limburgse Jumbo-ondernemers Thijs Hetterscheid en Herman Huirne, die onlangs Jumbo Sittard Stadion openenden, slaan de handen ineen met sterrenchef Servais Tielman van restaurant Beluga in Maastricht. Lees verder >>>


CBL en FNLI willen vraag en aanbod duurzaam dierlijk vergroten

LEIDSCHENDAM – Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) lanceren samen met andere partijen het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP), met als doel de vraag en aanbod van dergelijke producten op te schroeven. Lees verder >>>


Beurs

De Amsterdamse beurs is woensdag, zoals verwacht, met winst van start gegaan. Kort na de opening won de AEX 0,2 procent op 776,73 punten. De meeste aandelen in de hoofdindex gingen hoger, met als uitblinker Just Eat Takeaway. Het aandeel won 5,5 procent na aankondiging van een bezorgdeal met de Britse gemakswinkel One Stop. Verder steeg Adyen een half procent en was Signify met een koersverlies van 0,4 procent de grootste daler. In de AMX ging SBM Offshore 0,6 procent hoger en verloor InPost 1,0 procent.


Binnenland kort

Plus-ondernemer Dick Hoogendoorn heeft de opbrengst van 235 zegelboekjes afgerond naar een mooi rond bedrag (€1500) nadat een klant ze voor een goed doel bestemde. De koopzegels zijn bij elkaar gespaard door Wikkelbedrijf Rijswijk in Driebruggen, dat altijd inkopen doet bij de Plus. Die verdubbelde op zijn beurt het bedrag weer. De opbrengst gaat naar het Weeshuis voor dak- en thuislozen De Meerpaal in Woerden.

Flink gaat vanaf 22 december ook bezorgen in Ede, Maastricht en Leeuwarden. Daarmee breidt de flitsbezorger zijn service uit naar 27 steden. Flink is, naar eigen zeggen, op dit moment één van de snelst groeiende bedrijven in Europa. Het assortiment van de onlinesupermarkt bevat inmiddels meer dan 2000 producten.

Just Eat Takeaway.com heeft een deal heeft gesloten met One Stop, een Britse supermarktketen die eigendom is van Tesco, om bestellingen en leveringen op dat platform af te handelen. De deal is de tweede in een week voor het in Amsterdam gevestigde bedrijf, Europa’s grootste maaltijdbezorger, nadat het op 14 december een soortgelijke samenwerking met het Britse Asda aankondigde. Dit kwam nadat Just Eat kritiek kreeg van investeerders dat het traag reageerde op nieuwe concurrenten die de sector van de boodschappenbezorging betreden, schrijft Reuters.

Wakker Dier beklaagt zich over de behandeling van kweekgarnalen, die bijvoorbeeld voor garnalencocktails gebruikt worden. De organisatie stelt dat jaarlijks bij honderdduizenden garnalen een oog wordt afgeknipt, zodat de dieren eerder eitjes leggen. Ook worden die afgeknepen. ‘Barbaars. Weinig mensen weten van het leed dat erachter schuilt. Dus pas op en sla de garnalencocktail dit jaar over’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.


Buitenland kort

Maaltijdboxenleverancier Marley Spoon neemt in Australië de leverancier van kant-en-klare maaltijden Chefgood over voor omgerekend €13,3 miljoen. Net als concurrent HelloFresh wil de leverancier van kookboxen zo een totaalleverancier van maaltijdoplossingen worden. In tegenstelling tot HelloFresh, dat crescendo groeicijfers laat zien, moest Marley Spoon de groeicijfers dit jaar steeds naar beneden bijstellen. Toch verwacht het bedrijf dit jaar nog altijd een omzetgroei van 26 tot 28 procent te realiseren naar een totaalomzet van €322 miljoen.

Supermarktketen Rewe zet voortaan naast het Nutri-Score-logo ook het Haltungsform-logo op diverse zuivelverpakkingen. Als eerste wordt bio-melk voorzien van het logo en geleidelijk zullen de andere huismerkzuivelproducten volgen. Het logo vertelt iets over de wijze waarop dieren worden gehouden naar analogie van de Beter Leven-sterren die we in Nederland kennen. Het logo wordt ook bij discountdochter Penny ingevoerd. Tot nu toe was dit logo vooral bekend van vlees- en vleeswaren.

Net als in Nederland hebben detaillisten in Duitsland het moeilijk met de coronaregels. Hoewel niet-essentiële winkels daar wél open mogen blijven, spande een winkelketen toch een rechtszaak aan die werd verloren. De winkelier wilde in Hamburg de 2G-regel, waardoor klanten bij de ingang moeten worden gecontroleerd, van tafel hebben. De rechter zag echter geen verregaande juridische bezwaren tegen de regel.

Senator Elizabeth Warren heeft in een brief geschreven dat Amerikaanse supermarkten profiteren van gezinnen die het moeilijk hebben tijdens de pandemie, schrijft The Hill. De brief is direct gericht aan de top van Kroger, Albertson’s en Publix. Warren schrijft dat de ketens gigantische winsten hebben behaald, terwijl hun klanten banen en naasten verloren aan de gevlogen van corona. Daarmee zouden deze bedrijven en andere supermarkten profiteren van de inflatie.

De Franse supermarktketen Carrefour stapt door een partnerschap met het van origine Italiaanse Everli in semi-flitsbezorging van boodschappen. Platform Everli bezorgt bestelde boodschappen binnen een uur thuis. De boodschappen worden verzameld in de winkels. Het grote verschil met ‘echte’ flitsbezorgers is het assortiment. Er kan worden gekozen uit vrijwel het gehele assortiment van supermarkten die zich aansluiten. In het geval van Carrefour zo’n 20.000 producten. Bij flitsbezorgers zijn dat er rond de 2000.