Coop Aalderink draait flink meer omzet na verbouwing

STEENDEREN - Omzetten die 15 tot 20 procent hoger zijn dan voorheen en die flink boven de begroting van circa €135.000 zitten. Coop-ondernemer Harold Aalderink in Steenderen is een paar weken na een verbouwing nog steeds beduusd van het resultaat. ‘En dat voor een supermarkt in een dorpje met 2200 inwoners.’
Harold Aalderink (rechts) en supermarktmanager Daniël Schepel, die beoogd opvolger is van de ondernemer. Foto: Distrifood

‘Als dit de trend is, ben ik dik tevreden’, zegt de supermarktondernemer vol trots terwijl hij Distrifood rondleidt door zijn compleet vernieuwde Coop. De verbouwing luidde na 1,5 jaar voorbereiding een compleet nieuwe start in voor de 52-jarige ondernemer. Hij nam niet alleen de winkel op de schop, maar ook zijn winkelorganisatie. Samen met retailconsultant Erik Mafait maakte hij een plan voor de toekomst. ‘Mafait kwam hier al in de vroege jaren negentig, toen hij nog bedrijfsadviseur was bij Super de Boer. We hebben altijd contact gehouden.’ Mafait adviseerde onder meer bij de onderhandelingen met Coop. Aalderink  was na 10 jaar Coop-franchise vrij in zijn keuze. ‘Dit pand is eigendom, dan heb je toch meer keuze en onderhandelingsruimte dan wanneer je gehuurd zit.’

Coop schrapt functie van afdelingschef

Coop voert een reorganisatie door op de winkelvloer. De formule schrapt de afdelingschefs vers en kruidenierswaren en introduceert de nieuwe functie van assistent-bedrijfsleider.
Lees verder >>>

Trouw aan Coop

Toch keek de ondernemer amper naar andere formules. Niet alleen omdat Coop de bestaande samenwerking graag wilde voortzetten. ‘We zijn er goed uitgekomen. Het uitgangspunt was ook bij mij om samen verder te gaan. Ik hoefde niet het onderste uit de kan.’ 10 jaar geleden oriënteerde hij zich wel  breed. ‘Ik heb toen met een schuin oog ook naar Plus en Emté gekeken maar kwam uiteindelijk bij Coop uit. Die organisatie paste toen het best bij mij en bij het marktgebied.’

Ik deed alles zelf, met 47 man op de loonlijst was dat bijna niet te doen

Wat  daarbij hielp, was dat Coop-directeur Fred Bosch destijds op een steenworp van zijn supermarkt woonde. ‘Bosch kwam geregeld een praatje maken. Bovendien past de coöperatieve structuur van Coop bij het platteland. De klanten hier kennen dat principe vanuit de landbouw.’ De argumenten van destijds gelden nog steeds. ‘Na 10 jaar vind ik nog steeds dat de overstap naar Coop het meer dan waard is geweest.’

Rijdende winkels

In twee weken tijd verbouwde hij zijn winkel naar de laatste standaard van Coop. Zijn ouders exploiteerden vier rijdende winkels en begonnen in 1983 een kruidenierswinkeltje van 150 vierkante meter in een feestzaal achter een café. Nu staat er een supermarkt van ruim 1100 vierkante meter vvo. Met daarbij nog eens 300 vierkante meter voor servicebalie en PostNL en een slijterij in aan de supermarkt grenzende ruimtes. ‘We hebben door de jaren heen steeds aangebouwd. Ik heb al ettelijke verbouwingen meegemaakt.’

Feestzaal met allure markthal

De winkel groeide ook nu weer, met zo’n 50 vierkante meter. Systeemplafonds verdwenen, de oude feestzaal, met hoog gewelfd plafond, is omgetoverd tot een versplein met de uitstraling van een markthal. Het versassortiment is uitgebreid. ‘Maar we  hebben op alle afdelingen nu meer assortiment. In koelvers, diepvries en kw. Ik schat dat we al met al zo’n 20 procent meer assortiment hebben.’ Daarbij heeft hij een ruim lokaal en regionaal assortiment. Zo hebben de speciaalbieren van een brouwerij uit een naburig dorp flink veel ruimte gekregen. Ook de aardbeien van een lokale teler worden nu in het seizoen groots gepresenteerd. ‘Die verkopen beter dan de aardbeien van Coop, zelfs als die in de aanbieding zijn.’ Brood en banket is  afkomstig van bakkerij Koenen. ‘Die had vroeger een winkel  hier in het dorp. Toen die sloot, zijn wij dat brood gaan verkopen.’ Het brood is voor de klanten echt een reden om naar de winkel te komen. ‘Ik kreeg daar echt vragen over van klanten. Ze waren bezorgd dat het na de  verbouwing misschien niet terug zou komen’, zegt Aalderink. ‘We hebben alles bij elkaar flink wat lokale producten, daarmee maken we toch wel een verschil.’

De feestzaal waar het ooit begon, heeft nu de sfeer van een markthal. Foto: Distrifood.

Organisatie gestroomlijnd

Overigens vernieuwde de ondernemer niet alleen zijn winkel. Met het oog op de toekomst ging ook zijn organisatiemodel op de schop. In Daniël Schepel vond hij een Coop-supermarktmanager die op termijn ook het bedrijf overneemt. ‘Mijn kinderen hebben geen interesse om het bedrijf voort te zetten.’ Schepel nam direct een aantal, vooral operationele, taken van de ondernemer over. ‘Ik deed alles zelf, maar met onze omzet en met 47 man op de loonlijst was dat bijna niet meer te doen. Bovendien wil ik dit nog maximaal 10 jaar doen.’

Focus op klant

Dankzij de organisatiewijziging kan hij zich weer meer focussen op waar zijn passie ligt. ‘Ik heb weer meer tijd om mijn gezicht in de winkel te laten zien en nu zonder op mijn horloge te kijken. Daardoor ben ik er weer echt voor de klant. Dat willen de mensen hier ook.’

Winkelorganisatie stroomlijnen

Schepel, ook afkomstig uit een supermarktfamilie, ontlast niet alleen de ondernemer, hij stroomlijnt ook de winkelorganisatie. ‘We hebben bijvoorbeeld nu de overstap gemaakt naar automatisch bestellen. Daardoor is de vulgraad beter en komt out-of-stock amper meer voor.’ Ook de personeelsbezetting is sinds zijn aantreden een uitgebalanceerde mix van jong en oud en van ervaren en onervaren. ‘We maken geen planningen meer achterop een sigarendoosje.’ Bovendien zorgt de manager voor een frisse wind onder het deels oudere personeel. ‘Hij doorbreekt vastgeroeste patronen. Niet alleen bij medewerkers, ook bij mij’, zegt Aalderink.

Dorpssupermarkt van meer dan 1000 vierkante meter trekt klanten uit de wijde regio

Regiofunctie

De nieuwe winkel en het grotere assortiment zorgen voor een flinke stijging van de voor een dorp toch al niet onaanzienlijke omzet. Steenderen telt slechts 2200 inwoners, maar het totale marktgebied is groter. Mensen moeten minimaal zo’n 8 kilometer rijden om boodschappen te doen bij een net zo grote, of grotere, servicesupermarkt. ‘We hebben een regio-functie. Mensen komen uit de wijde omgeving hier hun boodschappen doen.’ Eventuele afvloeiing is ook gekeerd, vermoedt supermarktmanager Schepel. ‘Een klant zei tegen mij: voorheen kwam ik iets halen, nu kan ik hier weer echt winkelen. Een mooier compliment kun je toch niet krijgen.’