Daily 01-06: Aldi-kip krijgt een ster

DOETINCHEM - Het hele kipassortiment bij Aldi is in 2023 gecertificeerd met ten minste één ster Beter Leven-keurmerk. Vanaf eind 2021 geldt dit al voor alle kipvleeswaren. Verder onder meer in de Distrifood Daily van vandaag: Picnic breidt verder uit in Brabant, AH in Hulst wordt AH XL, Plus-ondernemer krijgt een boete van €280.000 en in Wijnjewoude is er eindelijk een supermarktondernemer gevonden.

Aldi gaat naar volledig Beter Leven-kip in 2023

CULEMBORG – In 2023 moeten alle verse kipproducten in het assortiment van Aldi in Nederland minimaal één ster Beter Leven hebben. Vanaf eind 2021 geldt dit al voor alle kipvleeswaren. Lees verder >>>


Video: Rewe kweekt vis in nieuwste pilotsuper

WIESBADEN-ERBENHEIM – Rewe heeft op 1500 vierkante meter een duurzame supermarkt neergezet. De winkel kweekt vis en op het dak wordt basilicum gekweekt. Lees verder >>>


Albron neemt Coffeecompany over

UTRECHT – Horeca- en cateringbedrijf Albron neemt per 1 juli Coffeecompany over van JDE Peet’s. Albron kondigt direct nieuwe vestigingen aan. Albron ziet het als versterking van zijn conceptenportfolio en positie op hightrafficlocaties. De overname is onderdeel van een bredere ambitie om verder te groeien ‘als foodserviceorganisatie die richting geeft aan de markt’, aldus de cateraar. Lees verder >>>


Penny print donorcodicil op kassabon

KEULEN – De Duitse discounter Penny drukt gedurende een aantal dagen een donorcodicil achterop de kassabonnen om klanten over te halen om orgaandonor te worden. Het betreft een officieel erkend donorcodicil. Lees verder >>>


Gelekt Nestlé-document: Dik 60 procent food ongezond

VEVEY – Voedselreus Nestlé gaat op zoek naar een nieuwe strategie op het gebied van gezonde voeding nadat een intern document uitlekte waaruit blijkt dat bijna twee derde van het assortiment tekortschiet op het gebied van voedselwaarde. Lees verder >>>


Picnic breidt uit naar reeks Brabantse plaatsen

ROOSENDAAL – Onlinesupermarkt Picnic begint later deze maand in een aantal nieuwe plaatsen in Noord-Brabant. Het bedrijf opent half juni een nieuwe hub aan de Westelijke Havendijk in Roosendaal. Van daaruit worden de gemeenten Bergen op Zoom, Roosendaal, Steenbergen en Rucphen bediend. Lees verder >>>


Albert Heijn in Hulst gaat verder als AH XL

HULST – De Albert Heijn van ondernemer Ivo Mattheeuws in Hulst wordt verbouwd en heropent als een AH XL. De winkel sluit zondagavond 20 juni de deuren om op dinsdag 29 juni om 9.00 uur te heropenen volgens het grootste winkelformat van de marktleider. Lees verder >>>


Plus-ondernemer krijgt boete van €280.000

DIESSEN – De gemeente Hilvarenbeek heeft een lokale Plus-supermarkt een dwangsom van €280.000 opgelegd omdat de ondernemer volgens de gemeente heeft verbouwd zonder de benodigde vergunningen. Dat meldt Brabants Dagblad. Volgens de krant kan daar nog eens vier ton aan dwangsommen bijkomen. Het gaat om de Plus-supermarkt van ondernemer Ton Plasmans aan de Julianastraat in Diessen. Lees verder >>>


Beurs

Bijna alle 25 hoofdbedrijven op het Damrak stonden in het groen. Bierbrouwer Heineken was de enige daler met een verlies van 0,3 procent. In de MidKap ging roestvrijstaalmaker Aperam aan kop met een winst van 4,5 procent. Koffieconcern JDE Peet’s, eigenaar van Douwe Egberts, voerde de schaarse dalers aan met een min van 0,4 procent. De hoofdindex op Beursplein 5 noteerde in de ochtendhandel 0,8 procent hoger op 715,12 punten. De MidKap klom 0,9 procent tot 1071,34 punten. De beurzen in Frankfurt en Parijs wonnen tot 0,8 procent.


Binnenland Kort

Frisdrankmerk Lipton start vandaag zijn EK-campagne met Robin van Persie en zoon Shaqueel. In een tv-commercial imiteert Shaqueel de wereldgoal van Van Persie in 2014, toen hij tegen Spanje scoorde na een unieke duikvlucht. Zoon Shaqueel kopt op dezelfde wijze een klein flesje Lipton in het statiegeldinnamepunt. Exclusief bij Albert Heijn is een oranje Heldenshirt verkrijgbaar, voorzien van rood-wit-blauwe cape. Bij aankoop van actieproducten kunnen klanten €10 korting krijgen en het shirt voor €4,99 (volwassenmaat) of €3,99 (kindermaat) aanschaffen.

De CNV-leden bij Cosun Beet Company (voorheen Suiker Unie) hebben ingestemd met het cao-eindbod van de werkgever. Naast een loonsverhoging van 3 procent en een eenmalige bruto-uitkering van €500 bevat de cao voor het eerst afspraken over onder meer rouw, aanvulling van het geboorteverlof, gelijke beloning en een thuiswerkvergoeding. De nieuwe cao loopt tot 1 april 2022. De loonsverhoging geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 april 2021. De eenmalige uitkering krijgen de werknemers uiterlijk in juli uitgekeerd (naar rato van het dienstverband).

Vanaf vandaag serveert McDonald’s niet langer plastic bestek in de Nederlandse restaurants. Voortaan eten klanten de McFlurry’s en andere ijsjes met een houten lepel. Door al het plastic bestek te verruilen voor houten varianten wordt er jaarlijks volgens McDonald’s 102.000 kilo minder plastic in omloop gebracht. In 2025 wil het bedrijf dat 100 procent van de productverpakkingen van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen zijn gemaakt en dat 90 procent van al het afval dat het in omloop brengt wordt gerecycled.

Na avocado’s introduceert Nature’s Pride nu ook mango’s met Apeel-bescherming, een natuurlijke beschermlaag waardoor het fruit minder snel bederft. Na avocado is mango het grootste product van Nature’s Pride. Salling Group in Denemarken is de eerste keten die naast de avocado’s nu ook Mango’s met Apeel in het assortiment opneemt. Jan Linders introduceerde in februari de avocado met Apeel-bescherming.

In de Friese plaats Wijnjewoude openen ondernemers Andrea en Joël Basta in september een Buurtsuper. Voor de ondernemers Andrea en Joël Basta, moeder en zoon, had het dorp de supermarkt al klaar staan. ‘De winkel is gerenoveerd, de mensen gemotiveerd. Maar we missen een ondernemer’, was het geluid in november 2020 van de werkgroep in Wijnjewoude.


Buitenland Kort

Rockaway Capital, de nieuwe eigenaar van websuper Bringmeister, heeft ambitieuze doelstellingen. Binnen drie tot vijf jaar moet de van Edeka overgenomen websuper een omzet van €1 miljard bereiken, onder meer door te gaan bezorgen in andere steden. Dat zegt nieuwe eigenaar Jakub Havrlant in Handelsblatt over de nu alleen rond München en Berlijn actieve websuper. Hij zegt niets in flitsbezorging te zien, maar mikt met zijn levering binnen 3 uur juist op gezinnen met kinderen die weekboodschappen nodig hebben. Daarvoor moet wel het assortiment flink uitbreiden. Voor een volwaardig aanbod zijn zo’n 20.000 artikelen nodig. Edeka, dat Bringmeister al 24 jaar geleden oprichtte, blijft leverancier van het kernassortiment en de huismerken.

Kraft Heinz heeft plannen om zo’n 140 miljoen pond (zo’n €162,3 miljoen) te investeren in de fabriek in het Britse Wigan. Het zou een van de grootste investeringen zijn in het Verenigd Koninkrijk sinds Brexit en onder meer de mogelijkheid om sauzen te produceren terugbrengen naar het land. Deze worden nu onder meer in Nederland gemaakt. De investering wordt ook gebruikt om de fabriek duurzamer en efficiënter te maken, zo schrijft zakenkrant City AM.

De Zwitserse marktleider Migros heeft het nieuwe eigen merk The Mix gelanceerd. Onder deze merknaam brengt het retailconcern hybride vleesproducten. Het gaat in eerste instantie om burgers, grilworsten, nuggets, gehakt en gehaktballen. De producten komen bij het vleesassortiment in de koelingen te liggen.

Ultrabewerkte voedingsmiddelen krijgen de meeste aandacht (52,2 procent) in reclamefolders van de vijf grootste supermarktketens van België. Dat blijkt uit onderzoek van gezondheidsinstituut Sciensano, dat een jaar lang de inhoud van de folders analyseerde (15.000 promoties). Wel valt op dat promoties van gezonde producten vaker op de voorpagina van de brochures prijken dan ongezonde producten. Het aandeel reclames voor ultrabewerkte producten lag tussen de 43 en 62 procent, terwijl het aandeel promoties schommelt van verse groente en fruit schommelde tussen de 4 en 18 procent.