Frans Muller staat op een T-splitsing

In een interview met Distrifood zegt Ahold Delhaize-topman Frans Muller dat online inmiddels 10 procent van de omzet doet. Dat moet zuur zijn voor AH-franchisers, die de busjes zien langsrijden en niet meeprofiteren van die omzet. Of ligt dat anders?
Frans Muller. Foto: ANP

Vanuit het perspectief van Frans Muller heeft hij natuurlijk gelijk als hij zegt dat AH investeert in de verliesgevende tak online en daardoor het merk sterker maakt, dus ook de winkels van franchisers. Ook bouwt Muller daardoor aan het online- en tech-profiel van kruidenier AH. Dat vinden aandeelhouders prettig, want die kijken vooral ook naar Amazon als concurrent en zien online als ‘groei’ en dus een kans.

Op zijn argumentatie heb ik echter, als ik AH-franchiser zou zijn, wel wat aan te merken. Als Ahold Delhaize mijn marktgebied met 10 procent afroomt, dan steekt dat. Vooral ook omdat het online-omzetpercentage doorgroeit. ‘Wanneer gaat online echt bijten in het rendement van mijn winkel?’, zou ik me afvragen. Daarbij komt dat de franchisewinkels ondertussen wel degelijk ook reclame maken voor online. Dat gaat subtiel via de Allerhandes die ze uitdelen of via het scannen met de Bonuskaart, data die ook gebruikt wordt om AH.nl aan te jagen.

Wat denkt een AH-ondernemer die nu al 10 procent van zijn omzet online zit wegvloeien en weet dat dit zal doorgroeien?

Het is echter een smeulend conflict. In deze fase willen beide partijen er niet echt hun vingers aan branden. Franchisers die een deel van de online-omzet opeisen, moeten ook mans genoeg zijn om het verlies daarop te dragen. Verder gaat het natuurlijk uitstekend met de AH-winkels, de noodzaak is er niet echt. Hoewel, op de achtergrond spelen wel degelijk wat rechtszaken over een eerlijker verdeling van omzetten, kosten en opbrengsten. Ahold Delhaize heeft daarin extra tijd kunnen krijgen door corona. De omzetten lopen daardoor op. Het gaat beter dan best met de ondernemers. Maar wat wordt het scenario als straks AH een mindere periode ingaat? Die komt zeker. Wie AH jarenlang volgt, ziet de golfbewegingen van groei maar zeker ook periodes van stagnatie in marktaandeel.

Frans Muller: ‘10 procent omzet AH komt uit online’

AH-franchisers vinden dat ze niet genoeg delen in de online-omzet. Ceo Frans Muller van Ahold Delhaize ziet dat anders.
Lees verder >>

Een extra complicerende factor: een concern als Ahold Delhaize ervaart het juk van de kwartaalcijfers. Dat maakt het lastiger om deze langetermijnkwestie op te lossen. Want uiteindelijk wordt dat het scenario: AH moet in gesprek met de franchisers over het verdienmodel op de middellange termijn, on- en offline. Dat is goed ondernemerschap en dat zat altijd ook in de genen van Albert Heijn en de familie Heijn: samen groeien. Er is een andere kant van de medaille. Dat is het scenario waarin online doorgroeit, de ‘stenen’ franchisers verzwakt raken en moeder Ahold Delhaize die winkels als filiaal verder voortzet. Dat is een pijnlijke weg met veel verliezers. Een aantal franchisers kan dan wllicht kiezen voor een tweede weg: de overstap naar Jumbo of Plus. Dat zullen er niet veel zijn.

In zekere zin staat Muller op een T-splitsing. Het lijkt erop dat hij al heeft gekozen welke afslag het concern neemt.

AH verdrievoudigt bezorggebied AH Compact

Albert Heijn voegt 7 nieuwe plaatsen toe aan het bezorggebied van gratis bezorgdienst AH Compact. In een maand tijd verdrievoudigt de marktleider naar eigen zeggen het bezorggebied.
Lees verder >>>