Stelling: Vleesvervangers in het schap

De vraag naar vleesvervangers groeit. De helft van alle huishoudens heeft in 2020 vleesvervangers gekocht. Vooral jongere huishoudens staan meer open voor alternatieve producten. Maar halen de vleesvervangers de vleesproducten al in? Vijf prominenten uit de branche reageren op de stelling: Binnen 10 jaar is de categorie vleesvervangers in de supermarkten minimaal even groot als vlees.

Bijna de helft van de Nederlandse huishoudens vindt de betrokkenheid van winkels bij dierenwelzijn (zeer) belangrijk bij de keuze van een supermarkt. Vooral jonge huishoudens (53%) geven aan hier rekening mee te houden. Dat blijkt uit het meest recente MVO Rapport van GfK en Foodmagazine. De hele supermarktbranche zet op dit aspect een stap vooruit ten opzichte van het jaar ervoor. Met het rapportcijfer 6,65 (2020: 6,48) is er echter ook nog volop ruimte voor verbetering. Poiesz boekte met het rapportcijfer 7,31 (2020: 6,69) de meeste progressie en neemt de eerste plaats over van Plus. Ook Dekamarkt gaat flink vooruit met 7,07 (2020: 6,49). Coop, Hoogvliet en Vomar staan nu bij de beste tien, ten koste van Spar en Nettorama. Drie formules delen de negende plaats.

De meest duidelijke verbinding tussen dierenwelzijn en de supermarkt is de verkoop van vlees. Actiegroepen als Wakker Dier hekelen met name stuntaanbiedingen. Ook willen ze mensen zien bewegen naar alternatieven, zoals vleesvervangers. ‘Binnen 10 jaar is een andere barrière verkleind: het prijsverschil.’

Stelling:

‘Binnen 10 jaar is de categorie vleesvervangers in de supermarkten minimaal even groot als vlees.’

George Verberne

Jumbo-ondernemer George Verberne had als eerste supermarkt in Nederland een 'verspillingsschap' in de winkel. Recent wist hij de retourstromen in brood met 60 procent te doen afnemen met versingevroren brood en staat hij met enkele Jumbo-ondernemers bekend als de 'macaronmannetjes'.
Verberne: ‘Ja, dat denk ik wel. Mensen gaan steeds bewuster eten en kiezen voor meer variatie. Een dagje vis, een dagje vega. Over 10 jaar staan we heel anders erin, bel me tegen die tijd nog maar eens terug. De jeugd is zich bewust van voeding en noemt zich vaker flexitariër. Het stoffige imago is daarvan af. Het traditionele aardappelgroentevlees zie je daarentegen steeds minder, dat is niet hip en trendy.’


Anne Hilhorst

Anne Hilhorst werkt voor Wakker Dier, een organisatie die zich inzet voor het bevorderen van het welzijn van dieren in de veehouderij in Nederland. Tijdens de Week van de Supermarkt legt Hilhorst uit hoe supermarkten kunnen helpen om de Groene Revolutie te versnellen.
Hilhorst: ‘Eens. We zien nu al dat er een ruim aanbod is aan vleesvervangers. En de kwaliteit is inmiddels super goed. Bovendien zal binnen 10 jaar een andere barrière die mensen nu ervaren zijn verkleind: het prijsverschil. Dierlijk vlees is nu vaak te goedkoop en dat verschil wordt extra uitvergroot doordat supermarkten massaal stunten met spotgoedkope kiloknallers. We verwachten dat dit prijsverschil kleiner wordt, ook door innovaties en opschaling in de vleesvervangerindustrie. Dat maakt het nog makkelijker voor de klant. Die wil vooral een lekker, betaalbaar vleesproduct. En dat hoeft echt niet per se van dieren te zijn gemaakt.’


Laurens Sloot

Laurens Sloot is retailprofessor bij EFMI Business School. Tijdens de Week van de Supermarkt ging Distrifood met hem in gesprek over de Groene Revolutie. Wat is er gaande op het gebied van duurzaamheid, gezondheid, lokaal assortiment en het verkorten van de keten?
Sloot:‘Nee, dat denk ik niet. Het gaat nu nog maar om een klein percentage. Ik denk wel dat het sterk gaat groeien, wat goed is voor het verlagen van de milieudruk. Aan de andere kant is dierlijke proteïne een standaard onderdeel van het menselijk dieet, en mensen vinden het lekker. Dat kun je niet helemaal uitbannen.’


Anita Scholte op Reimer

Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn, is al ruim 14,5 jaar een vaste kracht binnen Ahold. In april 2019 maakte AH onder haar toeziend oog onder meer de eierketen transparant. Ook houdt Scholte op Reimer zich namens de marktleider bezig met het suikerbeleid, vega(n) en de voedingscoach.
Scholte op Reimer: ‘Albert Heijn merkt dat klanten steeds vaker kiezen voor vegetarische en veganistische producten. De afgelopen vier jaar is de verkoop verdubbeld. Albert Heijn zet opnieuw een stap in het vega(n)-assortiment en breidt het aantal eigen producten uit met zo’n 50 producten. Dat er steeds meer balans zal komen is duidelijk, ook zien we een versnelling in deze beweging bij de consument.’

Norman Buysse

Norman Buyse werkt voor GfK. Het marktonderzoeksinstituut komt elk jaar met het MVO-rapport waarin supermarktformules op verschillende aspecten een beoordeling krijgen volgens maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tijdens de Week van de Supermarkt gaf Buyse een webinar daarover.
Buysse: ‘Nee. Niet als je kijkt naar de huidige ontwikkelingen en de houding en mening van de shoppers.’

‘In 2020 kocht de helft van de huishoudens vleesvervangers. Dat zijn veel mensen, maar zij kopen dit gemiddeld maar één keer per maand. Shoppers zijn er dus wel mee bezig. We zien de vleesvervangers ook wel snel groeien. Maar aan de andere kant: de vleesconsumptie daalt niet. Vlees is een traditioneel component in de maaltijd. Wel zien we dat vooral de jongere shopper open staat voor alternatieven.’

‘In Europa gaat het om één op de drie huishoudens die bezig is met minder vlees eten, voor hun gezondheid. Maar dat betekent dan vooral: meer variëren. Een dagje zonder vlees, maar niet nóóit meer vlees. Minderen in plaats van stoppen.’



Opinie: Vlees minderen lukt niet met vleesvervangers

Nederlanders zijn de kampioen vleesvervangers eten van Europa, maar het aandeel is nog steeds schokkend laag. Maak ze eens lekkerder, suggereert Distrifood-redacteur, en fervent liefhebber van een mooi stukje vlees, Ron Jansen.
Lees verder >>