Daily 14-05: Lidl strikt Van der Vaart voor EK-campagne

DOETINCHEM - De grote oranjezomer nadert met rasse schreden. In de Coop-winkels is op dit moment volop aandacht voor het Songfestival, maar ook het EK-voetbal komt eraan. Lidl heeft voormalig topvoetballer Rafael van der Vaart gestrikt voor een rol in zijn campagne en begint komende maandag met een spaaractie die oranjefans naar de winkels moet lokken. Ook Thuisbezorgd.nl heeft trouwens met het oog op de oranjezomer een reeks bekende (ex-)voetballers gecontracteerd.
Delen:

Lidl zet met fluor oranje spaaritems in op EK

HUIZEN – Lidl-klanten kunnen vanaf maandag sparen voor superfelle ‘Fluoranje’ kledingstukken. De discounter heeft onder meer Rafael van der Vaart gestrikt voor zijn EK-campagne. Lees verder >>>


Gorillas: Steeds vaker weekboodschappen

AMSTERDAM – Flitsbezorger Gorillas zegt zich goed te ontwikkelen in Nederland en hint erop dat de gemiddelde besteding van klanten stijgt. ‘Het begint met die vergeten bestelling, maar steeds meer klanten bestellen hun weekboodschappen bij ons. We hebben alles, van wc-papier tot bramen. Alleen dan in 10 minuten thuisbezorgd.’ Lees verder >>>


Stach rolt bezorgdienst uit in Amsterdam

AMSTERDAM – Maaltijdwinkelketen Stach rolt zijn bezorg- en afhaaldienst uit in heel Amsterdam. Na een test op de Overtoom en rondom het WTC is de app nu in de hele stad beschikbaar. Klanten kunnen via de app koffies en sandwiches bestellen, die Stach binnen een kwartier langsbrengt met een roze elektrische scooter of fiets vanuit alle Amsterdamse Stach-winkels. Ook is het mogelijk om de bestelling zelf op te halen bij een pick-up in een Stach-winkel naar keuze. Lees verder >>>


Lidl schenkt €350.000 aan Voedselbank

WADDINXVEEN – Klanten van Lidl hebben massaal statiegeldbonnen gedoneerd aan de Voedselbank. In totaal kan de keten daardoor €350.000 aan het goede doel schenken. Radio-dj Frank Dane, tevens ambassadeur van Voedselbanken Nederland, heeft het bedrag in ontvangst genomen voor het distributiecentrum van de supermarkt in Waddinxveen. Lees verder >>>


Investeerder wil afsplitsing van gemaksketen 7-Eleven

SAN FRANCISCO – De activistische investeerder ValueAct Capital heeft een belang genomen van 4,4 procent in het moederbedrijf van gemaksketen 7-Eleven. De aandeelhouder wil de directie van Seven & i ertoe bewegen te verzelfstandigen om zo de waarde van het bedrijf te verhogen. Lees verder >>>


‘Kroonprinses’ Melanie Köhler weg bij Lidl-moeder

NECKARSULM – De 30-jarige topmanager Melanie Köhler is onverwacht vertrokken bij de Schwarz Gruppe. Köhler maakte een bliksemloopbaan door binnen het bedrijf en gold als een mogelijke kandidaat voor de toppositie in het concern achter Kaufland en Lidl. Lees verder >>>


Ontwerpbureau zet braille op soepverpakking

ENSCHEDE – Ontwerpbureau DiDutch introduceert een soepverpakking met braille. Volgens het ontwerpbureau gaat het om de eerste Nederlandse levensmiddelenverpakking die door braille leesbaar is voor blinden. Het gaat om een verpakking voor Naturally Tasty, een Nijmeegse soepfabrikant die onder meer biologische linzensoepen produceert. Op deze manier willen de partijen producten voor een bredere groep consumenten beschikbaar maken. Lees verder >>>


Beurs

De Amsterdamse beurs is vrijdag wat opgeveerd na de flinke koersverliezen eerder deze week. De angst voor een hogere rente, die de markten in de greep hield, nam af na kalmerende woorden van bestuurders van de Amerikaanse centrale bank. De AEX-index op Beursplein 5 noteerde in de ochtendhandel 0,4 procent in de plus op 696,64 punten. De hoofdindex koerst desondanks af op een weekverlies van zo’n 3 procent. De MidKap klom 0,1 procent tot 1036,68 punten. De graadmeters in Frankfurt, Parijs en Londen stegen tot 0,6 procent.


Binnenland Kort

Vijf Jumbo’s uit de regio Rotterdam hebben €10.000 gedoneerd aan Diergaarde Blijdorp. De actie krijgt een groots vervolg met een plaatjesactie waar zo’n 70 Jumbo-winkels aan mee doen. De vijf ondernemerswinkels brachten het bedrag bijeen met de verkoop van reuzenpinguïns. Ze verkochten gezamenlijk zo’n 1000 stuks.

Jansen Foodservice neemt horecagroothandel Dijkgraaf-Reiners uit Apeldoorn over. Het overgenomen bedrijf bestaat al 130 jaar en heeft zijn oorsprong als groothandel in bakkerijgrondstoffen. Het bedrijf zet zijn werkzaamheden ongewijzigd en onder eigen naam voort. Voor Jansen Foodservice is het de derde vestiging. Het bedrijf heeft al groothandels in Doetinchem en Lochem en breidt zijn werknemersbestand uit naar 120. ‘Aan de achterkant zal de combinatie voordelen teweegbrengen voor leverancier en klant’, zo laat het bedrijf weten.

Thuisbezorgd.nl heeft topvoetballer Virgil van Dijk gestrikt voor zijn EK-campagne. De aanvoerder van het Nederlands elftal is te zien in de tv-commercial, out-of-home uitingen en op socialmedia-kanalen van het maaltijdbestelplatform. Just Eat Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, gaat ook in de rest van Europa samenwerken met bekende voetballers, onder wie Fernando Torres, Gianluigi Buffon en Lukas Podolski.


Buitenland Kort

Het Zwitserse Nestlé gaat in de Amerikaanse hoofdstad Washington versgebakken koekjes rechtstreeks bij consumenten thuisbezorgen. Het gaat daarbij om de in de VS populaire koekjes van het merk Toll House, die dagelijks lokaal worden gebakken en vervolgens via verschillende bezorgdiensten bij klanten thuis worden gebracht. Nestlé zet met verschillende van zijn merken steeds sterker in op directe verkoop aan consumenten. De dienst in delen van de Amerikaanse hoofdstad volgt op een geslaagde test en wordt snel uitgerold naar andere steden.

Topbasketballer LeBron James wordt het gezicht van de nieuwe energiedrank van PepsiCo, Mtn Dw Rise. De samenwerking moet de positie van de frisdrankenfabrikant in de nog altijd groeiende markt voor energiedrankjes versterken. Wereldwijd werd er in 2020 voor $57,4 miljard aan energydrinks verkocht. Pepsi kocht vorig jaar het merk Rockstar en wil met Mtn Dew Rise verder groeien richting marktleiders Red Bull en Coca-Cola (Monster). LeBron James was 17 jaar verbonden aan Coca-Cola, maar maakte eerder dit jaar voor een onbekend bedrag de overstap naar PepsiCo.

Drankfabrikanten Beam Suntory en Edrington stoppen hun joint ventures in het Verenigd Koninkrijk en Spanje. De twee bedrijven werkten sinds 2009 samen bij de verkoop en distributie van dranken in deze marktgebieden, maar gaan nu apart verder. Daartoe worden aandelen uitgewisseld, waardoor Beam Suntory volledig eigenaar wordt van Maxxium Spanje en Edrington van de Britse activiteiten. Beide bedrijven blijven wel de bestaande gezamenlijke activiteiten voortzetten.

Fastfoodketen McDonald’s verhoogt het minimumloon van medewerkers in de Verenigde Staten. Daarmee wil de keten niet alleen personeel tevreden houden, maar ook nieuwe medewerkers lokken met het oog op de krapte op de arbeidsmarkt. De verhoging geldt alleen voor de werknemers in de 650 eigen restaurants. Franchisenemers van de keten gaan zelf over de arbeidsvoorwaarden. De minimumlonen gaan met ongeveer 10 procent omhoog. Daarmee geldt voor de laagste medewerkers een instapniveau van $11 tot $17 per uur afhankelijk van de locatie. Managers ontvangen minstens $15 tot $20 per uur.

De exploitant van Esso-tankstations EG Group en het Duitse supermarktconcern Rewe testen gezamenlijk een gemaksformule onder de naam Rewe Express bij tankstations. Het concept omvat koffie, broodjes en gemaksproducten voor onderweg of thuis. Het project wordt vanuit Rewe gerund door de nieuwe dochteronderneming Lekkerland, dat al veel tankshops belevert. De EG Group zelf kwam vorig jaar in het nieuws als koper van de Britse supermarktketen Asda, een aankoop die nog moet worden afgerond. Rewe Express wordt op vier locaties getest.

Nieuwe personeelsleden van Amazon die gevaccineerd zijn en daar bewijs van hebben, krijgen een extraatje van $100. Dat heeft de grootste webwinkel ter wereld bekendgemaakt. De komende tijd wil Amazon 75.000 mensen aannemen in de distributiecentra en als bezorger. Andere winkelketens die in de VS vaccinatiebonussen geven zijn onder meer Kroger en Target. De bedrijven hopen zich zo interessanter te maken voor nieuw personeel.