Daily 11-05: Picnic klopt op Franse deur

DOETINCHEM - Picnic klopt op de deur in Frankrijk. Onder de naam TocToc ('klopklop') voert de websuper met een zestal elektrische wagens een test uit in Valenciennes. Verder is bekend geworden dat het vertrek van Emmanuel Faber als topman van Danone niets te maken had met druk vanuit activistische aandeelhouders of zijn duurzaamheidsstrategie. Een machtsstrijd aan de top was de ware reden voor zijn terugtreden.

Picnic test in Frankrijk als TocToc

VALENCIENNES – Picnic is in de Franse stad Valenciennes aan het testen onder de noemer TocToc. De test zou al een aantal weken gaande zijn, met een stuk of zes wagentjes. ‘Net als in Amersfoort en in Duitsland moet je eerst de supply chain testen’, legt Picnic-medeoprichter Michiel Muller uit. Veel (softwarematige) elementen van de Picnic-dienst zijn te hergebruiken, maar het assortiment, de prijzen en onder meer de foto’s moeten specifiek voor Frankrijk worden aangemaakt. Lees verder >>>


Machtsstrijd aan top Danone kostte Faber de kop

LONDEN – Het vertrek van Emmanuel Faber als topman van het Franse foodconcern Danone had niets te maken met druk vanuit activistische aandeelhouders of zijn duurzaamheidsstrategie. Een machtsstrijd aan de top van de onderneming was de ware reden voor zijn terugtreden. Lees verder >>>


IRI: Vooral meer bier verkocht tijdens Pasen

ZALTBOMMEL – Nederlandse supermarkten hebben tijdens Pasen de bieromzet met €8,8 miljoen zien stijgen. Ook schafte men meer verse vis, wijn en champagne en brood aan. Dat blijkt uit een analyse op categoriedata door onderzoeksbureau IRI, op zoek naar een verklaring van de recordpaasomzet van dit jaar. Ten opzichte van 2020, toen Pasen ook in coronatijd viel, lag de supermarktomzet in 2021 volgens IRI 5,7 procent hoger. Het gaat om een omzetplus van €52,5 miljoen. Lees verder >>>


RvS: Geen verplicht gebruik stille vrachtwagens

DEN HAAG – De Raad van State heeft in een zaak bepaald dat de gemeente een supermarkt in Beek-Ubbergen niet mag verplichten om zich alleen nog met ultrastille vrachtwagens te laten bevoorraden. Omdat er in supermarktland een tekort aan deze zogenoemde quiet-trucks bestaat, mag de gemeente de supermarkt niet verplichten om specifiek deze vrachtwagens te gebruiken, zo stelt de hoogste bestuursrechter. Lees verder >>>


Flink flitsbezorgt in Tilburg

TILBURG – Flink bezorgt voor het eerst binnen 10 minuten in Brabant. Tilburg heeft de Brabantse primeur te pakken, schrijft Omroepbrabant.nl. Vanuit een tijdelijke locatie in Tilburg-Zuid worden levensmiddelen binnen 10 minuten thuisbezorgd. Lees verder >>>


Picnic kondigt komst aan in Almelo

ALMELO – Websuper Picnic gaat starten in Almelo. Vanaf vandaag kunnen ruim 32.000 huishoudens in Almelo zich inschrijven voor de bezorgdienst, laat Picnic weten. Dit kan via de Picnic-app, waarna de inwoner op de wachtlijst staat. In fases worden mensen vervolgens toegelaten. Lees verder >>>


Beurs

De Amsterdamse aandelenbeurs ging dinsdag gebukt onder een verkoopgolf in met name de technologiesector. Grote techbedrijven, als ASMI, ASML, Besi, Prosus en Adyen, raakten uit de gratie bij beleggers na de flinke koersverliezen onder Amerikaanse en Aziatische sectorgenoten. De AEX-index op Beursplein 5 noteerde in de ochtendhandel 1,8 procent in het rood op 699,38 punten. De MidKap daalde 1,3 procent tot 1045,21 punten. De beursgraadmeters in Frankfurt, Parijs en Londen zakten tot 1,7 procent.


Binnenland Kort

Albert Heijn zou de herkomst van aardappelen uit Israël opzettelijk maskeren om zo onder de druk een consumentenboycot uit te komen. Dat verwijt maakt de Palestina Werkgroep Enschede (PWE). Volgens de actiegroep gebruikt AH sinds kort de landcode IL in plaats van de volledige landnaam op de verpakking van de nieuwe aardappelen. Daarmee voldoet AH volgens PWE niet aan de richtlijnen van de NVWA dat een afkorting begrijpelijk moet zijn. AH vermeldt bij andere groente en fruit uit andere landen wel de volledige naam. De actiegroep roept ieder jaar consumenten op de nieuwe aardappelen uit Israël te boycotten om de apartheid jegens Palestijnen te stoppen.

Consumentengoederen en -diensten waren in april 1,9 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In maart was de inflatie ook 1,9 procent. Voedingsmiddelen hadden een drukkend effect op de inflatie. Dit komt met name door de prijsontwikkeling van groenten, fruit en brood- en graanproducten, waaronder pasta. Voedingsmiddelen waren in april 2,2 procent goedkoper dan een jaar eerder. In maart was voeding nog 1,3 procent goedkoper.

Op 7 juni begint de vierde editie van de Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds. Het doel is dat minimaal 75.000 Nederlanders een week lang zonder toegevoegde suikers eten en drinken. Het Diabetes Fonds daagt ook de voedingsindustrie en overheid uit om mee te denken over een gezonder eetpatroon. ‘Als we niets doen krijgt van de huidige Nederlanders van 45 jaar en ouder naar verwachting 1 op de 3 in de toekomst diabetes type 2. We willen dat het nieuwe kabinet supermarkten en fabrikanten via wetgeving aanzetten om ons eten en drinken gezonder te maken, onder andere via de suikertaks’, zegt algemeen directeur Etelka Ubbens.

Loeki de Leeuw, het iconische reclamedier dat de Ster-blokken sierde, keert weer vaker terug op televisie. Ter ere van het Songfestival is vanaf maandag een nieuwe reeks filmpjes te zien. Ook daarna, gedurende de sportzomer met het EK voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen, blijft Loeki reclameblokken afwisselen. In geselecteerde reclameblokken rondom de halve finales en de finale van het Songfestival worden zes Loeki-filmpjes vertoond.

Nederlanders willen deze zomer vooral met vrienden proosten op mijlpalen. Dat zegt 57 procent van de 666 respondenten die in opdracht van het nieuwe blondbier Duvel 6,66% zijn ondervraagd naar hun proostgedrag. Ook gaat er geproost worden op zinderende zomeravonden (34%) en de eerste zomerse dag (33%). Meer dan de helft van de deelnemers zegt verder dat een proost (81%), cheers (34%) of santé (20%) niet gepaard mag gaan met een speech van 10 minuten. Ook is het uit den boze om elkaar niet recht in de ogen aan te kijken (20%).


Buitenland Kort

De algemeen directeur van de Franse hypermarktformule Cora in België en Luxemburg, Cédric Antoine, vertrekt bij het bedrijf. Hij wordt de nieuwe directeur Medi-Market, een formule die zelfzorgmedicatie verkoopt. Hij volgt oprichter Yvan Verougstraete op, die tot nu toe de leiding had over het bedrijf. Antoine treedt per 1 juni aan. De 42-jarige Waalse topmanager werkte 18 jaar binnen Louis Delhaize Group en geldt onder meer als de drijvende kracht achter het vroege onlinesupermarktinitiatief Wink.

De Britse koffie- en sandwichformule Pret à Manger gaat als test een aantal shop-in-shops openen in Tesco-supermarkten. De counters worden als concessionair door Pret zelf geëxploiteerd. De broodjesketen is sinds 2018 onderdeel van investeerder JAB Holdings, dat een stevige kostenoperatie uitvoerde waarbij zo’n 3000 banen verloren zijn gegaan. Pret heeft ook een koffie-abonnement gelanceerd voor 20 pond (zo’n €23) per maand, waarmee klanten maximaal vijf keer per dag koffie kunnen komen halen.

Het Amerikaanse vleesconcern Tyson Foods heeft de omzet in het tweede kwartaal zien stijgen vanwege de grote vraag naar vooral pluimveevlees vanuit foodservice. De omzet steeg met van 10,89 miljard dollar naar 11,30 miljard dollar (van omgerekend zo’n €9 naar €9,3 miljard). Het bedrijf profiteert ook van de toegenomen vraag naar varkensvlees in vooral China en Zuidoost-Azië. Die markt is nog herstellende van de Afrikaanse varkenspest, wat exportmogelijkheden biedt.

De Russische discounter Mere gaat voor het eerst naar Wales. Aankomende zomer zullen er twee winkels openen. De Russische keten claimt 30 procent goedkoper te zijn dan andere discounters, zoals Aldi en Lidl. In totaal openen er de komende tijd vier Mere-winkels in het Verenigd Koninkrijk. Internationaal staat de teller op 3200, aldus Walesonline.co.uk.

Amazon is veruit het populairst bij Duitsers die online inkopen doen. Maar liefst 92 procent van onze oosterburen heeft in 2020 minstens een maal bij de grootste e-tailer ter wereld besteld. 36 procent zegt dat ze vaker dan voorheen iets kochten bij Amazon. De webgigant wordt vooral gewaardeerd vanwege de lage prijzen (41%), de korte levertijden (37%) en de eenvoudige manier van kopen (36%). Alleen bij productgroepen, zoals cosmetica (cosmeticaketens zoals Douglas), kruidenierswaren en kleding (Zalando), moet Amazon andere aanbieders voor laten.