Analyse: Elektrisch autootje voor AH en Plus geen eitje

Picnic heeft de webmarkt gekraakt met een kek elektrisch karretje. AH en Plus denken na over elektrificering van bezorging. Dat is niet vanzelfsprekend. De last van hun stenen voorsprong zit in de weg.
Archieffoto: Distrifood

Vooropgesteld, het elektrificeren van het bezorgwagentjespark is een no-brainer. Het past goed bij de formule van zowel Albert Heijn als Plus. Beide formules willen zich immers profileren als duurzaam. En het moet ook: komt de drang niet van binnenuit, dan komt er wel wetgeving om diesels uit de binnensteden te weren. Kortom, Albert Heijn en Plus (en natuurlijk ook Jumbo) denken serieus na over elektrificatie. Sterker nog, beide formules hebben en hadden ook al testen lopen.

Hoe Picnic in Amersfoort één grote virtuele supermarkt heeft neergezet

Picnic is dominant in Amersfoort, waar AH nu ook elektrisch gaat rijden, maar niet zo dat de concurrentie er niet mee kan leven.
Lees verder >>

Beter goed gejat dan slecht bedacht, dus geen wonder dat Albert Heijn een soortgelijk wagentje uit de hoge hoed tovert als Picnic. In sommige opzichten beter. Het AH-wagentje dat in Amersfoort als test gaat rondrijden is bijvoorbeeld stabieler dan de Picnic-equivalent. Google maar eens op ‘Picnic’ en ‘ongeval’ om het probleem te zien.

Daarbij zit de crux in zoiets als kratten bier en toiletpapier


Toch kunnen AH en Plus de Picnic-aanpak niet zomaar kopiëren. Ze hebben te maken met de wet van de remmende voorsprong. Picnic begon vanaf nul en heeft alle puzzelstukjes zelf kunnen maken, bijvijlen en neerleggen. AH en Plus hebben te maken met bestaande, deels stenen uitgangspunten.


Laten we beginnen met Albert Heijn. De propositie van AH is nu landelijk dat klanten het hele assortiment online kunnen bestellen. Daarbij zit de crux in zoiets als kratten bier en toiletpapier. Een krat bier is namelijk een onding: te groot, soms te zwaar en te weinig marge. Picnic biedt die dan ook niet aan. Een tweede element is dat de gemiddelde besteding bij AH al snel over meerdere kratten loopt, die is immers fors hoger dan bij Picnic. Beide elementen maken dat een AH-autootje per definitie minder efficiënt rondrijdt dan een Picnic-wagentje. De grotere AH-dieselbusjes, de Crafters, kunnen dat met hun ruimte wel compenseren. Klanten in de binnensteden geen kratten bier laten kopen is daarbij geen optie, vindt Albert Heijn.


Foto: Albert Heijn

Bij Plus is er nog een derde onderliggend probleem naast het grote aanbod en de gemiddelde besteding: Plus orderpickt in de winkel. Een consequentie daarvan is dat de hele Plus-bestelling, in tegenstelling tot die van AH en Picnic, actief wordt gekoeld. Er is immers geen ruimte voor opslag van een voorraad piepschuimdozen in een Plus-winkel. Vandaar dat er klapkratten zijn en er dus actief wordt gekoeld. Bij elektrificatie van de bezorgwagentjes trekt die actieve koeling de accu leeg ten koste van actieradius. Een klein voordeel voor Plus is wel dat ze ondervertegenwoordigd is in de steden c.q. binnensteden. Dat maakt ze minder kwetsbaar voor wetgeving.

Dat laatste lijkt overigens een vorm van uitstel van betaling, je wordt er straks niet veel wijzer van.

Videointerview IRI: Aandeel online zo groot als keten Plus

Het marktaandeel van online is net zo groot als een partij als Plus. IRI verwacht voor dit jaar groei in de online-omzet, terwijl de marktgroei in het scenario uitkomt op nul.
Lees verder >>