Daily 30-04: CBS meet eerste omzetdaling sinds corona

DOETINCHEM - Het CBS meet de eerste omzetdaling voor Nederlandse supermarkten sinds het uitbreken van de coronapandemie. Tegelijkertijd verwacht Edeka de topomzet uit 2020 dit jaar te kunnen evenaren en legt Nestlé miljarden neer voor een overname.

Supers zien omzet met 2 procent dalen

DEN HAAG – De omzet van de Nederlandse supermarkten lag in maart 2 procent lager dan een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. De omzet van speciaalzaken groeide met 1,2 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. In totaal boekten de winkels in voedings- en genotmiddelen in maart 1,6 procent minder omzet dan in maart 2020. Het verkoopvolume daalde met 1,5 procent. Lees verder >>>


Picnic-partner Edeka boekt miljarden extra omzet

HAMBURG – De Duitse supermarktreus Edeka, partner en aandeelhouder in het Nederlandse Picnic, heeft de omzet in 2020 met €5,3 miljard zien toenemen naar €61 miljard. Ook het eerste kwartaal van het lopende jaar was een goede voor Edeka, dat de omzet met 6 procent zag toenemen. De onderneming stelt aan de hand hiervan de prognose voor het lopende jaar naar boven bij en verhoogt het investeringsbudget van €1,9 naar €2,3 miljard. Lees verder >>>


AH breidt aanbod internationale gerechten uit

ZAANDAM – Albert Heijn breidt het internationale assortiment uit met ruim 125 nieuwe producten. Het gaat om een reeks gesneden verspakketten, verse exotische kruiden, wokgroenten en verse maaltijden. Lees verder >>>


Nestlé telt miljarden neer voor deel Bountiful

VEVEY – Levensmiddelenconcern Nestlé neemt een deel van vitamine- en supplementenmaker The Bountiful Company over. Daar betalen de Zwitsers 5,75 miljard dollar voor, omgerekend zo’n €4,7 miljard. Nestlé heeft al een eigen vitaminen- en supplemententak en vindt de overgenomen merken daar een goede aanvulling op. Lees verder >>>


Vmarkt opent Nederlands grootste vegan supermarkt

ARNHEM – De veganistische supermarkt Vmarkt opent zaterdag 1 mei naar eigen zeggen in Arnhem de grootste vegan super van Nederland. Het is het tweede filiaal van de door Natascha de Rooij met behulp van crowdfunding opgezette formule. Lees verder >>>


AH laat vloot groeien met trucks met ‘verse bestickering’

ZAANDAM – Albert Heijn heeft vrachtwagens laten bestickeren met een waaier vol groenten en fruit rond de slogan ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’. Momenteel rijden er 15 tot 20 van door Nederland. Dit moeten er 35 worden, laat AH-woordvoerder Anoesjka Aspeslagh aan Distrifood weten. Lees verder >>>


Beurs

Op de Amsterdamse beurs vielen vrijdag chipconcern Besi en verlichtingsbedrijf Signify op. Beleggers waren niet tevreden over de omzetontwikkeling bij Besi, terwijl de resultaten van Signify meevielen. De AEX-index op Beursplein 5 noteerde in de ochtendhandel 0,1 procent lager op 709,95 punten. De MidKap klom 0,1 procent tot 1045,24 punten. De graadmeters in Frankfurt, Londen en Parijs wonnen tot 0,4 procent. Neways maakte een koerssprong van bijna 13 procent. Industrieconcern VDL Groep heeft een overnamevoorstel gedaan aan de maker van elektronische componenten van €12,50 per aandeel in contanten. VDL is een grootaandeelhouder van Neways.


Binnenland Kort

Cono Kaasmakers wil naar eigen zeggen als eerste zuivelorganisatie in Nederland in 2030 met zijn hele kaasketen klimaatpositief zijn. De kaasmakerij is dat al. Het duurzaamheidsprogramma Caring Dairy behelst 18 indicatoren om daarbovenop boerderijen te verduurzamen, waarvan er veel van invloed zijn op de klimaatscore. Daarnaast wil Cono verdergaan met het verduurzamen van onder andere transport, kaasmakerij en verpakkingen.

Click & collect, waarbij online-aankopen vanuit fysieke supers naar de klant worden gebracht, heeft binnen fmcg de minste CO2-uitstoot per product. Dat blijkt uit onderzoek door Trustdeals. Wanneer een bestelling een gemiddelde hoeveelheid producten bevat, is de uitstoot ongeveer 0,07 kg per product. Voor de traditionele retail is dit gemiddeld 0,10 kg CO2 per gekocht product. De pure players, zoals Picnic, zijn de grootste vervuilers met gemiddeld 0,18 kg CO2 per product. Volgens Trustdeals levert het vervangen van een bestelbus door een elektrische bakfiets een CO2-reductie van 26 procent op.

JD.com opent een gerobotiseerd dc in Venray. Vastgoedbelegger DHG heeft een contract gesloten met het Chinese e-commercebedrijf voor de huur van zo’n 18.000 vierkante meter op Smartlog Venray. Daarvan is volgens Emerce bijna 12.000 m² bestemd voor het warehouse. In het dc worden robots ingezet voor de afhandeling van goederen en ondersteuning van het personeel. De komst naar Venray is een aanwijzing dat JD.com de Europese markt wil betreden. Vermoedelijk zal het dc niet alleen voor Nederland worden gebruikt.

Livekindly Collective en ProVeg gaan samenwerken. De twee willen van plantaardig eten de nieuwe norm maken. Hiervoor gaat in een eerste stap een brief naar de formateur van het nieuwe kabinet met de oproep om van Nederland het Silicon Valley van de eiwittransitie te maken. Ook op Europees niveau willen Livekindly en Proveg de urgentie van eiwittransitie aankaarten. ‘De bio-industrie kan overmorgen voorbij zijn,’ zegt ProVeg-ceo Veerle Vrindts. ‘Maar traagheid en weerstand vanuit instituties als de EU, remt de vooruitgang.’


Buitenland Kort

Danone hoopt op korte termijn de naam van de nieuwe topman bekend te kunnen maken. Volgens het hoofd van het governance committee van Danone, Jean-Michel Severino, is de lijst met kandidaten flink ingekort en worden er diepgaande gesprekken gevoerd met een beperkt aantal mogelijke topmanagers, die ‘op korte termijn’ tot een uitkomst zullen leiden. Nathalie Roos (ex-L’Oréal) en Antoine de Saint-Affrique (ex-Barry Callebaut) zouden twee van de kandidaten zijn, zo melden Franse media.

De Nederlander René Plasman is weg als ceo bij het Duitse familiebedrijf Dohle, dat onder meer hypermarkten en de formule Hit exploiteert. Plasman geldt in Duitsland als een inkoopspecialist die eerder betrokken was bij Edeka en Netto en in 2016 overstapte naar Dohle. De sterke man binnen Dohle, Gert Schambach, heeft de ook van Edeka afkomstige Fabian Pichl aangetrokken als opvolger van Plasman.

Technologieconcern Amazon heeft in de eerste drie maanden van het jaar een 44 procent hogere omzet gehaald dan een jaar eerder. De totale opbrengsten van het eerste kwartaal bedroegen 108,5 miljard dollar (omgerekend zo’n €90 miljard). Dat is meer dan Amazon zelf aan het begin van dit jaar voorspelde en ook boven de verwachtingen van kenners. Daarop boekte het bedrijf een nettowinst van 8,1 miljard dollar, tegenover 2,5 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2020. Voor het tweede kwartaal rekent Amazon op een nog hogere omzet van 110 miljard tot 116 miljard dollar, wat respectievelijk 24 tot 30 procent meer is dan een jaar eerder.

De van oorsprong Turkse flitsbezorger Getir heeft zijn marktentree in Duitsland aangekondigd. Binnen enkele maanden wil het bedrijf in Berlijn beginnen. Ook voor Amsterdam en Parijs heeft de onderneming concrete plannen. In Londen is de operatie onlangs van start gedaan. Volgens consultant Derya Güvenc van Kantar heeft Getir in korte tijd de markt in Turkije meer veranderd dan welke andere speler dan ook, inclusief Amazon.