Moonen Packaging: partner in duurzame verpakkingen

Moonen Packaging: partner in duurzame verpakkingen
Hans Houtappels (CEO) en Mirjam van Laarhoven (Sustainable Innovation Manager).

Groener ondernemen wordt steeds belangrijker voor bedrijven, maar beginnen met het verduurzamen van processen is een uitdaging. 'Omdat de kennis vaak ontbreekt', weet Hans Houtappels, CEO van Moonen Packaging, gespecialiseerd in innovatieve verpakkingen en duurzame totaaloplossingen. Door haar kennis van zowel verduurzaming in de supply chain als composteerbare verpakkingen in te zetten, helpt het bedrijf andere organisaties te besparen. 'Op de factuur en de natuur!'

Moonen Packaging is een ketenregisseur, vertelt Houtappels. ‘We zijn veel meer dan specialist in duurzame verpakkingen. We stroomlijnen als het ware de complete weg die verpakkingen afleggen, van productie tot afvalverwerking.’ Het begint namelijk meestal met een verpakkingsbehoefte, legt hij uit. ‘Duurzame broodzakken, biologisch afbreekbare koffiebekers of saladeschalen, composteerbare draagtassen… En dat hebben we allemaal - niet voor niets zijn we koploper in composteerbare verpakkingen op basis van hernieuwbare grondstoffen.’

Maar vaak zit er een vraag áchter die vraag, benadrukt hij. ‘En juist daar zit nu de kracht van ons bedrijf: door die te achterhalen en verpakkingsoplossingen te integreren in de logistiek, marketing en operations van een organisatie, helpen we onze klanten besparen. Op kosten, CO2-uitstoot, ruimte en tijd.’

De missie van Moonen Packaging is het versnellen van duurzaamheid.”

Kennis delen

De missie van Moonen Packaging, in 2014 uitverkozen tot ‘Groenste bedrijf van Nederland’ en in het bezit van een BREEAM Excellent-certificaat*, is dan ook het versnellen van duurzaamheid, benadrukt de CEO. ‘Voor onszelf én voor onze klanten.’ Al meer dan twintig jaar ligt de focus van het bedrijf op respectvol omgaan met de planeet en de expertise die Moonen vanuit de eigen bedrijfsvoering heeft, deelt ze graag met haar klanten. ‘Het delen van kennis is wat ons betreft dé manier om zo snel mogelijk tot een circulaire economie te komen.’

Producten en oplossingen

In de praktijk houdt dit in dat Moonen Packaging meedenkt in ontwerp, beheer en distributie van food- en non-food verpakkingen, verpakkingsmaterialen, hygiëneproducten en disposables, legt Sales Manager Retail Marc Janssen uit. ‘Inmiddels beschikken we over een assortiment van 10.000+ artikelen die we aanbieden aan klanten in heel Europa, voornamelijk in de retail, foodservice en industrie.’

Sales Manager Retail Marc Janssen: ‘Er zijn veel duurzame alternatieven beschikbaar.’

Wanneer een bedrijf met een verpakkingsvraag bij Moonen aanklopt, wordt daar een passend antwoord op gezocht, vertelt hij lachend. ‘En vervolgens sturen we ons geheime wapen: Mirjam van Laarhoven!’ Als Sustainable Innovation Manager is Mirjam niet in dienst van Moonen Packaging, verduidelijkt hij. ‘En daardoor perfect in staat om met onze klanten mee te denken over hun duurzaamheidsvraagstukken.’

Waar begin je?

Veel bedrijven willen namelijk wel duurzamer gaan werken, weet Van Laarhoven. ‘Maar ze weten niet waar te beginnen, omdat de kennis ervan in de dagelijks bedrijfsvoering ontbreekt.’ Door de kennis en ervaring van Moonen over duurzaam ondernemen te delen, en die te koppelen aan een objectief advies op maat, help ik bedrijven de eerste stappen te zetten in het duurzamer maken van hun organisatie.’ Door het ­concreet te maken en de hele cirkel door te denken, wordt het Grote Plaatje duidelijk, legt ze uit. ‘En worden wat aanvankelijk beperkingen leken, juist kansen.’

De vinger op de daadwerkelijke behoefte

‘Ik achterhaal in feite die vraag achter de vraag’, vertelt de Sustainable Innovation Manager. ‘Want meestal gaat het niet alleen om die verpakkingsoplossing, maar om een besparing, in CO2-uitstoot en bedrijfskosten. Om daadwerkelijk significante besparingen te behalen, moet je daarom ook het leveringsproces, de opslag en het verwerken van de reststromen meenemen.’

Van Laarhoven legt de vinger op de daadwerkelijke behoefte, verduidelijkt ze. ‘Met die behoefte in kaart, ontwikkelen de verpakkingsmanagers van Moonen Packaging vervolgens een sterk totaalconcept, dat verbindingen maakt op de juiste plekken in de organisatie. Daarnaast help ik de organisatie op weg om zelf ook aan de slag te gaan met duurzaamheid. De term verpakkingsmanager is heel bewust gekozen’, vult Janssen aan. ‘Want die geeft perfect weer wat onze experts doen: verder kijken dan alleen de producten en de verbinding opzoeken met de processen.’

Uiteindelijk wordt de behoefte aan een verpakkingsoplossing zo een duurzaam totaalconcept, vat de Sales Manager Retail het verhaal samen. ‘Door verschillende verborgen besparingen bloot te leggen, verspreid over de hele organisatie, ontwikkelen we een langetermijnvisie. Die visie houden we vervolgens regelmatig tegen het licht, zodat wáár het goedkoper of efficiënter kan, dit wordt geïmplementeerd. Op deze manier krijgt de ondernemer de volledige regie over de verpakkingsbehoefte, zodat deze zich bezig kan houden met de core business: het runnen van een supermarkt.’

*BREEAM-NL is sinds 2009 de certificeringsmethode voor een duurzaam gebouwde omgeving

Dit artikel is gesponsord door Moonen Packaging

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Henkel: 'Duurzame focus op sterke merken'

Met een samenvoeging van business units en een sterke focus op onderscheidende merken is Henkel een krachtiger en efficiënter partner in wasmiddelen en haarverzorging. Ondertussen behoort het bedrijf ook tot de koplopers in duurzaamheid.

Algemeen directeur Nicole Freid: ‘Hoe meer HAK verkoopt, hoe meer positieve impact we maken op mens en natuur.’

HAK: 'Nauwer samenwerken om de eiwittransitie te versnellen'

'Hoe beter het met HAK gaat, hoe beter het is voor alle stakeholders: de teler, de retailer, de consument en de planeet. Dat maakt het mooi om voor HAK te werken', stelt algemeen directeur Nicole Freid. 'Het doel is om met nauwere samenwerking met de supermarkten de eiwittransitie verder te versnellen.'

Area President André Ruikes en 
Sales Director Inge van Horne: ‘Binnen het sustainability programma richten we ons op drie niveaus: “For You”, “For the People” en “For the Planet”.’

Cloetta focust op duurzame groei: 'Let's create a sweeter future together'

Categoriegroei en verduurzaming, dat zijn de kernpunten in de strategie en categorievisie van Cloetta. Grote merken als Red Band, Venco, Sportlife en The Jelly Bean Factory zullen die groei ondersteunen. Verdere stappen in duurzaamheid helpen de retailer bij zijn Scope 3 CO2-reductie.

Martijn van Weele, Director Commercial Development bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland: ‘Doordat we overal aanwezig waren, hebben we unieke ervaringen aan mensen kunnen weggeven, dat zorgt echt voor engagement.’

'De potentie van onze categorie is groot, daar gaan we de komende jaren het maximale uithalen'

Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) kijkt terug op een dynamisch jaar. 'Een jaar waarin we onze strategische visie aanscherpten', vertelt Martijn van Weele, Director Commercial Development. 'Waarin commercie en digitalisering samenkwamen en we veel positieve impact konden maken, samen met onze klanten.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.