Daily 22-01: AH pakt Industributie-hoofdprijs

DOETINCHEM – De overallwinnaars van het Industributie-onderzoek zijn bekend. Albert Heijn, Heineken en Hessing sleepten de hoofdprijzen in de wacht.

Industributie: Hoofdprijs voor AH, Heineken en Hessing

AMSTERDAM – De overallwinnaars van het Industributie-onderzoek zijn bekend. Albert Heijn, Heineken en Hessing sleepten de hoofdprijzen in de wacht. Het betreft drie nieuwe winnaars ten opzichte van vorig jaar. Voor Albert Heijn is de eerste winst in het Industributie-rapport sinds 2014. Heineken nam de Industributie Trofee 2021 voor merkartikelfabrikanten in ontvangst en neemt de eerste plek over van Riedel. Lees verder >>>


Pensioenfonds supermarkten moet korten

AMSTERDAM – De dekkingsgraad van het bedrijfstakpensioenfonds Levensmiddelen is te laag. Daarom moeten de pensioenen van supermarktmedewerkers omlaag. De dekkingsgraad is onder de grens van 90 procent gezakt. Deze grens werd al verlaagd door de minister om te voorkomen dat veel meer pensioenfondsen moesten gaan korten op de pensioenen. Lees verder >>>


Elke Hoogvliet wint interne winkelstrijd

ALPHEN AAN DEN RIJN – Hoogvliet heeft iedereen in zijn personeelsbestand uitgeroepen tot winnaar van de interne Winkelwedstrijd 2020. Dat heeft de supermarktketen bekend gemaakt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst, aldus Hoogvliet op Linkedin. ‘Zonder jullie inzet had het niet gekund.’ Lees verder >>>


FrieslandCampina ontkent stellig verkoop Friso

AMERSFOORT – Zuivelbedrijf FrieslandCampina ontkent met klem dat het zijn babyvoedingsmerk Friso van de hand doet, na geruchten over een mogelijke verkoop. Eerder meldde persbureau Bloomberg op basis van ingewijden dat de strategische opties voor Friso met hulp van adviseurs van de Amerikaanse zakenbank JP Morgan Chase worden onderzocht. Nu blijkt een desinvestering van het merk voor baby- en kindervoeding niet tot die mogelijkheden te behoren. Een woordvoerder van FrieslandCampina ontkende niet direct dat de opties voor Friso worden onderzocht, maar wilde dit ook niet bevestigen. Maar een verkoop van het merk is nu zeker niet aan de orde, aldus de zegsman. Lees verder >>>


Alcoholvrij bier plust 8 procent door thuisconsumptie

DEN HAAG – De verkoop van alcoholvrij bier is in 2020 met 8 procent gestegen. De stijging komt volledig door thuisconsumptie van alcoholvrij. Eén op de 14 bieren die verkocht worden is nu alcoholvrij, verduidelijkt de Vereniging Nederlandse Brouwers. Het gaat om zo’n 738.000 hectoliter. Vooral de verkoop van alcoholvrij speciaalbier laat een flinke stijging zien. De 0% IPA’s en blond-biertjes plusten in 2020 met 65,9 procent. Alcoholvrij pils groeide met 8,4 procent, terwijl de verkoop van biermixen als radler met 3,1 procent daalde. Lees verder >>>


Spaans winterweer treft supers

DOETINCHEM –  Extreem weer in Spanje zorgt bij supermarkten als Dirk, Dekamarkt en Jan Linders voor problemen met de beschikbaarheid en kwaliteit van groenten uit het Zuid-Europese land. Het gaat om producten als broccoli, bloemkool, ijsbergsla, courgette en aubergine. Dat meldt AGF.nl. Dirk en Dekamarkt geven op de website aan dat klanten kunnen misgrijpen. Dit komt door de verminderde beschikbaarheid van bepaalde groente en kwaliteitsproblemen. Woordvoerder Fiona Wijnbergen van moederbedrijf Detailresult benadrukt dat Dirk en Dekamarkt strenge kwaliteitseisen hanteren. ‘Biologische vruchtgroenten en reguliere aubergines en courgettes zijn het hardst geraakt.’ Lees verder >>>


Beurs

De luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties gingen vrijdag hard onderuit op de Europese beurzen. Air France-KLM zakte bijna 4 procent in de MidKap en de Duitse reisorganisatie TUI kelderde 10 procent in Frankfurt. De AEX-index op Beursplein 5 noteerde in de ochtendhandel 0,9 procent lager op 657,89 punten. De MidKap daalde 0,6 procent tot 979,78 punten. Uitzender Randstad (min 3,1 procent) was hekkensluiter bij de hoofdbedrijven. De euro was 1,2151 dollar waard, tegen 1,2107 dollar een dag eerder.


Binnenland Kort

De vraag naar maaltijden van Allerhande Kookt, de dark kitchen van Albert Heijn in Amsterdam, is gedurende de coronacrisis licht toegenomen. Dat bevestigt Albert Heijn-woordvoerder Jerina van Heck na vragen van Distrifood over de ontwikkelingen in de horecakeuken van de marktleider. Allerhande Kookt werd in januari 2019 geopend. In de eigen keuken kookt een team onder leiding van een chef-kok maaltijden met de Allerhande-signatuur. Thuisbezorgd.nl en Deliveroo bezorgen de maaltijden vervolgens warm bij de klant. Van Heck: ‘We zien een licht toegenomen vraag. Aan de andere kant zien we ook dat klanten meer thuis zijn en zelf meer koken. De proef loopt nog steeds en is vorig jaar uitgebreid met bezorging vanuit de Allerhande Keuken in een van onze winkels in Amsterdam (Bilderdijkstraat, red.). We gaan nu kijken hoe zich dat verder ontwikkeld.’

Woonwarenhuis Ikea gaat geen banen schrappen in Nederland als onderdeel van zijn plannen om kosten te verlagen. Wel is het bedrijf van plan in verband met de dalende omzetten en de gedwongen sluiting van de winkels de roosters aan te passen naar wat operationeel nu per winkel nodig is. Het betekent dat, zolang bestellen en ophalen niet mogelijk is, mensen tijdelijk minder ingepland kunnen worden. Een woordvoerder zegt dat er goede afspraken zijn gemaakt met de bonden. Volgens Ikea is baanbehoud van het grootste belang, want het bedrijf denkt dat als de situatie weer normaliseert iedereen weer nodig is in de winkels.

Het aantal zakelijke verkopers op Bol.com dat ook adverteert op de handelssite is afgelopen halfjaar verdubbeld tot een kwart. Dat staat gelijk aan bijna 11.000 adverteerders. Dit blijkt uit de eerste Platform Monitor van het platform van Ahold Delhaize, dat vanaf nu elk kwartaal gepubliceerd moet worden. Het is onbekend om welke bedragen het gaat. Een woordvoerder verklaart de sterke stijging tegenover Emerce: ‘In de lente van 2020 hebben wij ‘Adverteren bij Bol.com’ helemaal vernieuwd voor onze verkooppartners. Daar is veel op gereageerd.’

De mobiele betaalapp Tikkie heeft voortaan een vaste plek in de app voor cashback-acties. Op deze plek kunnen merken speciale kortingsacties onder de aandacht brengen van de 6 miljoen gebruikers van Tikkie. De vol geautomatiseerde cashback-acties voor bedrijven variëren van ‘probeer gratis’ acties tot een vaste korting op producten. Na aankoop van het product in de supermarkt, scannen mensen hun kassabon en krijgen ze binnen 5 seconden de korting teruggestort. Ze krijgen dus een ‘Tikkie Terug’. De nieuwe dienst werd vorig jaar getest. Coca-Cola was de eerste partij die met campagnes voor o.a. Fuze Tea en Coca-Cola Energy Tikkie Terug inzette, gevolgd door Nestlé, Arla, FrieslandCampina, Bolletje en Hema met Tikkie’s verjaardagstompouce. Sinds de start hebben tienduizenden consumenten via Tikkie hun geld teruggekregen.

De totale waarde van de Nederlandse landbouwexport is in 2020 naar een recordhoogte gegroeid, ondanks de coronacrisis. De groei is te danken aan een stijging van de prijzen en de wederuitvoer, qua volume werd wat minder geëxporteerd. Dat melden Wageningen Economic Research (WUR) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De landbouwexport kwam vorig jaar naar schatting uit op een waarde van €95,6 miljard, 1 procent meer dan in 2019. Daarvan is €68,3 miljard export van Nederlandse makelij en €27,3 miljard wederuitvoer. De waarde van de landbouwexport van Nederlandse makelij is met 0,6 procent gekrompen. Het CBS maakt wel de kanttekening dat de ramingen door de coronacrisis met meer onzekerheid zijn omgeven dan in andere jaren.

Bierbrouwers zijn gedurende de huidige lockdown minder ruimhartig in hun hulp aan cafébazen en dat baart ondernemers in de horecasector zorgen. Ondanks de ruime overheidssteun blijft de steun van leveranciers voor horecaondernemers namelijk hard nodig, stelt brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De belangenorganisatie stelt dat Grolsch in een brief heeft aangekondigd de huurkwijtschelding te stoppen voor de cafépanden in het bezit van de brouwerij. KHN vreest dat café-eigenaren die het tijdens de lockdown voorheen nog net wel volhielden, nu alsnog omvallen doordat brouwers de teugels aantrekken. Grolsch bevestigt de brief te hebben verstuurd, maar benadrukt generieke maatregelen te willen vervangen door ‘maatwerk’. De Twentse brouwerij bood in 2020 hulp door de betaaltermijnen voor horecazaken te verruimen, voorschotten op een jaarbonus te geven en onverkocht bier weer terug te nemen.


Buitenland Kort

Zusterketens Lidl en Kaufland gaan binnen de Schwarz Gruppe mogelijk nauwer samenwerken bij de inkoop van non-food. De twee ketens zijn operationeel en in inkoop altijd strikt van elkaar gescheiden geweest. Zo hebben beide formules nu nog eigen mensen in Azië voor de internationale inkoop. Bij Lidl zou het daarbij om zo’n 600 mensen gaan, bij Kaufland om 100. De bundeling zou niet direct van doen hebben met het verbeteren van inkoopvoorwaarden, maar vooral met het gelijktrekken van voorwaarden. De partijen benadrukken dat er nog geen definitieve besluitvorming is.

Aldi Süd zal de komende tijd in Duitsland vier regiokantoren sluiten. Dat heeft gevolgen voor 660 medewerkers, zo melden verschillende Duitse media. Het sluiten van de regio kantoren moet voor het einde van 2022 zijn afgerond. Het gaat om locaties in Wittlich (Rheinland-Pfalz), Altenstadt (Bayern), Montabaur (Rheinland-Pfalz) en Ketsch (Baden Württemberg). Aldi Süd heeft het besluit inmiddels bevestigd aan de media.

Nestlé wil de CO2-uitstoot van zijn merk Nescafé verminderen en tegen 2025 100 procent verantwoorde koffie produceren. Volgens Nescafé gaat het bedrijf de CO2-uitstoot verminderen die bij het produceren van koffie ontstaat. Daarnaast heeft Nescafé de ambitie om milieuvriendelijke verpakkingen te gaan gebruiken. Dit zijn stappen die Nestlé helpen om zijn verpakkingsverplichting voor 2025 en zijn net-zero ambitie voor 2050 te bereiken. ‘Samen met onze partners en 230 landbouwdeskundigen hebben we de efficiëntie en landbouwpraktijken op boerderijen verbeterd, waardoor boeren een hoge prijs kunnen krijgen voor duurzaam geteelde koffie. We wisselen inkomstenbronnen van boeren af om hun afhankelijkheid van monoculturen te verminderen en ze veerkrachtiger te maken’, aldus Philipp Navratil, hoofd koffie en dranken bij Nestlé.

Vanaf januari is het hele assortiment vleesvervangers van het Braziliaanse Future Farm verkrijgbaar bij Sainsbury’s en daarmee in het hele Verenigd Koninkrijk. De verkoopcijfers – gedreven door een introductiepromo tot 18 januari – overtreffen de verwachtingen, meldt Vleesmagazine. Met de Future Burger, Future Meatball, Future Sausage en Future Mince landelijk verkrijgbaar in het Verenigd Koninkrijk, heeft Future Farm zichzelf op de kaart gezet in Veganuary, traditioneel de belangrijkste maand van het jaar voor plantaardige vleesproducenten. Om de Europese en Britse markt te betreden, werkt Future Farm sinds april 2020 samen met Future Food Group (FFG). Future Food Group, onderdeel van de Jan Zandbergen Group, is de exclusieve leverancier van Future Farm in de EU en het Verenigd Koninkrijk.