Daily 18-01: Omzet en verlies van Picnic nemen flink toe

DOETINCHEM – Picnic is op zoek naar Franstalig personeel voor expansie en heeft zijn cijfers over 2019 gepubliceerd. Fairtrade Original heeft een nieuwe directeur, de grootse overname van Carrefour is van de baan en nog veel meer in deze Daily.

Omzet en verlies Picnic nemen stevig toe

AMSTERDAM – Websupermarkt Picnic heeft in 2019 een omzet van €232,8 miljoen geboekt. Het verlies van de onderneming liep daarbij op naar €44 miljoen. Dat blijkt uit het afgelopen week door Picnic gedeponeerde jaarverslag over 2019. Over 2018 kwam de omzet van het bedrijf uit op €117 miljoen. Daarmee neemt de groei van Picnic in absolute zin toe en in relatieve zin af. Ten opzichte van 2017 was twee jaar geleden sprake van een toename van €73 miljoen en 166 procent. Nu is dat een plus van €115,8 miljoen en 98 procent. Lees verder >>>


Unilever rekent op magere eerste maanden

LONDEN – Unilever gaat er vanuit dat de wereldwijde consumptie in de eerste maanden van 2021 onder invloed van corona beperkt blijft. De onderneming is dan ook voorzichtig in de verwachtingen voor de lopende jaargang. Dat zegt topman Alan Jope van de inmiddels Britse onderneming in een vraaggesprek met persbureau Reuters. ‘We gaan er voor de eerste helft van dit jaar voor langere tijd een rem staat op de ontwikkeling van de omzet’, zegt de Unilever-baas. Hij verwacht niet dat de ontwikkelingen ook invloed gaan hebben op de marges van het Bedrijf. Jope ziet ook positieve ontwikkelingen. De zaken in Oost-Azië, met name Singapore en China, beginnen zich steeds meer te normaliseren. Ook in Afrika en Latijns-Amerika bespeurt Jope geen teruggang van de vraag bij consumenten. Lees verder >>>


Verkoop biologische melk kan 47% groeien

EDE – In de twee supermarkten waar is getest met het stimuleren van de verkoop van biologische melk, is de verkoop ervan met gemiddeld 47 procent gestegen. Voor het onderzoek is er in twee Gelderse supermarkten onder andere meer ruimte in het schap gecreëerd voor de biologische melk. Hierdoor is de verkoop al met 14 procent gestegen, zegt Bionext na de pilot van de Provincie Gelderland. Het benadrukken van een gelijke prijs resulteerde in een stijging tot 25 procent. De test heeft 10 weken geduurd en ging verder gepaard met communicatie over biologisch. Lees verder >>>


Steven van Wijk nieuwe directeur Fairtrade Original

CULEMBORG – De raad van toezicht van Fairtrade Original heeft Steven van Wijk aangesteld als nieuwe managing director Fairtrade Original. Van Wijk volgt René Bakker op, die sinds 2018 directeur was. Met de komst van de 53-jarige Van Wijk plaatst Fairtrade Original naar eigen zeggen een veelzijdige directeur aan het hoofd van de organisatie. Van Wijk heeft een brede ervaring in de retail- en foodsector. Zo vervulde hij directiefuncties bij onder andere Bruna en Natudis, distributeur van biologische voeding en franchisegever van de Natuurwinkel. Lees verder >>>


Couche-Tard blaast gesprekken met Carrefour af

MONTREAL – De pogingen van het Canadese Alimentation Couche-Tard om het Franse Carrefour over te nemen, zijn vooralsnog gestruikeld. De aankondiging van de Franse overheid dat een fusie of overname geblokkeerd gaat worden, is de belangrijkste aanleiding. Persbureau Reuters meldde afgelopen weekeinde dat de irritatie bij Le Maire extra groot was omdat hij niet vooraf was ingelicht over de gesprekken, maar het nieuws vanuit de media moest vernemen. Lees verder >>>


Picnic zoekt Franstalig personeel voor expansie

AMSTERDAM – Onlinesupermarkt Picnic lijkt zich voor te bereiden op een start op de Franse markt. De websupermarkt heeft op zijn website vacatures geplaatst voor Franstalig personeel voor op het hoofdkantoor. Bij de recente deal tussen Picnic en het Duitse Edeka werd al gespeculeerd over uitbreiding naar andere landen. Picnic is op dit moment in Nederland en Duitsland actief. Het nieuwe huismerk van de onderneming is in voorbereiding op internationale expansie al meertalig, waarbij Frans één van de talen is. Lees verder >>>


Beurs

De Europese aandelenbeurzen lieten maandag kleine koersuitslagen zien. De zorgen over de zeer besmettelijke Britse variant van het coronavirus en de hoop op een snelle uitrol van de vaccins hielden de markten in toom. Een sterker dan verwachte groei van de Chinese economie bood enige steun aan de handel. Op het Damrak stond AkzoNobel onder druk na een overnamebod van de verfmaker op een Finse branchegenoot. De AEX-index op Beursplein 5 noteerde rond het middaguur 0,2 procent in de min op 650,20 punten. De MidKap won 0,1 procent tot 973,25 punten. De beurzen in Parijs en Londen verloren tot 0,2 procent. Frankfurt daalde een fractie. In de Verenigde Staten blijven de beurzen maandag dicht vanwege Martin Luther King Day. Carrefour zakte in Parijs met 5,5 procent.


Binnenland Kort

De aardappelen die vrijdagochtend voor het hoofdkantoor van koepelorganisatie CBL waren gedumpt, zijn weer opgeruimd. Het Centraal Bureau voor Levensmiddelen heeft nog geen idee wie achter de actie zit. Farmers Defense Force heeft in elk geval aangegeven de aardappelen niet te hebben gestort. De timing is raar, benadrukt woordvoerder Lisa Martis maandag nogmaals tegenover Distrifood. Donderdag was er juist constructief overleg gevoerd met boerenbelangenorganisaties. De onderlinge relatie is niet aangetast door de actie, aldus Martis. ‘De gesprekken gingen goed en daar gaan we gewoon mee door.’

Voormalig werkgeversvoorman Hans de Boer is maandag op 66-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hersenbloeding. Dat heeft werkgeversorganisatie VNO-NCW bekendgemaakt. De Boer vertrok daar in september bij VNO-NCW en droeg het stokje over aan Ingrid Thijsen. Die zou hem eigenlijk in het voorjaar al opvolgen, maar vanwege de coronacrisis bleef De Boer enkele maanden langer aan.

Oud-directeur Pierre Nijsen heeft twee nieuwe bedrijfshallen van Nijsen in het Limburgse Veulen geopend. Tegelijk is de bedrijfsnaam aangepast van Nijsen-Granico naar Nijsen en is er een nieuw logo ontworpen. Nijsen verwerkt rest- en zijstromen uit de levensmiddelenindustrie, zoals brood, deegwaren, chocolade en sauzen, tot diervoeders voor varkens en kippen. Onder meer Kipster maakt gebruik van mengvoer uit Veulen. ‘Voor het produceren van ons kippenvoer zijn geen akkers nodig. Geen landgebruik betekent een immens positief effect op het milieu’, zei Ruud Zanders van Kipster toen Lidl zijn assortiment in juni 2020 uitbreidde met kipgrillworst en eieren per 10 stuks.

De Nederlandse export blijft last houden van de coronacrisis en de lockdown. Volgens de maandelijkse Corona Monitor van ondernemersvereniging Evofenedex en kredietverzekeraar Atradius had in december 52 procent van de exporterende bedrijven hinder van de crisis op de bedrijfsvoering. Dat vertaalt zich in een omzetderving van 21 procent vergeleken met een jaar geleden. ‘Als er al sprake was van een licht herstel in de maanden voor december, is dat voordeel weer deels tenietgedaan door alle covidmaatregelen in grote delen van de EU en andere delen van de wereld’, aldus Bart Jan Koopman, directeur bij Evofenedex. Het aantal bedrijven dat groei kan noteren, bleef op 13 procent steken.


Buitenland Kort

Coca-Cola en Pepsi hebben beiden besloten dit jaar niet te adverteren met cola tijdens de Super Bowl op de Amerikaanse televisie. Coca-Cola noemt het een moeilijke beslissing, maar het in deze tijd niet passend te vinden zo veel geld te investeren in advertenties. PepsiCo ziet af van reclame voor Pepsi, maar blijft wel actief rond het evenement met sponsoring van het entertainment en reclame voor Mountain Dew en verschillende snackproducten. De Super Bowl is het belangrijkste televisie-evenement in de VS en voor grote adverteerders normaal een moment om uit te pakken met bijzondere reclames.

Het Noorse Mowi, de grootste producent van kweekvis ter wereld, heeft de operationele winst over de periode tussen oktober en december vorig jaar met 70 procent zien afnemen naar €49 miljoen. Belangrijkste reden voor de daling is de afname van de prijs van zalm onder invloed van de coronacrisis. Mowi is voor een belangrijk deel in handen van de Noorse miljardair John Fredriksen en produceerde in die drie maanden 127.000 ton zalm, ruim meer dan de 116.300 ton een jaar eerder.

YouTube gaat de concurrentie aan met online-aanbieders en -platforms, zoals Amazon. Dat blijkt uit een test in de VS waarbij video’s van een winkelsymbool worden voorzien. Kijkers kunnen door daar op te klikken producten bekijken en zelfs rechtstreeks kopen. Het pictogram is geïntegreerd in de linker benedenhoek van de video’s. Volgens YouTube wordt de tool momenteel getest bij een beperkt aantal aanbieders die producten in hun video’s integreren. De feature werkt zowel op Android, Apple iOS en op desktopcomputers.