Uitbreiding en automatisering bij supermarktbloemist: 'Snelheid is essentieel'

Uitbreiding en automatisering bij supermarktbloemist: 'Snelheid is essentieel'
Kevin (l) en Rick Broks

'De jas was te klein, maar nu hebben we de ruimte om door te groeien,' aldus Rick Broks van Broks Bloemen B.V. De groothandel heeft de capaciteit de afgelopen jaren flink kunnen vergroten, dankzij forse investeringen. De interne logistiek is verbeterd met als resultaat: snellere leveringen en meer klanten die bediend kunnen worden.

Rick en Kevin Broks (32 en 29 jaar) namen twee jaar geleden het bedrijf van hun vader Christ over. Toen waren enkele grote stappen naar modernisering al in gang gezet. Inmiddels zijn alle grote investeringstrajecten afgerond. Het bedrijf, waarmee Christ in 1975 begon, is nu een moderne leverancier van bloemen en planten voor de retail.

Modernisering

Rick Broks: ‘Met de forse investeringen van de afgelopen jaren is onze capaciteit flink vergroot. We kunnen meer samenwerkingen aangaan, en tegelijk sneller leveren. De interne logistiek is sterk verbeterd. Tot een paar jaar terug hadden we voor ons transport slechts twee laaddocks. Zowel de inkomende en uitgaande goederen moesten hier worden gelost. Die stromen zaten elkaar steeds in de weg. Nu hebben we aan de voorzijde twee laaddocks voor de inkomende goederen, en zes docks aan de achterzijde voor de uitgaande goederen. Alle bloemen en planten gaan in een vloeiende beweging van binnenkomst naar verwerking en naar de klant.’

Kwaliteit

Die handelingssnelheid is essentieel. Bloemen zijn een versproduct, die moeten niet staan wachten tot ze door kunnen. Broks koopt dagelijks in op de veiling en rechtstreeks bij kwekers in binnen- en buitenland. Alle productie is in eigen beheer, waardoor er snel wordt geschakeld en de kwaliteit niet afhankelijk is van derden.

De overgang naar het bedrijf dat Broks Bloemen nu is ging gepaard met een uitbreiding van de productiehallen van 2900 naar 7500 vierkante meter, geheel ingericht voor bloemenproductie. Veel automatisering is toegevoegd, zoals een wasstraat voor emmers, een verpakkingslijn voor het inhoezen van 1000 tot 1200 bossen per uur, een waterzuiveringssysteem en een watervulmachine.

Schone emmers

Het wassen van emmers is duurzaam (door hergebruik), maar schone, ontsmette emmers en schoon water zijn ook essentieel voor de kwaliteit. In het zuiveringssysteem wordt het water naar de juiste pH-waardes gebracht en voorzien van bloemenvoedsel. De snelle verwerking en grote koelcellen zijn optimaal geconditioneerd.

Rick Broks: ‘Daarnaast worden alle (rouw) arrangementen en diverse boeketten nog met de hand door vakbekwame bloemisten samengesteld. Alle werkzaamheden van de bloemist nemen wij op ons en vertalen we naar de retailomgeving. We volgen de bloemenbranche en zorgen dat we de eerste zijn met nieuwe trends.’

Hoge servicegraad

De investeringen en modernisering zijn gericht op een beter resultaat voor de klant. Zo verzorgt het bedrijf voor klanten een meubelplan en op maat gemaakt meubilair voor in de winkel, met trapmeubels en eventueel koelmeubels. Ook prijscommunicatie en promotie worden verzorgd, met voorbedrukte prijsstekers en actieaanduidingen.

Broks Bloemen werkt als service merchandiser. ‘Omdat we met barcodes werken kunnen we alle artikelen volgen en zien welke producten goed verkocht of minder goed verkocht zijn. Zo bieden we een assortiment dat beter aansluit op de consumentenwensen van elke individuele winkel. Onze focus ligt daarbij op de forecast van bestellingen. Daarom zijn we in staat om alle niet-verkochte bossen en boeketten voor ons risico weer mee retour te nemen. Die kennis bouwen we op per winkel.’

Naast het standaard assortiment levert Broks ook (rouw)arrangementen op bestelling. Bij de service aan de winkel hoort verder ook verkoopondersteuning, met behulp van een ‘Bloemen en Planten Informatiemap’ als naslagwerk voor personeel, met kennisoverdracht en verzorgingstips voor in de winkel en de consument.

In de Covid 19 lockdown val je plots zonder leverancier terwijl klanten snakken naar een beetje kleur en geur in huis”

Kleur en geur in huis

Broks Bloemen richt zich vanuit Veghel op supermarkten van zelfstandig ondernemers en franchisers in de regio’s Utrecht, Zeeland, Brabant, Limburg, Gelderland en de Belgische grensstreek. Veel ondernemers hebben de bloemenleverancier al ontdekt. Zo meldt een AH-franchiser desgevraagd: ‘In de Covid 19 lockdown val je plots zonder bloemenleverancier terwijl je klanten op dat moment snakken naar een beetje kleur en geur in huis. Op zeer korte termijn hadden we een akkoord betreft leveringen en sindsdien hebben we de opperbeste samenwerking. Altijd verse bloemen met garantie voor de klant, leuke promo’s en een full-display service bij levering.’

Omzet gestegen

Een Jumbo-franchiser: ‘Wij hebben nu ruim een half jaar bloemen van de firma Broks. Dit naar grote tevredenheid. De omzet is fors gestegen, inclusief het omzetaandeel. Wij zijn ook bijzonder tevreden over de kwaliteit en de service die wordt aangeboden.’ Een andere Jumbo-franchiser: ‘Het fullservice merchandising concept is voor ons een meerwaarde. Broks stelt zelf ons assortiment samen. Een medewerker zet de bloemen en planten samen met onze medewerkers in de winkel en neemt exemplaren die niet van de gewenste kwaliteit zijn mee retour. We hebben hierdoor altijd een gevarieerd en vers assortiment in de winkel om onze klanten mee te verrassen.’

En een Plus-ondernemer stelt: ‘Twee jaar geleden ben ik gestart met Broks als bloemenleverancier. Het onderhouden en verzorgen van de bloemen vraagt om kennis en kunde. De wisselwerking tussen beide partijen loopt perfect, waarbij de medewerkers van Broks onze mensen meenemen in hoe om te gaan met het product, terwijl onze medewerkers helpen om een zo goed mogelijke bestelling weg te zetten. Wij zijn zeer tevreden dat de kwaliteit, service en afspraak-is-afspraak elke dag weer wordt waarmaakt.’

Dit artikel is gesponsord door Broks Bloemen