Discounter als buur kost €75.000 marge

UTRECHT - Ondernemers met een harddiscounter of A-merkdiscounter als buurman leveren 0,6 procentpunt marge in. Gemiddeld kost dit hen op jaarbasis €75.000 aan brutowinst.
Foto: Distrifood

Dat staat in de Benchmark Supermarkten van financieel retailspecialist Marshoek die vandaag verschijnt. In het rapport wordt onder meer aandacht besteed aan de mogelijke economische crisis die kan volgen op de huidige coronacrisis. Dat is over het algemeen een periode waarin discounters terrein winnen.

Discounter als buur: groei minder hard

Joeri van Rens en Richard Kievit: ‘We hebben onderzocht of het wenselijk is om een harddiscounter of A-merkdiscounter als buurman te hebben of elders in je marktgebied. De winkels met een direct naastgelegen discounter hebben weliswaar een hogere omzet, maar zij groeien wel minder hard dan supermarkten waar de discounter iets verder weg is gelegen.’

Marge lager

In de analyse valt volgens de consultants van Marshoek echter vooral het effect op de marge op. ‘Met een discounter als directe buurman ligt deze liefst 0,6 procentpunt lager. We hebben berekend dat dit een ondernemer op jaarbasis ongeveer €75.000 aan brutowinst kost. De stelling van vroeger, dat een discounter als buurman goed was voor je supermarkt, is niet helemaal meer waar’, aldus Van Rens en Kievit in een toelichting tegenover Distrifood.

Zelfstandigen doen het beter dan filiaalsupermarkten

Uit de Benchmark komt verder onder meer naar voren dat supermarkten van zelfstandige ondernemers het met een gemiddelde omzetgroei van 5,1 procent in 2019 beter hebben gedaan dan filiaalsupermarkten. Wel zijn er zorgen over verschillende kostenposten die ervoor zorgen dat de cashflow niet gelijk meestijgt met de omzet.

Zo komen de loonkosten 5,6 procent hoger uit, wat vooral wordt toegeschreven aan een toename van de kostprijs van de uren. ‘Wat we zien is dat het krijgen van (jonge) hulpkrachten een issue was in 2019.

Ondernemers moesten daardoor noodgedwongen duurdere werknemers inzetten’, aldus Marshoek.

Stijging energiekosten

Ook de toename van de energiekosten bij de supermarkten met 12 procent wekt verbazing. Van Rens: ‘Dat is een vrij bizarre ontwikkeling. Supermarkten hebben op grote schaal geïnvesteerd in ledverlichting, CO2-koelingen en andere maatregelen die zichzelf terug zouden moeten verdienen.’