Hak Klassiekers 0% wint Wheel-categorie Conserven

Hak Klassiekers 0% wint Wheel-categorie Conserven
Illustratie: Abe Borst

De meeste groenten en peulvruchten van Hak bevatten nog maar een klein snufje zout en in de meeste gevallen geen toegevoegd suiker. Eigenlijk alleen de klassieke producten bevatten in hun receptuur nog een beetje suiker, bijvoorbeeld als tegenhanger van de azijn. Om de consument ook een keuze te kunnen bieden, heeft Hak in 2019 een smaakvolle 0%-lijn opgezet. Klassieke recepturen zonder toegevoegd suiker en zout. Bruine Bonen 0% is van die vier het bestpresterende item en wint dit jaar de Wheel of Retail in de categorie Conserven.

Bruine Bonen 0% is een klassieker uit het Hak-assortiment in een nieuw jasje: zonder toegevoegde suikers en zonder zout. Ron Rutgers, category development manager: ‘Bij Hak hebben we een aantal receptuurproducten, waar Bruine Bonen er een van is, naast Witte Bonen in Tomatensaus, Rode Kool met Appel en Rode Bieten. Dat zijn recepturen die we al heel lang voeren en waar vanuit de traditionele Hak-receptuur een beetje suiker en zout toegevoegd wordt om het lekkerder te maken. Over de hele breedte van ons assortiment hebben we afgelopen jaren een flinke zout- en suiker reductie doorgevoerd, waarbij we per product hebben onderzocht hoeveel zout en suiker je eruit kunt halen zonder dat de smaak er te veel onder lijdt. Deze stappen blijven we zetten, maar we volgen het tempo van de adoptiesnelheid van de consument. Daarnaast wilden we de consument die bewust op zoek is naar producten zonder toegevoegd suiker en zout ook versneld een keuze bieden met 0%-producten. Deze smaken ook heel lekker, maar wel anders dan de vertrouwde producten. Een nieuwe interpretatie van de klassieke recepturen.’

Geen toegevoegde suikers meer. Maar zout is minstens zo’n belangrijke smaakmaker. Hoe is dat opgelost?
‘Bij deze range van vier receptuurproducten, waar vanuit de traditie in de receptuur inderdaad suiker en zout aan zijn toegevoegd, hebben we de suiker en het zout vervangen door natuurlijke smaakmakers, zoals kruiden en specerijen.’

Hoe lastig is het om bij vier van die bekende gerechten zulke essentiële ingrediënten weg te laten?
‘Onze productontwikkelaars hebben gezocht naar een nieuw gebalanceerd product. Dat luistert nauw, maar die hebben ze gevonden. Daarnaast is de timing van een dergelijke stap van belang. We zijn 4 jaar geleden gestart met een 0%-variant in appelmoes. Dat item is vrij snel een succes geworden, omdat de consument meer op zoek is naar gezonde voeding en meer producten zonder toegevoegde suikers wil. Ook voor appelmoes zijn er genoeg consumenten die de originele receptuur mét suiker prima en lekkerder vinden, maar we willen vooral de keuze bieden. Vanuit appelmoes hebben we de vervolgstap naar receptuur-producten in groenten en peulvruchten gezet.’

Bruine Bonen 0% is geïntroduceerd in week 4 van 2019. De vier varianten zonder suiker en zout zijn op de markt gekomen in potten van 370 ml. Betekent dat dat het concept nog niet geschikt is voor grote gezinspotten?
‘Op dit moment zien we vooral een vraag die past bij het 370-ml-formaat. Maar we sluiten een toekomstige stap naar andere formaten niet uit. Ook bij onze appelmoes 0% hebben we gezien dat na verloop van tijd een uitbreiding naar andere formaten nodig en succesvol was. Als de tijd rijp is zullen we die stap ook zeker zetten.’