SPA Touch Of en SPA Reine Subtile worden SPA Touch

SPA Touch Of en SPA Reine Subtile worden SPA Touch
Category manager Ilse Leenaars en brandmanager Remco de Feijter: ‘De shopper vindt voortaan alle mineraalwaters met smaak op één plek.’

Spadel maakte de afgelopen jaren 'water met een vleugje smaak' groot. Eerst met het bruisende SPA Touch Of en vorig jaar met de introductie van het koolzuurvrije SPA Reine Subtile. Vanaf Q2 zijn beide varianten in de schappen te vinden onder dezelfde naam: SPA Touch. 'We geloven erin dat we dit segment gebundeld nóg groter kunnen maken.'

De consument kiest, als het op mineraalwater aankomt, als eerste op smaak, blijkt uit recent shopperonderzoek1. ‘In de volumeontwikkeling van het water met smaak-segment zien we eveneens een stijging’, vertelt senior category manager Ilse Leenaars. ‘Dit betekent dat mineraalwater met smaak inmiddels een volwassen subcategorie is geworden, met een geheel eigen identiteit.’

Daarom gaan de twee submerken verder onder één naam; Spa Touch, en presenteert de mineraalwaterproducent de producten, in retail en in out-of-home, als één blok in het schap.

Als één herkenbaar blok in het schap

‘Op deze manier bundelen we de krachten van beide concepten’, legt Leenaars uit, ‘en zorgen we voor meer herkenbaarheid voor de shopper; een gevarieerd aanbod van puur mineraalwater van Spa, met een vleugje smaak.’ ‘Met bruisend of niet-bruisend duidelijk vermeld op de labels’, vertelt senior brandmanager Remco de Feijter.

‘En de smaak zowel visueel als in tekst goed aangeduid. Net als het feit dat de producten geen kilocalorieën bevatten en er enkel honderd procent natuurlijke ingrediënten worden gebruikt.’ Om direct duidelijk te maken of het bruisend of koolzuurvrij is, houden de flessen bovendien de herkenbare kleur. ‘Blauw voor niet-bruisend, naturel voor bruisend.’ Deze duidelijke positionering in het schap, als één herkenbaar blok, is voortgekomen uit consumer insights, verduidelijkt hij. ‘Zodat de shopper voortaan alle mineraalwaters met smaak op één plek vindt.’

Consumentenbinding

De keuze voor deze positionering, vrij kort na de introductie van SPA Reine Subtile, komt voort uit het succes van het koolzuurvrije mineraalwater met smaak, vertelt Leenaars.

We bundelen de krachten van beide concepten en zorgen voor meer herkenbaarheid”

‘Een halfjaar na de introductie zagen we al dat een derde van de kopers SPA Reine Subtile vaker aanschafte. We weten de consument dus aan ons te binden. Bovendien is SPA Touch Of al geruime tijd marktleider: een vierde van de kopers van water met smaak koopt SPA Subtile, en deze kopers zijn zeer loyaal; twee derde van de SPA Reine Subtile kopers schaft de producten vaker aan2. Ook zien we dat een vierde van de consumenten nieuw is voor de categorie3. Niet-mineraalwaterkopers worden door Subtile duidelijk naar de categorie “getrokken”.’

Grootste campagne

In 2020 gaat Spadel daarom nog meer kopers aantrekken en zorgen voor extra waardecreatie, vult De Feijter aan. ‘Door middel van introducties, tastings, sampling, 360 graden-communicatie en volop second placement in de winkels. Uiteraard zetten we deze verschillende marketingtools op maat bij onze handelspartners in.’

De eerste nieuwe smaken die hun weg naar de consument gaan vinden zijn ananas/gember (bruisend) en aardbei/munt (niet-bruisend). ‘Dit gaan we met een grootse above the line-campagne introduceren. Met een reclamespot op de buis en volop doorvertaling naar online.’ Het aandeel SPA Touch Of binnen retail in omzet is al 54 procent, vertelt de senior brandmanager. ‘Deze positie gaan we met SPA Touch nog groter maken. Met écht onderscheidende en spannende smaken, krijgen we nog meer mensen aan het mineraalwater!’

Dit artikel is gesponsord door Spa.

*1 Consumentenbeslissingsboom-onderzoek december 2019, Onderzoeksbureau Blauw
*2 GfK MAT wk48 ’19 / AC Nielsen FY 2019 (totaal food)
*3 GFK MAT wk 48 ‘19