MVO: Plus blijft de nummer één

DONGEN - Plus heeft voor het zesde jaar op rij het GfK MVO Rapport gewonnen. De formule krijgt wel een lager rapportcijfer van zijn klanten, iets wat ook voor de branche als geheel opgaat. Vooral op het aspect dierenwelzijn krijgen supermarkten een knauw.
Delen:
© Fotopersburo Bert Jansen

De winnaar van het rapport werd vandaag online bekendgemaakt, omdat vanwege de coronacrisis werd afgezien van uitreiking van het bij de verkiezing behorende beeld en de oorkonde. Dit gebeurt nu op een later tijdstip. Plus krijgt van zijn klanten het rapportcijfer 7,37, wat lager ligt dan vorig jaar. Op alle door GfK gemeten aspecten doet de formule een stap(je) achteruit.

Branche daalt op zeven van de negen aspecten

De branche als geheel krijgt op zeven van de negen aspecten een lager cijfer en ziet het totale rapportcijfer voor het eerst onder een 7 dalen. Research director Joop Holla van GfK: ‘De externe druk op supermarkten groeit door campagnes van actiegroepen en de maatschappelijke discussie over duurzaamheid wordt breed gevoerd. Van daaruit is de ontwikkeling op aspecten als dierenwelzijn en milieu wel te verklaren.’

Spar schiet omhoog op de ranglijst

Er zijn echter ook formules die hun mvo-imago zien verbeteren. Spar bijvoorbeeld, dat met het rapportcijfer 7,30 oprukt naar de tweede plaats. Vorig jaar was deze formule nog de nummer zeven met het cijfer 7,12. Jan Linders en Poiesz delen samen de derde plaats met het rapportcijfer 7,28. Deen, Boni, Jumbo, Albert Heijn, Hoogvliet en Lidl/Coop completeren de top-10 van de ranglijst.

Daling waardering en groei van belang

Bij de beoordeling van de aspecten is de grootste daling zichtbaar bij dierenwelzijn (van 6,66 naar 6,48). Holla: ‘Als je over meerdere jaren kijkt, is er bij veel aspecten sprake van een aanhoudende afname. In combinatie met het groeiende belang van mvo voor klanten is dat een ongezonde ontwikkeling.’