Dit gaat in het algemeen over de verwachting die je hebt versus wat je feitelijke ervaart. Dit verschil kan door vele factoren zijn veroorzaakt. Toch zijn wij in staat al die afwegingen in één moment te beoordelen: klopt het?
Drie raadgevers
Of iets “klopt” is best lastig te omschrijven. Om daar antwoord op te kunnen geven is het van belang te weten waardoor jij jezelf als klant laat leiden. Door je buik? Je hart? Of je hoofd? Of een combinatie van deze drie? Welke van deze drie interne raadgevers zijn het sterkst? En hoe verhouden ze zich tot elkaar?
Het zijn de centra van motivatie die van oudsher in een mens worden onderscheiden, de oude Griekse filosoof Plato (427-347 v.Chr.) schreef er al over in zijn werk over meesterschap en alle drie hebben we ze nodig. Denken, voelen en doen. Het één kan niet zonder het ander. Eenzijdigheid straft zichzelf snel af. Balans is in zekere zin noodzakelijk.
Toch is de ene mens meer intuïtief ingesteld terwijl de andere meer op rationele gronden beslissingen neemt of praktisch is ingesteld.
Winkelervaring
Ook een winkel(ervaring) gaat over balans. Balans tussen het winkelconcept en de manier waarop de winkel wordt gerund. Van een positieve energie door geprikkelde zintuigen alsmede een kloppende verhouding tussen prijs en kwaliteit.
Retailers proberen via hun “touch points” het onderscheid te laten ervaren aan klanten. Traditioneel zijn winkels de belangrijkste wapens van retailers en daarmee van strategisch belang.
Formulemanagement beoogt de strategische uitgangspunten van een retailer te vertalen in haar outlets om daarmee een concurrentieel voordeel te behalen door onderscheid te creëren. Bedoeling is dat dat op een systematische, synergetische en repeteerbare manier gebeurd zonder daarbij de wow factor te verliezen. Het moet dus kloppen!
Dit artikel is gesponsord door CT Company.