Pieter Pot bezorgt straks verpakkingsvrij in het hele land boodschappen

Rotterdammers Martijn Bijmolt (27) en Jouri Schoemaker (28) hebben ambitieuze plannen met hun circulaire online supermarkt Pieter Pot, voorheen bekend als PuurBezorgd. Via crowdfunding willen de twee minimaal 1,5 ton binnenhalen om binnen afzienbare tijd het hele land te bedienen.
Delen:
Foto's: Fotobureau Roel Dijkstra

In een kleine loods aan de Rotterdamse Oostzeedijk vullen Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt de potten voor de nu nog 250 klanten in Rotterdam. Noten, zaden, rijst, pasta, thee, koffie, broodbeleg, olie en azijn: in het assortiment zitten in totaal 210 producten, waarvan een klein deel nonfood, zoals shampoo en zeep. Alles gaat in herbruikbare grote glazen potten en flessen, zodat de klant bevrijd is van alle plastic verpakkingsmateriaal. Met een statiegeldsysteem zorgt Pieter Pot dat de verpakkingen weer terugkomen, zodat ze na een reinigingsbeurt opnieuw ingezet kunnen worden. Per pot €1,50 statiegeld, waarvan €0,07 is bedoeld voor het schoonmaken. De rest kan ingezet worden bij een volgende bestelling. De potten kunnen op die manier zeker 40 keer worden hergebruikt, wat een aanzienlijke milieuwinst oplevert, zegt Bijmolt. ‘Onze herbruikbare potten hebben een significant lagere footprint dan recyclebaar plastic en karton, zelfs bij regulier transport naar huis. Gemiddeld genomen is de potentiële besparing 225 kg CO2 per huishouden per jaar.’

Pieter Pot belooft de klanten een prijs die vergelijkbaar is met de reguliere supermarkt. ‘In vergelijking met Albert Heijn is 60 procent van onze producten goedkoper, al zijn andere producten juist weer duurder’, zegt Bijmolt. ‘Doordat we de rol van co-packer en retailer combineren, kunnen we concurrerend zijn.’

Verpakkingsvrij het land in

Pieter Pot levert nu nog met de elektrische bakfiets in Rotterdam. Ze willen het land in.

Verpakkingsvrij heeft de toekomst, denken Bijmolt en Schoemaker. ‘Het is nog een niche, maar steeds meer mensen en merken zijn geïnteresseerd. Ik denk dat verpakkingsvrij in de loop der tijd steeds meer de norm zal worden, al zal volledig circulair lastig worden’, verwoordt Bijmolt. Nu nog bezorgt Pieter Pot enkel in Rotterdam. Met een elektrische bakfiets worden de potten op zaterdag of zondag bij de klanten bezorgd. Maar de ambities strekken verder. Zeker nadat landelijke media aandacht schonken aan de start-up, kreeg het bedrijf van heinde en verre aanmeldingen van milieubewuste geïnteresseerden. ‘We hebben nu een wachtlijst van 2250 geïnteresseerden’, zegt Bijmolt. En dus wacht een verdere uitrol naar de rest van het land. Bezorging middels de eigen elektrische bakfiets is dan niet meer mogelijk, dus zijn al testen gedaan met Fietskoeriers.nl en pakketbezorgdienst UPS. Fietskoeriers.nl zit in meer dan tien steden, wat betekent dat daar op een duurzame manier geleverd kan worden. Voor de buitengebieden werkt Pieter Pot samen met UPS, dat hard op weg is al haar bezorgauto’s elektrisch te maken.

‘In vergelijking met Albert Heijn is
60 procent van onze producten goedkoper’

Omdat de glazen potten kwetsbaar zijn voor vervoer, wordt nog gekeken hoe dit aangepast kan worden. Mogelijk wordt uitgeweken naar lichtere rvs-potten, die volgens Bijmolt nog duurzamer zijn. Ook wordt gedacht aan speciale herbruikbare kratten.

Nieuw ‘warenhuis’

Om de groeiambitie waar te kunnen maken, willen de ondernemers verhuizen naar een nieuw onderkomen. ‘We hebben een nieuw warenhuis gevonden dat we gereed willen maken voor onze operaties’, vertelt Schoemaker. In het oude warenhuis konden ze ongeveer 100 orders per week doen, in het nieuwe warenhuis kunnen ze 3000 bestellingen per week aan. De ambitie is om binnen twee jaar naar dat aantal toe te groeien, waarna het mogelijk wordt de dispensers direct bij de producenten bij te vullen, zodat er nog minder afval aan te pas komt.

Groei buiten Rotterdam is ook nodig om meer leveranciers te strikken en daardoor het assortiment te vergroten, waarmee het bedrijf voor nog meer consumenten interessant wordt. Ook met merkproducten, zegt Bijmolt. ‘Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk producten zonder verpakkingsafval aanbieden, dus ook merkproducten.’ Vanuit de klanten komt bijvoorbeeld regelmatig het verzoek om Calvé pindakaas te leveren. Dat is nu nog niet mogelijk, omdat Pieter Pot voor Unilever nog niet interessant genoeg is. Om dit te bereiken en om voor andere producenten een interessante partij te zijn is het volgens Bijmolt noodzakelijk om gecertificeerd te worden. ‘Om te zorgen dat zij ook hun producten aan ons gaan leveren in bulk, moeten we een FSSC22000-certificering behalen voor ons nieuwe warenhuis. Als we dit certificaat hebben behaald, kunnen we ook favoriete merkproducten in onze herbruikbare potten aanbieden.’

Start van crowdfunding

Om alle plannen te kunnen realiseren is kapitaal nodig. Hiervoor richt de start-up zich op crowdfunding via platform Crowd about now. In totaal wil Pieter Pot minimaal €150.000 vergaren, met een maximum van €300.000. Donderdag 7 november is de actie officieel gestart, al was die onder de radar in alle stilte al enige tijd bezig. Vooral klanten en mensen op de wachtlijst maakten al gebruik van de mogelijkheid om te investeren. Aan de vooravond van het live gaan van de actie was door 105 investeerders al ruim €82.000 ingelegd, een gemiddeld bedrag van €788. Door de actie eerst onder de radar te houden, hoopt Pieter Pot meer investeerders over de streep te trekken. ‘Die zien nu dat er al flink is geïnvesteerd, waardoor het aantrekkelijker wordt om mee te doen’, zegt Bijmolt. Op 24 december eindigt de crowdfunding. ‘Dan weten we of we een goede kerst hebben of niet’, grapt hij.

Mensen met een kleinere portemonnee kunnen zich vanaf €40 met een startpakket of startbon verzekeren van een startplek om vanaf april 2020 de wekelijkse boodschappen te bestellen. Met een startpakket krijgt de klant een pakket vol met verpakkingsvrije etenswaren. De startbon is een waardebon die vrij te besteden is in de winkel.

Voor de lening kan men investeren vanaf €250. Het geïnvesteerde bedrag wordt vervolgens binnen vier jaar terugbetaald met een rendement van 3,5 procent. Het eerste jaar wordt niets terugbetaald, zodat Pieter Pot financieel de ruimte heeft om te kunnen groeien. De rente bouwt dat jaar uiteraard al wel op. Afhankelijk van het ingelegde bedrag zijn er verschillende beloningen, variërend van Pieter Pot-keukenschorten tot gepersonaliseerde potten.

Met €150.000 kan Pieter Pot het nieuwe warenhuis inrichten, machines aanschaffen voor de uitbreiding van de productiecapaciteit en extra potten en kratten aanschaffen. Als het bedrag hoger wordt, dan wordt naast het behalen van het certificaat en een verdere uitbreiding van de productieruimte ingezet op het ontwikkelen van een app voor op de telefoon.

Van start-up naar volgende fase

Met de crowdfunding gaat Pieter Pot al een volgende fase in, terwijl de onderneming nog niet eens een jaar geleden werd gestart, toen nog onder de naam PuurBezorgd. Bijmolt en Schoemaker, beiden afgestudeerd aan de Technische Universiteit van Delft, bedachten samen het concept voor het bedrijf. ‘Wij zagen het probleem dat de doorsnee Nederlander graag zonder verpakkingen zou willen leven, maar moeite heeft om dit op een gemakkelijke manier te realiseren. Het is onze persoonlijke missie geworden om dit probleem op te lossen. Wij willen milieuvriendelijkheid en gemak samenbrengen’, zegt Schoemaker. Eerdere initiatieven voor verpakkingsvrije winkels mislukten jammerlijk, wisten de twee, dus gingen ze het gesprek aan om te kijken waar het destijds was fout gegaan. Conclusie was dat het anders moest, geen fysieke winkel maar een onlineplatform. ‘Dat had nog niemand gedaan’, zegt Bijmolt. Overtuigd dat hun idee van een onlineconcept wel zou werken, besloten ze gewoon te beginnen. Begin 2019 vulden ze in hun zolderkamer de eerste weckpotten om die vervolgens met een bakfiets naar de eerste klanten te fietsen. Aanvankelijk vooral vrienden, maar al snel werd de klantenkring groter. Zeker toen er publiciteit kwam voor hun bedrijf ging het hard met de aanmeldingen. Inmiddels is het klantenbestand in Rotterdam flink gegroeid, is de zolderkamer ingeruild voor een keurig warenhuis met honderden glazen potten en producten en is het team versterkt met Attila Turos, die eerder ervaring had opgedaan bij Loop, een Amerikaanse circulaire onlinesupermarkt.

‘Uiteindelijk willen we
zoveel mogelijk producten zonder verpakkingsafval
aanbieden, dus ook merkproducten’

Samen besloten ze de naam van hun onderneming te wijzigen. PuurBezorgd was een overblijfsel van een studentenproject. ‘De naam verwoordde zo letterlijk mogelijk wat we probeerden te testen in de markt. Het was niet de bedoeling deze naam aan te houden, aangezien uit ons consumentenonderzoek bleek dat deze naam voor sommigen enigszins activistisch overkwam. Ons doel is echter om een zo breed mogelijke consumentengroep aan te spreken, om hiermee een zo groot mogelijke impact te hebben’, aldus Schoemaker. Om tot een nieuwe naam te komen, is een aantal brainstormsessies uitgevoerd met ontwerpers, een copywriter en een bedrijf dat gespecialiseerd is in merknaamontwikkeling. Na honderden namen en vele selectierondes, kwam Pieter Pot duidelijk als winnaar naar voren. ‘Deze naam verbeeldt de luchtigheid die we willen uitstralen, de vrolijkheid en de personificatie van onze dienst. Wij geloven dat verpakkingsvrije boodschappen niet moeilijk of serieus hoeven te zijn. De naam hint natuurlijk naar de kinderserie ‘Pieter Post’. Het verband met ons concept zit hem in de bezorging, maar nu in potten.’