Schoonmaakmachines met komst robots begin van grote veranderingen

Hygiëne is op dit moment een hot item, zeker in retail. Waar in supermarkten steeds meer met verse producten wordt gewerkt, groeit de vraag naar data-driven schoonmaakmachines die zonder zorgen de meest grote oppervlakken hygiënisch reinigen. Met een range slimme schoonmaakmachines heeft ICE Benelux internationaal een naam hoog te houden. En nu gaat ICE nóg een stap verder.
Delen:
Rob Stokkel van ICE Benelux: ‘Schoonmaakrobots lossen veel problemen en tijd op.’

Noem schrobzuigmachines en veegzuigmachines en je zegt ICE Benelux. ICE is een afkorting van Intelligent Cleaning Equipment en biedt een breed gamma schoonmaakmachines voor gebruik in retail, horeca, gezondheidszorg, scholen en industrie. Waar de machines van ICE ook worden ingezet, vloeren worden efficiënt, effectief en veilig gereinigd. Het geheim van de machines zit ‘m in de kwaliteit en de techniek. Zo maakt het bedrijf gebruik van zogenaamde ‘slimme’ schoonmaakmachines. ‘Onze machines zijn slim omdat ze zijn uitgerust met lithium-ion batterijen en connected technologie’, zegt sales & marketing director Rob Stokkel.

‘Daarnaast produceren de machines alle mogelijke gebruiksinformatie die inzichtelijk is via de i-Synergy-App. Deze geeft gedetailleerde informatie over de locatie, de gebruiker, oplaad- en werktijden. Hoe lang en door wie is er die dag mee gewerkt, hoeveel vierkante meter is er door de machine gereinigd en werkten alle functies goed? Alle elektrische componenten worden hierbij op afstand gemonitord. Informatie waardoor elk reinigingsproces bijzonder rendabel kan worden uitgevoerd’, aldus Stokkel.

De robot automatiseert het repeterende en lichamelijk meest zware schoonmaakwerk.
De robot automatiseert het repeterende en lichamelijk meest zware schoonmaakwerk.

Slimme oplossingen

In talloze bedrijven en zeker de supermarkt waar steeds meer met verse producten wordt gewerkt, is het belangrijk vloeren en bedrijfsruimten goed schoon te houden. ‘De lat voor veilig en zo efficiënt mogelijk schoonmaken in alle belangrijke ruimtes wordt met het jaar hoger gelegd’, zegt Stokkel.

‘Dit vraagt om oplossingen op maat. Afgelopen jaar hebben we in opdracht van Hoogvliet 71 supermarkten full service uitgerust met de meest slimme ICE-schoonmaakmachines. Maar dat niet alleen, Hoogvliet wil alles op het gebied van hygiëne binnen het bedrijf monitoren. Daarom zijn nu ook alle dispensers in de winkels uitgerust met slimme techniek.

Op alle afdelingen worden de dispensers die daar aanwezig zijn geregistreerd en in de gaten gehouden. Dit doen wij in nauwe samenwerking met onze partner Groveko. Samen maken we het mogelijk om de winkelhygiëne nóg beter, gemakkelijker, overzichtelijker en rendementsvoller te laten zijn. Let wel: nu kan men op afstand zien hoe het met de hygiëne op de winkelvloer is op basis van féiten. Dat is uniek. Iedereen doet deeltjes in een dergelijk traject, maar alles monitoren en intensief begeleiden zoals wij dat doen, doet niemand’, aldus Stokkel.

Nieuwe stap

Na vooral in Azië en de VS een grote naam te hebben opgebouwd in de industriële markt, richt ICE zich in de Benelux voornamelijk op de professionele schoonmaak en de supermarkt- en retailbranche. Een markt met grote kansen, zeker voor ICE die zich nadrukkelijk van andere aanbieders wil onderscheiden. Reden voor een volgende stap. ‘We gaan naar een volgende dimensie’, lacht Stokkel, ‘we gaan de schoonmaakbranche namelijk robotiseren! We lanceren met ICE Robotics twee schoonmaakrobots. Deze robots automatiseren de dagelijks repeterende vloerreinigingswerkzaamheden. Ze zijn zeer adaptief aan een dagelijks wijzigende omgeving zoals bij supermarkten vaak het geval is.’

We gaan naar een volgende dimensie, we gaan de schoonmaakbranche namelijk robotiseren

Kunstmatige intelligentie zorgt voor de feilloze reinigingsgang. Deze schoonmaakrobots zijn door Brain Corp geladen met sensoren, camera’s, 4G LTE-connectiviteit en algoritmen. Hiermee kan hij zijn route door een winkel leren, terwijl dozen, mensen en andere obstakels die onderweg opduiken worden vermeden.’

Emma en Whiz

De Emma is interessant voor winkels van 1.500 tot 5.000 vierkante meter, voor foodservice en dc’s’, aldus Stokkel. Om aan iedereen te laten zien wat de Whiz en Emma voor robots zijn en wat ICE op schoonmaakgebied in huis heeft, verhuist ICE komend voorjaar naar Hoofddorp. Stokkel: ‘We openen daar ICE Robotics Europe. Dat bestaat uit het nieuwe hoofdkantoor van ICE en biedt een 12.000 vierkante meter groot  distributie-/experiencecenter waar we machines ter plekke live kunnen demonstreren in nagebootste omgevingen zoals een supermarkt, een ziekenhuisomgeving of restaurant.’

Taken verlegd

Bang voor reacties dat de komst van de robots personeel in de schoonmaakbranche hun baan kost, is Stokkel niet. ‘Integendeel, een robot ‘automatiseert’ juist het repeterende en lichamelijk meest zware schoonmaakwerk zoals stofzuigen en dweilen. Als de robot dat werk uit handen neemt, blijven er productieve uren over voor andere schoonmaaktaken of hospitality. Taken worden verlegd en personeel krijgt meer tijd voor belangrijker werk. Het wordt dus plus plus. Robots lossen veel problemen en tijd op’, aldus Stokkel volgens wie de robots zijn uitgerust met de nieuwste techniek.

‘De robot kan zelfstandig rondrijden en alles wordt met data gestuurd en gemonitord. Ook wordt hij full service verhuurd. Gaat ie onverhoopt stuk, dan repareren wij ‘m of ruilen hem binnen twaalf uur om.’

Innovator in de markt

Met de stap naar robotisering van schoonmaakmachines onderstreept ICE haar rol van innovator in de markt.

‘We willen onderscheidend zijn, geen ‘me-too’, maar innovatieve producten brengen die nog niet op de markt zijn. Dat stelt ons in staat op maat in te spelen op de markt die verandert en  dat we de kansen die er zijn optimaal kunnen benutten.’

Dit artikel is gesponsord door ICE Benelux