Jumbo's durfproject bewijst eigen gelijk

Reguliere Jumbo-winkels hebben profijt van een Foodmarkt in de buurt. Dat had zes, zeven jaar geleden lang niet iedereen voorspeld.
Delen:
2012: Bredase Jumbo Foodmarkt in aanbouw. Foto: Peter Roek

Herman te Pas
Herman te Pas is redacteur bij Distrifood en Foodmagazine.

Vol trots paradeerde Frits van Eerd woensdag 19 juni op de winkelvloer van de splinternieuwe Foodmarkt in Leidschendam. Niet alleen vanwege de opening van de inmiddels zevende Foodmarkt, maar ook omdat de in omvang grootste Jumbo-formule een positief effect heeft op de rest van het winkelbestand. Wat blijkt: een Jumbo-winkel die in zijn marktgebied concurreert met een Foodmarkt, ziet zijn omzet juist stijgen vanwege de aanwezigheid van die Foodmarkt. ‘Alle Jumbo-winkels in het marktgebied van een Foodmarkt groeien in omzet. En dan heb ik het ook echt over alle winkels, geen uitzondering’, aldus de Jumbo-ceo.

Sceptici verslagen

Daarmee lijkt het bewijs geleverd dat Jumbo een risico heeft genomen dat goed heeft uitgepakt. En ook dat ze in Veghel weten wat ondernemen is. Immers sceptici genoeg toen het familiebedrijf jaren geleden aankondigde zijn eigen versie van een XL-supermarkt te openen in Breda. Dit naar voorbeeld van winkels van retailgiganten in Canada en de Verenigde Staten.

Foodmagazine, zustertitel van Distrifood, noteerde in het nummer van februari 2012 de mening van een groot aantal (food)experts en mensen uit het marktgebied over de toekomstige Jumbo-gigant. Met als titel: Amerikaanse droom of Brabantse nachtmerrie? Een deel van de sprekers voorspelde het laatste. ‘Ik moet nog maar zien of ze het gaan halen. Het zit al vol in Breda. De Nederlandse consument zit ook niet te wachten op zo’n megawinkel. Een winkel moet voor de Hollandse klant nog net overzichtelijk zijn. Funshoppen bestaat hier niet. Albert Heijn stopt niet voor niets met het uitdijen van de XL’s. Dat is een teken aan de wand’, zei een van de kenners in 2012.

Kannibalisatie

Ook zou de Foodmarkt een kannibaliserend effect hebben op nabijgelegen Jumbo-winkels en een gevaar zijn voor de ontwikkeling van andere retailers. ‘Diverse rapporten hebben aangetoond dat de Jumbo onevenredig veel schade toebrengt’, zei een woordvoerder van het Retailplatform Breda in aanloop naar de opening van de Foodmarkt in maart 2013.

Colette Cloosterman geloofde daar toen al weinig van: ‘De winkels in Breda hebben bewezen dat ze bestaansrecht hebben. Er zal natuurlijk altijd iets afvloeien naar deze winkel. Maar we denken dat de Foodmarkt met name aanvullend zal werken’, aldus Jumbo’s cco begin 2013 in Distrifood.

Blij

Wat volgde was een periode van geruchten en nieuwe openingen. Jumbo begon met Foodmarkten in Amsterdam en thuisbasis Veghel. Twee vestigingen waarvan velen, en niet alleen insiders, dachten: Dat wordt nooit wat. Jumbo heeft het echter aangedurfd en menig Jumbo-winkelier is daar, volgens Frits van Eerd, nu maar wat blij mee.