In 2009 brak de economische crisis los, die de hele detailhandel hard raakte en ook invloed had op de verkopen van de supermarkten. De sector deed het in het tweede kwartaal van 2018 ook beter dan de totale detailhandelssector, al had deze met een omzetstijging van 4,1 procent ook een uitstekende periode van drie maanden. In de non-foodsector steeg de omzet met 2,5 procent. Vooral doe-het-zelfzaken, meubelwinkels en drogisterijen verkochten meer. Elektronicawinkels zagen de omzet dalen, maar vooral speelgoedwinkels kregen klappen. Daar daalden de verkopen met 13 procent.
Speciaalzaken zagen omzet juist dalen
De omzetgroei van de supermarkten ging mogelijk ten koste van de speciaalzaken. Waar de supermarkten dus een meer dan uitstekend kwartaal doormaakten, gold dat niet voor de slagers, bakkers, groentespeciaalzaken, slijters en andere gespecialiseerde foodverkopers. Zij zagen hun omzet zelfs met 0,1 procent afnemen. De online detailhandel kende opnieuw een kwartaal van stevige groei. De omzet van webwinkels nam volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek met 18,7 procent toe.
Eén op zeven supermarkten kampt met personeelstekort
Winkels beginnen wel steeds meer last te krijgen van personeelstekorten. Zo kan een op de zeven supermarkten en warenhuizen niet genoeg personeel vinden. Bij webwinkels kampt 18 procent met een personeelstekort, van de marktverkopers heeft 5 procent daarmee te kampen.
Lees ook: Omzet supers stijgt 3,3 procent in juni