De omzetstijging van 39 procent naar 52,89 miljard dollar valt iets lager uit dan verwacht, meldt The Guardian. De winst is hoger dan verwacht gestegen: 1,286 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2017. Ook in februari berichtte Distrifood over succescijfers. Amazon zag toen een verdubbeling in winst.
Amazon verbetert marges in Europa en Japan
Internationaal gezien ziet Amazon ook verliezen, vooral op operationeel vlak. Het gaat om 494 miljoen dollar. Wel zegt Amazon dat de marges in Europa en Japan zijn verbeterd.
Non-retail winstgevender dan retail
Amazon heeft de bedrijfsactiviteiten enorm uitgebreid, bijvoorbeeld met Amazon Prime en de overname van Whole Foods Markets. Prime kan overigens gezien worden als kostenpost: in het afgelopen kwartaal koste dit Amazon 3,4 miljard dollar. Dit is 57 procent meer dan hetzelfde kwartaal in 2017. Volgens het bedrijf is de recordwinst meer aan non-retail dan aan retail te danken. Financieel topman Brian Olsavsky zegt dat het succes vooral aan Amazon Web Services (AWS) te danken is, hun cloudcomputing-afdeling. Daarnaast wordt goede reclame genoemd als succesfactor.
Amazon op jacht naar biljoen
The Guardian meldt dat ook de aandelen stijgen in waarde. Sinds het begin van dit jaar is de waarde met meer dan 50 procent gestegen en gisteren zag de krant een stijging van meer dan 3 procent. Amazon is inmiddels 877 miljard dollar waard en is in race met Apple en Alphabet wie als eerste de biljoen aantikt.