Sponsored content door Zijerveld
“De totale kaasmarkt is momenteel redelijk vlak, terwijl daarin met name de kwaliteit en herkomst van kazen door de consument meer worden gewaardeerd. Dat zagen we in de voorgaande perioden al wel, maar vooral het afgelopen jaar is dat versterkt”, stelt Jan van Popering, Market Unit Manager Retail bij Zijerveld. “In onze strategie van de afgelopen drie jaar hebben we ‘lokaal’ en ‘herkomst’ ook als een van de groeidrijvers aangemerkt.”
Bram Hulsebosch, E-commerce Manager: “Voor de komende drie jaar zien we die twee dan ook nadrukkelijk een grotere rol spelen in de nieuwe categoriestrategie. De verssegmenten met een rijk verhaal en een authentiek karakter, zoals boerenkaas en Noord-Hollandse Gouda, vormen de groepen waar de groei vandaan gaat komen. Het gaat om het lokale, het pure en om de transparantie in de keten. Die groei zet alleen maar door.”
De consument is daarnaast in algemene zin gericht op gezondheid, en bewust leven. Kaas staat daarbij in de Schijf van Vijf, weliswaar het met mate, en dat is direct gekoppeld aan de brede opname door de retail van de 35+ Noord-Hollandse Gouda. Van Popering: “Daarnaast is de consument op zoek naar invulling voor andere gebruiksmomenten: de borrel en snacking zijn twee belangrijke groeidrijvers in kaas. Voor de borrel zoekt hij verleiding in buitenlandse kaas, maar ook in een topkwaliteit oude kaas als de Rotterdamsche Oude. En snacking voor het eten van een stukje kaas tussen de maaltijden door.”
Nieuwe strategie: optimalisatie online
Voor de komende drie jaar heeft Zijerveld de categoriestrategie geupdate. In de tweede helft van 2018 wil Zijerveld die visie gaan delen met de retail. Van Popering: “We willen dat gaan combineren met een nieuwe online-strategie, waarbij die parallel gaat lopen aan de offline-strategie. We zien dat shoppers online hun boodschappen op een andere manier kiezen. Dat vraagt om een extra aanvulling op de strategie.”
Hulsebosch: “Voor onze klanten, die naast winkels ook een online-kanaal hebben, delen we onze inzichten in het online-shoppergedrag. Door voor onze klanten alle gedragsregels op papier te zetten kunnen we samen met onze klanten de online kaascategorie gaan optimaliseren. Het versaandeel ligt online een stuk lager dan in de winkel. De centrale vraag is: hoe gaan we de consument online meer naar vers trekken?”
De afgelopen jaren heeft Zijerveld bij klanten een groei in het kaas vers aandeel gerealiseerd. Van Popering: “De verhouding die we offline zien tussen vers en voorverpakt, willen we ook online gaan bereiken, dat zal de drijver in de nieuwe strategie zijn.”
Hulsebosch: “We kijken daarbij naar verschillende blokken. We gaan het benchen met de beslisboom in de winkel. Veel retailers zetten een foto van een stuk kaas op hun webshop. Maar de hele communicatieslag die ze aan versbeleving in de winkel hanteren, slaan ze online over. Daar is veel verbetering mogelijk. Ook in de prijsstelling van verpakt en vers ontbreekt iets: het prijsverschil wordt online niet uitgelegd, terwijl de herkomst, kwaliteit, de smaak en de keurmerken dat prijsverschil wel kunnen verklaren. En ook de activatie en de navigatie kunnen we online veel beter aanpakken, zoals we dat in de winkels vaak al wel goed doen. Het gaat dus om een totale online schapoptimalisatie, met ons e-commerce-team.”
“Het gaat erom de consument zo goed mogelijk van dienst te zijn; met gemak, inspiratie en advies. Zo maken we online de wereld van kaas veel toegankelijker en veel leuker, met bijvoorbeeld zelf samen te stellen kaasplanken. En we kunnen de consument nieuwe kazen laten ontdekken, op de wijze die we nu al hanteren op ons platform Kaas.nl. Op basis van smaakvoorkeuren van de consument kunnen we adviezen geven over kazen die daar perfect bij passen. De learnings die we daaruit halen zullen we ook in de online strategie gaan inzetten.”