Sponsored content van Tomra
Terwijl we de kantoorruimte van de Jumbo-supermarkt in Oldenzaal betreden valt ons oog op de scheidsrechteruniformen aan de wand. Björn Kuipers is een Nederlandse voetbalscheidsrechter en ondernemer. Hij fluit wedstrijden in onder andere de Eredivisie en in Europese competities. Samen met zijn vrouw runt hij een Jumbo-supermarkt in zijn woonplaats Oldenzaal.
“Als supermarkt blijven we graag altijd up-to-date", vertelt Kuipers. “We verbouwen de winkel altijd binnen een jaar of zes, omdat er in die periode al zoveel ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Dat geldt natuurlijk ook voor de emballage. In de afgelopen jaren zijn PET-flessen steeds dunner geworden. Als ze leeg zijn, vallen ze sneller om op de flessentafel wat tot een tijdelijke storing van de automaat leidt. Om dat op te lossen hebben we geïnvesteerd in een flessenlift”.
Gemak voor de klant
Investeringen moeten volgens Kuipers gericht zijn op gemak. “Want, gemak voor de klant, resulteert in een blije klant”, redeneert hij. “Emballage is voor veel klanten een wekelijks terugkerende handeling. Daarom moet je die ervaring zo eenvoudig mogelijk maken en voorkomen dat klanten staan te wachten”. Nu er in de Oldenzaalse Jumbo een flessenlift geïnstalleerd is, worden PET-flessen direct uitgesorteerd en belanden automatisch in een big bag. Voor de klant leidt dit tot minder wachttijden als gevolg van storingen of een volle flessentafel. “Ik vind dat alles wat je aanschaft in de winkel ten goede moeten komen aan het gemak van de klant. Klanttevredenheid is natuurlijk meer dan de emballage-automaat, maar het maakt er wel degelijk deel van uit”.
Taakverrijking
Naast het gemak voor de klant was er nog een belangrijke reden voor de aanschaf van de flessenlift: er treedt een substantiële urenbesparing op. “Storingen door omgevallen flessen komen niet meer voor, we zijn minder tijd kwijt aan het schoonmaken van de installatie en PET-flessen hoeven niet meer handmatig gesorteerd te worden. Het ging ons niet om een besparing op loonkosten, maar we wilden wél zorgen voor taakverrijking en een betere taakverdeling”, licht Kuipers toe. “We hebben al jarenlang een vaste jongen in dienst voor de emballage. Door de komst van de flessenlift is hij hier veel minder tijd aan kwijt. We hebben zijn takenpakket kunnen uitbreiden, waardoor hij meer afwisseling en meer plezier in zijn werk heeft. Dat is super toch!”, zegt Kuipers glimlachend.
Flessenlift aanrader
Wanneer we Björn Kuipers vragen of hij de flessenlift zou aanraden aan andere ondernemers heeft hij zijn antwoord snel klaar: “Als de ruimte er is, zou ik hem zeker aanschaffen. De lift zorgt voor verbetering van de automaatprestatie, een hogere medewerkerstevredenheid en gemak voor je klant. Dat zegt genoeg, lijkt me”.
Wat is een flessenlift?
Een flessenlift is een oplossing achter de emballage-automaat die PET-flessen automatisch sorteert en in een big bag laat belanden. Hiermee wordt ruimte op de flessentafel bespaard en het omvallen van lege flessen voorkomen. De automaat telt de ingenomen flessen, waardoor altijd het juiste aantal in de big bag belandt. Optioneel kan er een volmelder worden geplaatst, die een melding geeft wanneer de big bag vervangen dient te worden.
Onderzoeksbureau ‘Jurjen de Vries’ deed onderzoek naar TOMRA's flessenlift en concludeerde dat de inzet van een flessenlift leidt tot een besparing op arbeidsuren van gemiddeld 18%. De belangrijkste kwalitatieve voordelen die zij noemden zijn als volgt:
Klant:
- Ervaart een vlekkeloos innameproces
- Geen wachttijd als gevolg van storingen door omgevallen flessen
Medewerker:
- Wordt minder in zijn werk gestoord
- Kan sorteerwerk gepland uitvoeren
Bedrijf:
- Verhoogde klanttevredenheid
- Verhoogde medewerkerstevredenheid
- Verhoogde arbeidsproductiviteit