Jumbo-ondernemer en scheidsrechter Björn Kuipers scoort flessenlift

Jumbo-ondernemer en scheidsrechter Björn Kuipers scoort flessenlift

Supermarktondernemer en voetbalscheidsrechter Björn Kuipers combineert zijn beroepen op het hoogste niveau. Als 'Beste Jumbo van Nederland' wilde Kuipers zijn Tomra-installatie uitbreiden met een flessenlift.

Sponsored content van Tomra

Terwijl we de kantoorruimte van de Jumbo-supermarkt in Oldenzaal betreden valt ons oog op de scheidsrechteruniformen aan de wand. Björn Kuipers is een Nederlandse voetbalscheidsrechter  en ondernemer. Hij fluit wedstrijden in onder andere de Eredivisie en in Europese competities. Samen met zijn vrouw runt hij een Jumbo-supermarkt in zijn woonplaats Oldenzaal.

“Als supermarkt blijven we graag altijd up-to-date", vertelt Kuipers. “We verbouwen de winkel altijd binnen een jaar of zes, omdat er in die periode al zoveel ontwikkelingen hebben plaatsgevonden. Dat geldt natuurlijk ook voor de emballage. In de afgelopen jaren zijn PFlessenliftET-flessen steeds dunner geworden. Als ze leeg zijn, vallen ze sneller om op de flessentafel wat tot een tijdelijke storing van de automaat leidt. Om dat op te lossen hebben we geïnvesteerd in een flessenlift”.

Gemak voor de klant

Investeringen moeten volgens Kuipers gericht zijn op gemak. “Want, gemak voor de klant, resulteert in een blije klant”, redeneert hij. “Emballage is voor veel klanten een wekelijks terugkerende handeling. Daarom moet je die ervaring zo eenvoudig mogelijk maken en voorkomen dat klanten staan te wachten”. Nu er in de Oldenzaalse Jumbo een flessenlift geïnstalleerd is, worden PET-flessen direct uitgesorteerd en belanden automatisch in een big bag. Voor de klant leidt dit tot minder wachttijden als gevolg van storingen of een volle flessentafel. “Ik vind dat alles wat je aanschaft in de winkel ten goede moeten komen aan het gemak van de klant. Klanttevredenheid is natuurlijk meer dan de emballage-automaat, maar het maakt er wel degelijk deel van uit”.

TaaFlessenlift Bjorn Kuiperskverrijking 

Naast het gemak voor de klant was er nog een belangrijke reden voor de aanschaf van de flessenlift: er treedt een substantiële urenbesparing op. “Storingen door omgevallen flessen komen niet meer voor, we zijn minder tijd kwijt aan het schoonmaken van de installatie en PET-flessen hoeven niet meer handmatig gesorteerd te worden. Het ging ons niet om een besparing op loonkosten, maar we wilden wél zorgen voor taakverrijking en een betere taakverdeling”, licht Kuipers toe. “We hebben al jarenlang een vaste jongen in dienst voor de emballage. Door de komst van de flessenlift is hij hier veel minder tijd aan kwijt. We hebben zijn takenpakket kunnen uitbreiden, waardoor hij meer afwisseling en meer plezier in zijn werk heeft. Dat is super toch!”, zegt Kuipers glimlachend.

Flessenlift aanrader

Wanneer we Björn Kuipers vragen of hij de flessenlift zou aanraden aan andere ondernemers heeft hij zijn antwoord snel klaar: “Als de ruimte er is, zou ik hem zeker aanschaffen. De lift zorgt voor verbetering van de automaatprestatie, een hogere medewerkerstevredenheid en gemak voor je klant. Dat zegt genoeg, lijkt me”.

Wat is een flessenlift?

Een flessenlift is een oplossing achter de emballage-automaat die PET-flessen automatisch sorteert en in een big bag laat belanden. Hiermee wordt ruimte op de flessentafel bespaard en het omvallen van lege flessen voorkomen. De automaat telt de ingenomen flessen, waardoor altijd het juiste aantal in de big bag belandt. Optioneel kan er een volmelder worden geplaatst, die een melding geeft wanneer de big bag vervangen dient te worden.
Onderzoeksbureau ‘Jurjen de Vries’ deed onderzoek naar TOMRA's flessenlift en concludeerde dat de inzet van een flessenlift leidt tot een besparing op arbeidsuren van gemiddeld 18%. De belangrijkste kwalitatieve voordelen die zij noemden zijn als volgt:

Klant:
- Ervaart een vlekkeloos innameproces
- Geen wachttijd als gevolg van storingen door omgevallen flessen

Medewerker:
- Wordt minder in zijn werk gestoord
- Kan sorteerwerk gepland uitvoeren

Bedrijf:
- Verhoogde klanttevredenheid
- Verhoogde medewerkerstevredenheid
- Verhoogde arbeidsproductiviteit

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Kola met een K pakt de aandacht in het craft soda schap

Hoe verover je als relatief nieuw merk je plekje in het boodschappenmandje? Natuurlijk met een onderscheidende smaak, maar ook met een unieke uitstraling en een aansprekend verhaal. Fritz-kola heeft de ingrediënten in huis om de bewuste consument van deze tijd voor zich te winnen en daar kunnen supermarkten van profiteren.

'Food hacks' goed voor portemonnee en milieu

'Food hacks' goed voor portemonnee en milieu

De stijgende energieprijzen en torenhoge inflatie dwingen de Nederlandse consumenten om slimmer en goedkoper te leven. Hoewel de algemene inflatie lijkt te stabiliseren, blijven de prijzen voor dagelijkse boodschappen toenemen. Zo werden in juli 2024 onze dagelijkse boodschappen 5,4% duurder. In augustus 2024 kwam de voedselinflatie uit op 5,6%, opnieuw duidelijk hoger dan de totale inflatie. Sinds 2022 maken de prijzen van onze voedingsmiddelen al een sterke groei door, met een gemiddelde stijging van ongeveer 27%.

Jeroen Hillen, directeur van Statiegeld Nederland. Foto: Distrifood

Statiegeldregisseur: Haal druk bij supermarkten weg

Statiegeld Nederland wil supermarkten ontlasten om het wettelijke inzamelpercentage van 90 procent te halen. Zo kunnen ondernemers eenvoudig een bulkmachine krijgen, zegt directeur Jeroen Hillen in gesprek met Distrifood.

Statiegeldmachine bij AH XL in Utrecht. Foto: Distrifood

Hema en Action willen supers niet helpen met inname statiegeld

Supermarkten hoeven niet op steun van andere verkooppunten te rekenen met de inzameling van statiegeld. Partijen als Hema en Action willen niet dat zij verplicht worden om de verpakkingen in te nemen.