Fruit Fly Ninja geeft omzetboost en blije klanten

Fruit Fly Ninja geeft omzetboost en blije klanten

Supermarkten en winkeliers zijn laaiend enthousiast over de fruitvliegjesval van Fruit Fly Ninja. Dit snelgroeiende Nederlandse product gaat als warme broodjes over de toonbank. Eindelijk kunt u uw klanten een oplossing bieden tegen fruitvliegjes die écht werkt. En met een bijzonder hoge marge.

Sponsored content door Fruit Fly Ninja

Fruit Fly Ninja levert fruitvliegjesvallen in de vorm van een klein flesje gevuld met een natuurlijke lokstof. Fruitvliegjes kruipen het flesje in en kunnen er niet meer uit. Met een eenvoudige sticker kunnen de kleine flesjes overal worden opgehangen. Jacco Dijkema, bedrijfsleider bij supermarktketen Jan Linders in Gennep, bestelde deze zomer een display met 60 flesjes Fruit Fly Ninja á €6,95 per stuk. “Die dingen waren binnen een week uitverkocht, dat was boven verwachting. Ik heb er geen verklaring voor, want we hebben het niet actief gepromoot.”
Martin Kroon, franchisenemer van een Spar filiaal in Noordbroek, weet wel waarom de valletjes van Fruit Fly Ninja als warme broodjes over de toonbank gaan. “Het product werkt gewoon goed. Wij hebben in ons filiaal een sinaasappelpers staan en ’s zomers word ik gek van alle fruitvliegjes. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niets hielp. Toen ik de Fruit Fly Ninja’s ophing was ik meteen van het probleem af.”
Hij bestelde een display voor de verkoop, die al snel was uitverkocht. “Diverse klanten kwamen terug met een opgestoken duim. De flesjes zijn redelijk aan de prijs, maar dat maakt niet uit als het een echt goed product is. Volgend jaar ga ik twee displays bestellen.”
“De verkoop in de supermarkten was boven verwachting,” zegt Olav van der Willik, CCO bij Fruit Fly Ninja. “We zien dat retailers zeer enthousiast zijn. De meesten willen in 2018 weer een display afnemen. We zijn volop bezig met de voorbereiding in samenwerking met onze distributeur Bunzl Retail & Industry.”

Succesvol bij Albert Heijn

Met een marge van 50% voor de winkelier is de Fruit Fly Ninja een aantrekkelijk non-food product voor supermarkten.
Maar liefst 25 Albert Heijn supermarkten probeerden deze zomer de Fruit Fly Ninja uit. “Met de marge zijn we heel blij,” zegt Martijn Vlastuin, manager van 5 Albert Heijn filialen. “Wat ik belangrijk vind is dat het geen ander product bijt. Bovendien is het niet iets dat mensen standaard op hun boodschappenlijstje zetten, dus voor ons is het extra omzet.”
Ook bij de Albert Heijn verkochten de Fruit Fly Ninja displays volledig uit. “Het product heeft ontzettend goed gelopen,” aldus Vlastuin. “Ik heb het in één Albert Heijn filiaal getest en dat was zo’n daverend succes dat ik het ook heb uitgerold in onze andere vier winkels. Wij verkochten eerder het bekende appeltje. Vergeleken daarmee is de Fruit Fly Ninja eenvoudiger in het gebruik. Je draait het dopje eraf, je plakt het ergens op en het werkt.”
De beslissing welke fruitvliegjesval er uiteindelijk in de schappen komt neemt Vlastuin samen met het hoger management. “Dat heeft ook te maken met waar we de meeste marge pakken en in welk bedrijf we het liefst investeren. Als ik eerlijk ben komt de Fruit Fly Ninja op al die vlakken als beste uit de bus.”
Ook over de prijs is Vlastuin positief. “Het is niet iets dat je al na een dag weggooit. Je kunt een flesje meerdere weken laten hangen. Als je een probleem hebt met fruitvliegjes, ben je gewoon superblij dat er een oplossing is die werkt.”
Bovendien zorgt de Fruit Fly Ninja ook voor tevreden klanten. “Dit is een product waar mijn klanten echt heel blij mee zijn,” zegt Martin Kroon van Spar Noordbroek. “Als ik dit niet in mijn assortiment zou hebben, gaan mijn klanten naar de drogist om zo’n valletje te kopen.”

Internationale groei

De Fruit Fly Ninja is een uitvinding van de Amsterdamse ondernemer Ferdinand van der Neut. Het geheim van het succes zit hem in het gebruiksgemak en de supersterke lokstof, waar fruitvliegjes massaal op afkomen. Samen met compagnon Olav van der Willik richtte hij een bedrijf op dat de Fruit Fly Ninja naar de markt brengt. En met succes.
Dit jaar tekende het merendeel van de Jumbo filialen in op een Fruit Fly Ninja display, die in de meeste winkels binnen de kortste keren was uitverkocht. Ook Sligro en Hanos namen het op in hun assortiment. En er waren veel onafhankelijke retailers waarmee succesvolle pilots werden uitgevoerd. Sommigen van hen besloten definitief over te stappen van hun huidige merk fruitvliegjesval naar de Fruit Fly Ninja.
Ook internationaal groeit het bedrijf hard. Het gerenommeerde Spaanse warenhuis El Corte Ingles heeft de flesjes in de schappen liggen. Daarnaast zijn er veelbelovende contacten met retailers uit Duitsland en Australië. “We zijn volop bezig met onze internationale groei op verschillende continenten,” zegt Olav van der Willik. “We moeten zelfs op de rem trappen om niet te snel te groeien.”
Het helpt dat de supermarkten zelf ook enthousiast zijn over het product. Veel ondernemers en retailers hebben in de winkel zelf flesjes Fruit Fly Ninja opgehangen. Er bestaat namelijk een speciale XL Pro Pack met 12 stuks voor eigen gebruik in de supermarkt. “Als je verse sinaasappelsap verkoopt zijn fruitvliegjes dodelijk voor je imago,” zegt Martin Kroon van Spar Noordbroek. “Met dank aan Fruit Fly Ninja kreeg ik het probleem onder controle. Ook de omzet van onze sinaasappelpers is verbeterd.”

Senior sales director Esther Tromp-Strijdveen met Caroline Bronkhorst, Head of customer development.

'Duurzaam groeien doe je samen'

Arla Foods is een door boeren gedragen coöperatie. Alles binnen het bedrijf ademt het streven naar duurzame groei door keteninnovatie. Van melkveehouder tot retailer en consument: Arla Foods betrekt ze allemaal in haar streven naar duurzamere producten tegen een eerlijke prijs. 'Zo verleggen we samen onze grenzen.'

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Label Rouge boerenkip: Rijke historie Franse delicatesse

Ontdek het verhaal achter de Label Rouge boerenkip : een iconische kip in de Franse gastronomie, bekend om haar intense smaken. In de schappen herken je de Label rouge producten aan de rode kleur van het logo op de verpakking. Dit logo wordt al 60 jaar officieel erkend en wint ook in de Nederlandse supermarkten steeds meer terrein. Maar wat maakt het nu zo een bijzonder product? We nemen je mee naar het verhaal achter de Label Rouge kip.

 Eigenaren Max Kranendijk en Martijn Canters: 'Momenteel zijn er in de retail ongeveer tien soepen, waarvan er enkele ook met de seizoenen wisselen.'

Oma's kan nog veel meer naast soep en maaltijden

Om ouderen en jongeren bij elkaar te brengen werd een soep-kook-dag georganiseerd. Uit het succes werd een merk opgezet waarmee de retail werd benaderd. Twee jaar later is het een van de succesvolste introducties uit 2022.

De plantaardige variant van Chocomel is gebaseerd op cashewnoot en erwt.

Chocomel Plant-Based: 'Smaak is het allerbelangrijkst'

Chocomel is de enige èchte. Een nieuwe plantaardige variant ligt dan ook direct onder een vergrootglas: lukt het de marktleider om met een topproduct te komen? Een goed product en een grootse activatie zorgden samen voor een blijvend succes. Een stayer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.