nieuws

Jumbo past blockchain toe voor tilapia

Vers 7886

Jumbo past blockchain toe voor tilapia

VEGHEL – Jumbo maakt de tilapiaketen inzichtelijk met behulp van blockchain.

Jumbo-klanten kunnen nu via een QR-code op de verpakking de reis volgen die tilapia aflegt, van de viskwekerij in Indonesië tot aan de winkel in Nederland. Hierbij worden alle stappen in het productieproces in beeld gebracht. Ook is de informatie van de Jumbo-tilapiaproducten te vinden op Jumbo.com.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave. Bron: Jumbo.

Jumbo: ‘Transparantie en verbeteringen’

De pilot met blockchain sluit volgens de supermarktketen aan bij de ambitie voor meer transparantie en verdere verbeteringen op het gebied van biodiversiteit, mensenrechten en dierenwelzijn. Samenwerkingspartner SIM Supply Chain verifieert aangeleverde data en auditrapporten over onder meer de salarissen in de landbouw. ‘Bij Jumbo vinden we het belangrijk om te weten met wie we zakendoen’, zegt Olaf de Boer, directeur commercie bij Jumbo. ‘Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de producten die we verkopen zijn geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu. En we merken dat klanten in toenemende mate willen weten waar hun eten vandaan komt. We hebben al veel inzicht in onze voedselketens door ons leverancierssysteem, keurmerkenbeleid en audits die we doen in risicovolle landen. Blockchain is een mooie toevoeging om de risico’s nog beter inzichtelijk te maken en zo nodig actie te ondernemen.’

Route van tilapia-kwekerij naar Jumbo-winkel

De consument kan nu dus de hele reis volgen in de blockchain – van kweekproces tot in de winkel. Na het kweekproces en de verwerking in Indonesië, worden de voorraden tilapiafilets diepgevroren verpakt en verscheept naar de Rotterdamse haven. Import en opslag in Nederland vindt plaats bij Seafood Connection te Urk. Vanuit Urk worden de diepvrieszakken aan Jumbo geleverd. Visverwerker Mayonna te Spakenburg ontdooit en verwerkt de versverpakte tilapiafilets op aanvraag van Jumbo. Jumbo verkoopt zowel diepgevroren als vers verpakte tilapiaproducten in zijn winkels.

‘Herkomst producten belangrijk’

Petra Weigl, general manager van producent Regal Springs Europe: ‘We weten dat consumenten het steeds belangrijker vinden om te weten waar hun eten vandaan komt. Met deze technologie wordt de werkwijze en herkomst van onze duurzaam geproduceerde tilapia transparant. We hopen hiermee bij te dragen aan het vertrouwen van Jumbo klanten in onze visproducten. En zijn dan ook trots op deze samenwerking.’

Blockchain

De blockchaintechnologie is ontwikkeld in samenwerking met SIM Supply Chain. Blockchaintechnologie maakt het mogelijk om real-time informatie te delen binnen de keten en met consumenten. Consumenten kunnen toegang tot deze informatie krijgen door de QR-code op de verpakking te scannen met een smartphone. In de blockchain verstrekken de ketenpartners specifieke informatie over bijvoorbeeld kwaliteit van het product, milieu-impact, arbeidsomstandigheden en mensenrechten. Zo wordt elke stap in het productie- en distributieproces inzichtelijk, komen risico’s op het gebied van mens, dier en milieu aan het licht en kunnen ketenpartners stappen zetten om die te voorkomen.

Plus, Albert Heijn, Coop

Jumbo is niet de eerste formule die blockchaintechnologie inzet om de herkomst van een product zichtbaar te maken. Plus gebruikt blockchain voor bananen, Albert Heijn voor eieren en Coop kreeg de primeur met het blootleggen van de keten van Verstegen-nootmuskaat. AH was hierbij de kartrekker. Al in september 2018 maakte de marktleider gebruik van blockchain. Dit was voor sinaasappelsap.

Food Formule Jaarboek

 

Reageer op dit artikel