nieuws

GfK Versrapport: Lidl blijft beste in agf

Vers 19496

GfK Versrapport: Lidl blijft beste in agf
Foto: Distrifood/Foodmagazine

HUIZEN – Lidl is door zijn klanten opnieuw gekozen tot de supermarkt met de hoogste waardering in agf. De discounter blijft qua rapportcijfer Nettorama net als vorig jaar nipt voor.

Lidl krijgt in het GfK Versrapport 2019 hetzelfde rapportcijfer als vorig jaar (7,61) en handhaaft zich daarmee als de hoogst gewaardeerde keten in agf. Hoofdredacteur Peter Garstenveld van Distrifood en Foodmagazine was samen met research directeur Joop Holla van GfK dinsdag in Huizen om het bij de winst behorende beeldje en oorkonde uit te reiken. Nettorama deed het opnieuw ook prima en blijft op minimale afstand (0,03) op de 2e plaats. Daarna is er een behoorlijk gat met Albert Heijn, dat weliswaar 3e blijft, maar wel met een iets lager rapportcijfer (van 7,39 naar 7,33).

Boni en Jan Linders blijven op vier en vijf

Verder weinig verschuivingen in de top-10 bij de versgroep groenten en fruit. Poiesz keert terug bij de beste tien formules en Deen verliest drie plaatsen. Ook de nummers 4 en 5 zijn dezelfde als vorig jaar, al dalen ook Boni en Jan Linders iets in waardering. Plus schuift een plaatsje op naar de 6e positie, terwijl Jumbo ondanks een identiek rapportcijfer (7,23) stijgt van 9 naar 7. Poiesz dringt de top-10 binnen en komt gelijk te staan met Jumbo op de 7e plaats (van 7,14 naar 7,23).


Zie hier hoe Joop Holla (GfK) tekst en uitleg geeft bij Lidl


Vomar weg bij beste tien, Lidl en Nettorama overal top in

Deen en Dekamarkt completeren de top-10. Vomar is zijn plek bij de beste tien kwijt. Op de deelaspecten delen Lidl en Nettorama alle eerste plaatsen. Lidl krijgt de hoogste rapportcijfers voor kwaliteit/versheid, ruime keuze en presentatie. Nettorama wint gouden plakken met lage prijzen, aantrekkelijke aanbiedingen en deskundigheid. Vooral dat laatste is opmerkelijk gezien de geschiedenis van Nettorama.

Trendbreuk bij totaalcijfer in agf

De algemene waardering voor agf in de Nederlandse supermarkten daalde iets. Waar consumenten het collectief vorig jaar nog met een 7,30 beloonden, komt dat cijfer nu uit op 7,28. Weliswaar een minimale daling, maar wel een opmerkelijke ontwikkeling.

Drie versgroepen in het GfK Versrapport

In het GfK Versrapport wordt gekeken naar de drie belangrijkste versgroepen in de supermarkt, groente en fruit, brood en vlees. Voor de drie versgroepen wordt een aparte ranglijst aangemaakt. Ten opzichte van vorige jaren is Emté niet langer opgenomen in het rapport, terwijl voor Spar te weinig waarnemingen waren om de formule op te kunnen nemen in het onderzoek.

2019 2018 Formule 2019 2018
1 1 Lidl 7,61 7,61
2 2 Nettorama 7,58 7,58
3 3 Albert Heijn 7,33 7,39
4 4 Boni 7,32 7,38
5 5 Jan Linders 7,31 7,34
6 7 Plus 7,27 7,28
7 9 Jumbo 7,23 7,23
7 11 Poiesz 7,23 7,14
9 6 Deen 7,18 7,33
10 11 Dekamarkt 7,16 7,14
Totaal 7,28 7,30

Foto: Distrifood/Foodmagazine

Lees meer over het GfK Versrapport:

Nettorama wint in vlees

Plus op 1 in brood

Reageer op dit artikel