nieuws

Grote introductie palmolievrije margarine komt

Vers 5067

Grote introductie palmolievrije margarine komt
Foto: Shutterstock

AMSTERDAM – Het nieuwe margarinemerk Flower Farm stroomt de komende maanden in bij de meeste supermarktketens. Dit merk wil Nederland massaal aan de palmolievrije margarine brengen.

Het Financieele Dagblad schrijft vanmorgen over het merk dat door voormalig eigenaar Marcel van Wing van reclamebureau Alfred samen met Koninklijke Smilde en Johma-directeur Eric Bras in de markt wordt gezet. ‘We dachten: wat als we op een leuke, rebelse wijze – op een Tony Chocolonely-manier – kijken naar een heel saaie en vervelende productcategorie?’, zo omschrijft Van Wing het ontstaansproces van het merk.

Duurzaamheid tegen competitieve prijs in schap

In de margarine van Flower Farm wordt sheaboter gebruikt als alternatief, een vet dat wordt gewonnen uit de noot van de Afrikaanse karitéboom. Van Wing: ‘Het probleem is dat shea zeven keer zo duur is als palmolie. Dat heeft een enorme impact op de kostprijs.’ De bedoeling is om de margarine voor €1,49 in het schap van de supermarkten te leggen, wat een stuk goedkoper is dan de huidige palmolievrije alternatieven. Daartoe neemt Van Wing genoegen met een lagere winst. ‘Als we te hoog gaan zitten met onze prijs, dan worden we een niche. We willen juist het duurzaamheidssegment uit het boutique-achtige halen.’

Gezin kan 30 vierkante meter oerwoud besparen

In de campagne rond het nieuwe merk – het is de bedoeling de komende jaren meer palmolievrije producten te lanceren – wil Flower Farm de nadruk leggen op wat mensen zelf kunnen doen om het kappen van regenwouden tegen te gaan. ‘In de campagne rond het merk zal het dan niet gaan over de ellende. De nadruk moet liggen op de oplossing. Als je met een gezin van vier personen een jaar lang kiest voor Flower Farm scheelt dat al 30 vierkante meter oerwoud’, aldus Van Wing.

 

Reageer op dit artikel