nieuws

Agf-verkoop Dirk daalt minder met nudging

Vers 8557

Agf-verkoop Dirk daalt minder met nudging
Dirk Leidschenveen tijdens onderzoeksperiode Ga-voor-kleurlab. Archieffoto: Liset van der Laan

ZOETERMEER – Nudging stimuleert de verkoop van groenten en fruit in de supermarkt. Dat is de conclusie die het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) trekt na onderzoek, hoewel de verkoop van groente en fruit in het testfiliaal daalde.

Tijdens de onderzoeksperiode, waarbij een Dirk-filiaal in Leidschenveen klanten extra stimuleerde om gezonde producten te kopen, daalde de verkoop van groente en fruit met 6,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Maar een andere Dirk-supermarkt, aangemerkt als controlewinkel, zag zijn verkoop van groente en fruit in diezelfde periode met 14 procent dalen. De onderzoekers concluderen uit dat verschil dat hun aanpak een positief effect heeft gehad.

Ga-voor-kleurlab en nudging

Voor het onderzoek is in het najaar van 2018 een Dirk-filiaal omgebouwd tot ‘Ga-voor-kleurlab’. In de winkel, uitgekozen vanwege zijn representatieve klantenprofiel, zijn nudges ingezet om de verkoop van groente en fruit te bevorderen.

Een nudge is een kleine aanpassing in de context die leidt tot een voorspelbare verandering in gedrag, gebaseerd op gedragswetenschappelijk onderzoek. Zo stonden groente en fruit centraal op vloerstickers bij binnenkomst van de supermarkt, werden bijpassende gezonde producten op schapkaartjes geplaatst en zijn zowel binnen als buiten de supermarkt extra groente- en fruitposters opgehangen. De verkoopcijfers van het testfiliaal in Leidschenveen zijn vergeleken met een ander Dirk-filiaal, de controlewinkel.

Het onderzoek is uitgevoerd door een team van onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam, Universiteit Uitrecht, Amsterdam UMC en het Voedingscentrum.

Daling

De verkoop van verse groenten en fruit daalde in Leidschenveen voorafgaand aan de nudging-test met 13,9 procent (voormeting, week 34 t/m 39 2018). Na de zes testweken is de daling sterker: -14,9 procent ten opzichte van 2017 (nameting, week 46 t/m 51 2018). De groente- en fruitverkoop in de controlewinkel stond in de voormeting op -18,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Bij de nameting is de daling iets afgezwakt: -16,8 procent. De onderzoekers kunnen aan de hand van dit onderzoek niet verklaren waarom beide Dirk-winkels in 2018 een daling laten zien.

Voormeting Onderzoeksperiode Nameting
Interventiesupermarkt -13,9% -6,6% -14,9%
Controlesupermarkt -18,1% -14,0% -16,8%

Tabel: Gemiddelde percentuele daling in de verkoop van verse groenten en fruit (in kilogram/100 transacties) t.o.v. 2017.

 

‘Nudging niet combineren met prijspromoties’

Het NAGF pleit ervoor dat andere supermarkten ook aan de slag gaan met nudging om de verkoop van groente en fruit gedurende een langere periode te stimuleren. ‘Daarbij is het belangrijk dat de nudges niet worden gecombineerd met prijspromoties, omdat het effect van prijs dan misschien een rol speelt’, aldus het samenwerkingsverband van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in het onderzoeksrapport.

Nudging Symposium

De onderzoeksresultaten zijn dinsdagmiddag gedeeld tijdens het Nudging Symposium van het NAGF. Arie van Doesburg, senior unitmanager bij Detailresult, was daarbij aanwezig: ‘Wij streven ernaar de gezonde keuze in de supermarkt zoveel mogelijk te stimuleren en zijn achter de schermen volop bezig met manieren om deze boodschap over te brengen. Het gebruik van nudges is dus ook voor ons een heel waardevol experiment.’

Uit het onderzoek blijkt dat individuele nudges geen aantoonbaar effect hebben op de verkoop van gezonde producten. Er is een combinatie van nudges nodig om koopgedrag in de supermarkt te beïnvloeden. Bovendien moeten ze om de drie weken vervangen worden, omdat daarna het effect lijkt af te vlakken.

NAGF: ‘Concrete handvatten voor supermarkten’

Karin Bemelmans namens het NAGF: ‘In het preventieakkoord hebben supermarkten afgesproken te streven naar een jaarlijkse consumptiegroei van producten uit de Schijf van Vijf en consumenten te verleiden deze producten te kopen. Met het Ga-voor-kleurlab bieden wij de supermarkten concrete handvatten om dat te doen.’

Reageer op dit artikel