nieuws

Aldi en Lidl stuwen groei maaltijdsalades

Vers 5590

Aldi en Lidl stuwen groei maaltijdsalades
Foto: Koninklijke Vezet

ZALTBOMMEL – De markt voor maaltijdsalades groeit bij Aldi en Lidl  flink. Zowel in omzet als afzet scoren ze beter dan de andere ketens, hoewel ook die hard groeien in dit segment.

Dit blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau IRI op aanvraag van Distrifood. Uit de cijfers van IRI blijkt dat de markt voor maaltijdsalades inclusief Aldi en Lidl harder groeit dan de markt exclusief de twee discountformules. Het onderzoeksbureau heeft daarbij gekeken naar het verschil tussen 2015 en 2019 (MAT 17).

8 miljoen meer maaltijdsalades

Het onderzoek laat zien dat de  totale omzet van omzet van maaltijdsalades bij de Nederlandse supermarkten in die periode is gestegen met 34 procent en het volume met 27 procent. Terwijl in 2015 nog ruim 29 miljoen maaltijdsalades bij de gezamenlijke supermarkten over de kassabanden rolden, is dat nu gestegen naar ruim 37 miljoen. Als Aldi en Lidl niet meegenomen worden in de cijfers is de omzetplus 28 procent, terwijl het volume is gestegen met 21 procent.

Vooral salades met kip populairder

De groei bij Aldi en Lidl wordt het laatste jaar vooral gedreven door de maaltijdsalades met kip, terwijl tonijn bij beide ketens wat minder populair wordt. Kip is met name onder jongeren erg populair vanwege het hoge proteïnegehalte en verklaart mogelijk de stijgende populariteit. In omzet scoren bij Lidl Ceasarsalade, Kipreepjes en Garnalen het hoogst. Bij Aldi zijn dat Zalm, Kip en Garnalen.

Reageer op dit artikel