nieuws

Marktgroei vleesvervangers versnelt

Vers 1531

Marktgroei vleesvervangers versnelt
Bron: ABN Amro

AMSTERDAM – De omvang van de markt voor vleesvervangers wordt snel groter en groeit dit en komend jaar met 10 procent.

De afgelopen vijf jaar groeide de markt voor vleesvervangers jaarlijks gemiddeld met 4 procent. In de komende jaren versnelt die groei naar 10 procent per jaar. Dat voorspelt ABN Amro op basis van eigen onderzoek. Vorig jaar werd €97,6 miljoen aan vleesvervangers in Nederland verkocht. Dit jaar wordt dat ruim €107 miljoen en volgend jaar €118 miljoen.

Innovatie motor achter groei

De groei wordt volgens ABN Amro aangejaagd door innovatie. In 2016 haalden 32 innovaties de schappen, in 2017 waren dat er 69 en vorig jaar 97. Deze groeiversnelling is vooral het gevolg van de komst van nieuwe spelers. Naast kleine nichespelers richten nu ook grote voedings- en vleesproducenten zich op het aanbieden van vleesvervangers. Zo komt steeds meer geld voor innovatie vrij, stijgt het aanbod in de schappen en krijgt de consument steeds meer keuze.

Bron: ABN Amro

Smaakbeleving

De producenten werken hard aan de smaakbeleving en aan de structuur om echt vlees zo goed mogelijk na te bootsen. Ze laten zich hierbij vaak inspireren door bestaande vleesconcepten, zoals pulled chicken. Ook zetten zij in op hybride vleesvarianten, zoals burgers die deels uit vlees en deels uit oesterzwammen bestaan of gehaktballen die naast gehakt ook plantaardige vulling hebben, zoals rijst. Deze producten zijn vooral bedoeld om de groeiende groep consumenten flexitariërs te verleiden.

Duurzaamheid als aanjager

De verkopen van vleesvervangers zitten niet alleen in de lift door het bredere aanbod, de hogere kwaliteit en de grotere bekendheid van het product, ook de toenemende aandacht voor duurzaamheid is een aanjager van groei. Zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO dat consumenten die duurzamer willen leven ook zeker naar hun voeding kijken. Maar liefst één op de drie consumenten geeft aan duurzamer te willen eten. Bijna 60 procent zegt bewust op de vleesconsumptie te letten en drie op de vijf mensen kiezen ervoor enkele dagen van de week bewust geen vlees eten.

Markt voor vleesvervangers nog klein

Ondanks de groei en de toetreding van grote voedselbedrijven is de markt voor vleesvervangers nog klein ten opzichte van vlees. Zo gaf een gemiddeld Nederlands huishouden in 2018 ongeveer €13 uit aan vleesvervangers en bijvoorbeeld €224 aan bewerkt vlees. Zweden zijn koplopers met een besteding aan vleesvervangers van €15,50 per huishouden. Noren sluiten de rij met circa €3,80. Zij geven met €604 juist het meeste uit aan vlees.

 

Reageer op dit artikel