nieuws

Greenyard zoekt meer partners zoals AH

Vers 2346

Greenyard zoekt meer partners zoals AH

SINT-KATELIJNE-WAVER – De Belgische agf-handelaar Greenyard zoekt de oplossing voor de financiële problemen in nauwere samenwerking met supermarkten. De bestaande alliantie met Bakker Barendrecht en Albert Heijn geldt daarbij als het voorbeeld.

Dat zegt Marc Zwaaneveld van Greenyard in een interview met Het Financieele Dagblad. ‘Ik verwacht dat als alle partijen in de keten samenwerken met langjarige contracten in plaats van dat hele opportunistische handjeklap in de dagelijkse handel zoals nu, er een absolute plus uitkomt. Voor de teler, de supermarkt en voor ons’, zo wordt de crisismanager van Greenyard geciteerd. De onderneming zit in grote nood door een enorme schuldenlast en oplopende verliezen.

Meer partnerovereenkomsten in de maak

Door het uitwisselen van verkoopdata en kassagegevens kunnen volgens hem grote voordelen worden behaald op het gebied van de omloopsnelheid van producten en het samen ontwikkelen van maaltijden en nieuwe producten waardoor alle betrokken partijen voordeel kunnen behalen. Voorbeeld is de al jarenlang lopende samenwerking met AH via de distributiecentra van Bakker Barendrecht. Recent werden soortgelijke overeenkomsten gesloten met de Belgische tak van Carrefour en het Britse Tesco. ‘Greenyard heeft meer van deze partnerovereenkomsten op dit moment in de maak.’

Groot verlies van beurswaarde Greenyard

Greenyard is een beursgenoteerde onderneming die afgelopen januari met een winstwaarschuwing kwam. Dat zorgde voor een enorm verlies van de beurswaarde. De onderneming doet voor ongeveer €1 miljard aan omzet in Nederland, voor het grootste deel bij Albert Heijn. Dat is een kwart van de concernomzet. Het bedrijf boekte in zes maanden tijd tot en met november een verlies van €113 miljoen.

Vrees marktmacht supermarkten is ‘oud denken’

Grootaandeelhouder Hein Deprez stelde eerder dat de problemen vooral het gevolg zijn van de prijzenslag tussen supermarkten in België en Duitsland. Dat past echter niet in de visie van Zwaaneveld, die werd aangesteld om het bedrijf weer op de goede weg te zetten. ‘Denken in termen van marktmacht is het oude denken’, zegt hij. Zwaaneveld ziet supermarkten als partners, niet als tegenstanders. ‘Dat is de kracht van het nieuwe denken. Deprez en ik zijn het erover eens dat de prijzenoorlog buiten ons staat. Sterke partnerships filteren een groot deel van die prijzenvolatiliteit weg.’

Reageer op dit artikel