nieuws

Laagblijvers Plus: lagere marge en omzet elders

Vers 3565

HOUTEN – De laagblijverscampagne van Plus zet druk op het agf-aandeel en de brutowinst op agf bij andere supermarktformules.

Laagblijvers Plus: lagere marge en omzet elders
Foto: Sander Koning

Dat blijkt uit cijfers van Marshoek. Plus verlaagde op 31 januari 49 agf-producten blijvend in prijs. Dit laagblijversoffensief heeft niet alleen effect op de marge bij Plus zelf, maar heeft ook effect op andere supermarkten. Die leveren, doordat ze prijzen verlaagden, 4,1 procent in op hun brutowinst (insturingsmarge) op agf in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de periodebenchmark van Marshoek die is samengesteld met omzetcijfers van franchisesupermarkten van AH, Jumbo, Coop, Spar en MCD, maar exclusief Plus.

Winstgevendheid van agf loopt terug

‘De strijd tussen de formules in agf zorgt ervoor dat de prijzen dalen en dat daardoor de winstgevendheid van agf terugloopt’, aldus retailconsultant Richard Kievit in een toelichting op de benchmark. Het lijkt er volgens hem op dat supers de prijsverlagingen vooralsnog voor hun eigen rekening nemen. ‘Ze worden niet een-op-een doorgevoerd in de inkoopprijzen.’ De 4,1 procent komt overigens overeen met een voorspelling die Plus deed over het effect van de prijsverlagingen. Plus gaat er ook vanuit 4 procent margeverlies te lijden in de productgroep agf, bleek vorige week uit een intern memo van de formule waarover Distrifood berichtte.

Brutomarge neemt 1,2 procent af

Kievit houdt een slag om de arm als het gaat om het effect op de totale brutomarge. ‘Die wordt door iedere supermarkt anders berekend en is lastiger te vergelijken. Door de bank genomen kun je zeggen dat die met zo’n 1,2 procentpunt afneemt, maar het is de vraag of dat alleen door lagere agf-prijzen wordt veroorzaakt.’

Totaalomzet agf staat ook onder druk

Door de lagere prijzen voor agf staat ook het aandeel van agf in de totaalomzet onder druk vergeleken met vorig jaar. Dat varieert, afhankelijk van de formule, tussen zo’n 9 en 13 procent. In week 5 bedroeg dat aandeel geïndexeerd 97,4, in week 6 werd het aandeel met 101,5 groter. Weken 6 en 7 laten met een index van 98,3 en 99,3 weer een lager aandeel van agf in de totaalomzet zien.

Ondernemerssupermarkten wel goed aan jaar begonnen

Ondanks deze lagere agf-prijzen zijn ondernemerssupermarkten 2019 nog steeds goed begonnen. Ze zagen zowel de klantenaantallen (+3,2%) als het bonbedrag (+1,6%) toenemen. Dat resulteerde in een omzetstijging van 4,2 procent. Als die geschoond wordt voor de verhoging van het lage btw-tarief blijft een omzetstijging van 2 procent over in vergelijking met vorig jaar.

Reageer op dit artikel