nieuws

AH wint wederom Jaarprijs Goede Voeding

Vers 803

AH wint wederom Jaarprijs Goede Voeding

NIEUWEGEIN – Albert Heijn heeft voor de derde keer op rij de Jaarprijs Goede Voeding gewonnen van Voeding.nu en VMT.

Albert Heijn sleepte de prijs in de wacht met het product AH fusilli linzen, een biologische, veganistische pasta, fusilli, op basis van rode linzen. Het huismerkproduct kreeg meer dan de helft van de  stemmen van de publieksjury. AH kreeg de prijs uitgereikt tijdens het  Food Future Event in Nieuwegein. Als winnaar mag Albert Heijn een jaar lang het logo van de Jaarprijs Goede Voeding 2019 op de verpakking van de linzenpasta voeren, meldt organisator VMT. Vorig jaar was AH nummer een met Verse Pureersoep Pompoen Wortel en een jaar eerder won de marktleider met  de producten Courgette-spaghetti, Bloemkoolrijst en Broccoli-rijst.

Schijf van vijf

Volgens het oordeel van de vakjury voldoet de samenstelling van de AH linzenpasta aan de normen voor een gezonde productontwikkeling. Het product valt ook binnen de Schijf van Vijf en is een gezonde keuze. Nederlanders eten weinig peulvruchten, maar de als fusilli gedraaide linzen van Albert Heijn kunnen de consumptie omhoog helpen. De jury vindt het knap dat de relatief ‘droge’ linzen tot een pasta zijn verwerkt die met saus een smakelijke maaltijd opleveren. Het product is biologisch en door veganisten te gebruiken, het is een bron van vezels en bevat veel eiwit.

41 inzendingen voor Jaarprijs

Met de overwinning liet AH twee andere genomineerde producten achter zich. De mini rode bietenburgers van SoFine/Jumbo en de Zilvervlies Rijstnoedels van Fairtrade Original werden respectievelijk tweede en derde. In totaal waren 41 producten ingezonden om mee te dingen naar de prijs.

Eervolle vermelding

Het drinkbare groenteproduct Xqeeze.me van het bedrijf Sitesta’s in Venlo kreeg een eervolle vermelding. Het product is nog niet in heel Nederland verkrijgbaar, maar verdient volgens de jury stimulering. Het volledig plantaardige product bestaat voor 95 procent uit groente. Het betreft knijpverpakkingen in drie smaken: spicy, herby en sweet. Er zijn geen suiker, zout, kleur- of smaakstof toegevoegd.

Goede kwaliteit

De vakjury was verrast door de kwaliteit van de inzendingen. Die waren overwegend ‘gezonder; dan voorgaande jaren.  Vijf van de tien hoogst scorende producten waren vleesvervangers, vaak inde vorm van burgers, zoals de Garden Gourmet Chimmichurri Burger van Nestlé of de hybride vlees-groenteproducten van supermarktketen Coop.

 

Reageer op dit artikel