nieuws

Plus: Meer agf-verkoop door Laagblijvers

Vers 3788

Plus: Meer agf-verkoop door Laagblijvers
Michel Wallerbosch hangt de eerste weken posters met prijsvergelijkingen op. ‘Even laten zien dat we de goedkoopste zijn.’Foto: Ronald Hissink

GEESTEREN – Plus heeft met de introductie van Laagblijvers groente en fruit flink in prijs verlaagd. De prijsverlaging is onder meer bedoeld om extra klanten te trekken. Dat lijkt te werken, blijkt uit een belronde langs een aantal ondernemers.

Plus-ondernemer Michel Wallerbosch in Geesteren zegt dat de eerste week na introductie van de Laagblijvers top is verlopen. Want ondanks dat zo’n 50 artikelen flink in prijs zijn verlaagd, heeft hij toch meer omgezet in groente en fruit. De lagere prijzen werden gecompenseerd door het toegenomen volume. ‘We zijn vorige week gestart en hebben op een haar na een index van 105 in groente en fruit.’ Die groei komt vooral doordat meer van zijn klanten groente en fruit zijn gaan kopen én doordat hij meer klanten trok. ‘Het aantal klanten dat groente kocht, is met 236 gestegen naar 3030. Dat is een stijging van 8,45 procent.’ De gemiddelde besteding aan groente per klant daalde wel iets. ‘Die is met 17 eurocent gedaald. Gezien de fors lagere prijzen is het volume dus flink toegenomen. Bovendien kopen klanten die groente kopen ook andere dingen’, aldus Wallerbosch. De flinke prijsverlagingen hebben volgens hem mede daardoor geen enorme invloed op het rendement. ‘Het scheelt alleen in agf misschien een half tot één procent. Op de totale omzet is het te verwaarlozen.’

Meer klanten in de winkel

Naast dat meer klanten groenten en fruit kochten, steeg ook het totaal aantal klanten dat zijn winkel trok. ‘Dat is 4,2 procent meer. Die zijn wellicht voor een deel voor de Laagblijvers gekomen’, houdt hij een slag om de arm. Waar ze precies vandaan komen, weet hij niet. Plus Wallerbosch is de enige supermarkt in Geesteren. Op 4,5 kilometer is wel een Lidl gevestigd die voor afvloeiing zorgt. ‘Wellicht dat we nu daar klanten wegtrekken. De lokale groentespecialist en de marktkoopman zullen het ook voelen.’ Ook heeft hij raambiljetten opgehangen waarop hij de prijzen vergelijkt met de concurrentie. Daar stopt hij binnenkort mee. ‘Het is in het begin een leuk signaal, maar je moet dat ook niet overdrijven.’

Uitleggen en een verhaal vertellen

Hij denkt dat uitleggen, een verhaal vertellen, beter werkt. ‘De consument enthousiast maken is ons vak. Plus geeft de tools en wij gieten er ons eigen sausje over.’ Zo was hij bij de inrichting en ombouw vanwege de Laagblijvers zoveel  mogelijk in de winkel te vinden. ‘Je moet niet alleen de hardware aanpassen, maar ook uitleggen wat en waarom we het doen. Het verhaal achter de Laagblijvers vertellen. Dat we gezonder eten goedkoper maken, dat dit bij Plus past omdat goed eten een kernwaarde van ons is.’

Effect bij andere ondernemers

Andere Plus-ondernemers kunnen nog niet zulke gedetailleerde cijfers geven als Wallerbosch, maar melden wel dat de Laagblijvers ook bij hen effect hebben. Waling Koornneef, met Plus-vestigingen in Gouda en Capelle aan den IJssel, zegt dat meer groente en fruit wordt verkocht. ‘Dat geldt voor beide winkels, maar ik kan inhoudelijk nog weinig zeggen. Ik heb de cijfers net uitgedraaid en nog niet echt bestudeerd.’ Plus-ondernemer Stephan van Engelen in Waalwijk hanteerde als Achilles-winkel al de laagste lokale prijs voor een deel van het groente- en fruitassortiment. Toch ziet hij ook een effect, hoewel dat door opgebroken straten in de omgeving niet meetbaar is. ‘Wellicht dat we, door alle landelijke aandacht en reclame, meer groente en fruit verkopen.’

Laagblijvers sluit aan op merkwaarde van Plus

Aart Pater, met een Plus-supermarkt in Harskamp, vindt dat de vaste lage prijs voor groente en fruit mooi aansluit op de merkwaarde van Plus om mensen gezonder te laten eten. ‘Gezonder eten goedkoper maken sluit aan op ons duurzame en verantwoorde karakter.’ De reacties van de klanten zijn dan ook positief. Hij vindt de Laagblijvers bovendien een mooie aanvulling op het hi-low-karakter van de formule. Plus laat nu volgens hem echt een goede en scherpe prijskant zien. Daarmee wordt afvloeiing voorkomen. ‘De consument hoeft niet meer vanwege een lagere prijs naar Lidl voor groente en fruit.’

Reageer op dit artikel