nieuws

Albert Heijn stunt het vaakst met kip

Vers 1403

Albert Heijn stunt het vaakst met kip
Koos Groenewold

AMSTERDAM – Nederlandse supermarkten hebben afgelopen jaar weer meer gestunt met kip. In totaal waren er 1900 aanbiedingen met kip zonder dierenwelzijnskeurmerk in de supermarkten. Albert Heijn stunt het vaakst.

Dat blijkt uit de jaarlijkste monitor van actiegroep Wakker Dier. Volgens de organisatie is het aantal stunts met kip sinds 2015 ieder jaar gegroeid. Sinds dat jaar bedraagt de totale toename van het aantal stunts met kip 56 procent. Dit is Wakker Dier vanzelfsprekend een doorn in het oog. ‘Zorgwekkend om te zien dat supermarkten de kip nog altijd als lokmiddel zien, in plaats van als dier’, zo meldt de actiegroep in het persbericht.

AH goed voor 20 procent van de aanbiedingen

Albert Heijn is de keten die met afstand het vaakst aanbiedingen met de kip zonder keurmerk in de folder heeft staan. De marktleider is goed voor 20 procent van de door Wakker Dier geturfde aanbiedingen met deze kip. Jumbo, Hoogvliet en het inmiddels bijna verdwenen Emté zijn goed voor 10 procent.

Lokkip vervangt de plofkip

De organisatie gebruikt voor het assortiment kip zonder dierenwelzijnskeurmerk de term lokkip als opvolger van de plofkip. Hiermee wordt gedoeld op initiatieven zoals de Nieuwe Kip. Erg positief is Wakker Dier hier niet over en blijft aandringen op de minimum-standaard van één ster volgens het Beter Leven-systeem van de Dierenbescherming. ‘De lokkip komt nooit buiten, leeft in haar eigen uitwerpselen en moet na zeven weken naar de slacht. In het slechtste geval leeft ze met zo’n 17 kippen op één vierkante meter. Dit is zo bij de meeste supermarkten, waaronder marktleiders Albert Heijn en Lidl’, aldus Wakker Dier.

Reageer op dit artikel