nieuws

IRI: ‘Promotiedruk in vers is zorgwekkend’

Vers 696

IRI: ‘Promotiedruk in vers is zorgwekkend’

VOORSCHOTEN – De promotiedruk binnen de diverse categorieën in vers is ‘zorgwekkend’ aan het stijgen. Peter van Pijkeren, FMCG-directeur van IRI, waarschuwt voor Britse taferelen.

Van Pijkeren is vandaag (dinsdag) een van de sprekers tijdens het Nationale Verscongres, een initiatief van Foodmagazine en EFMI Business School.

‘Promotiedruk vers hoger dan supermarkt totaal’

Volgens Van Pijkeren verander de verscategorie momenteel sneller dan ooit, en liggen er volop kansen voor fabrikanten en foodretailers. Hij waarschuwt echter voor de toegenomen promotiedruk binnen de categorie. ‘De promodruk binnen vers is zorgwekkend, en hoger dan de druk in het totale supermarktassortiment.’ Uit gegevens van IRI blijkt dat de promotiedruk op 28 procent ligt binnen vers, tegenover 23 in het totale aanbod in de Nederlandse supermarkten.

‘Geen Britse taferelen’

De FMCG-directeur wijst naar de situatie in Groot-Brittannië. Daar was de promotiedruk opgelopen tot 47 procent. Door nieuwe wetgeving mag een product daar nu nog maar maximaal de helft van het jaar in promotie zijn. Dat heeft geresulteerd in een daling naar 41 procent. ‘In Nederland zijn we gelukkig nog niet op dat niveau. Maar we gaan wel die richting op. Mijn advies is: laat die druk niet nog verder stijgen, kijk goed welke promotie wel en niet wat toevoegt.’

Zie ook: meer informatie over het Verscongres

Reageer op dit artikel